Computerworld News Service: Apples produkter rammer det kinesiske marked hurtigere, end de gjorde tidligere.
Den seneste version af MacBook Air vil efter planen udkomme i Kina allerede i denne måned.
De kinesiske forbrugere var en gang nødt til at vente længe, før Apples nyeste produkter officielt landede på hylderne.
I iPhones tilfælde gik der over to år fra Apples lancering af den ikoniske smartphone i Vesten, til den officielt kom i handlen i Kina sidst på året 2009.
Et halvt år efter USA
Men i år lancerer Apple sin iPhone 4 og iPad i Kina mindre end et halvt år efter lanceringen i USA.
Og Apple oplyser nu at have til hensigt at lancere sin nye MacBook Air i Kina midt i november, hvilket er cirka blot en måned efter dens lancering i USA.
Ved at få sine produkter hurtigere i markedet i Kina mener analytikere, at Apple forsøger at trække forbrugerne væk fra landets såkaldte grå marked, hvor lokale leverandører køber et nylanceret produkt i udlandet blot for selv at videresælge det i Kina.
Men Apple har et stykke vej endnu, før virksomheden har nogen væsentlig andel af Kinas it-marked.
Inden for smartphones sidder Apple med en markedsandel på 5,9 procent, oplyser Analysys International, der har hovedkvarter i Beijing.
Lille markedsandel
I Kinas pc-marked er Apples andel ifølge Simon Ye, der er analytiker hos Gartner, endnu mindre, nemlig 0,7 procent.
"Apple repræsenterer et meget lille nichemarked," siger han.
Han tilføjer, at virksomhedens bærbare er for dyre for den gennemsnitlige kinesiske forbruger.
Apples nye MacBook Air kommer i Kina til at koste 7998 kinesiske yuan, hvilket vil sige omkring 6.600 kroner.
Mange kinesiske forbrugere bryder sig heller ikke om, hvordan Apples produkter er afhængige af virksomhedens App Store eller iTunes til køb af software eller medieindhold, tilføjer Ye.
"Mange kinesiske forbrugere er vant til at anskaffe sig gratis software til deres computere," siger han.
Kun et lille antal mennesker, som har købekraften til det og en særlig forkærlighed for Apples produkter, vil være interesseret i denne nye bærbar."
Men Apple-varemærket er ved at blive mere populært i Kina, hvilket kun vil forbedre salget, påpeger andre analytikere.
En stor del af denne udvikling drives af iPhone 4, som blev officielt lanceret i Kina i september.
Mobilen bliver stadig jævnligt udsolgt i visse butikker, selvom Apple fortæller, at virksomheden er i gang med at hæve butikkernes lagerbeholdninger.
Samtidig har Apple arbejdet på at udvide sin tilstedeværelse i landet. Virksomheden har nu samlet set fire Apple-butikker i Kina, hvoraf to åbnede i september. I sidste måned lancerede Apple også en ny onlinebutik i Kina.
Oversat af Thomas Bøndergaard