Læs også: Michael Dell: Her er hemmeligheden bag de fede tider.
For tre år siden deklarerede den tilbagevendte Michael Dell opstandelsen af det ny Dell 2.0.
Fra at være kendt som en virksomhed, der sælger hardware og pc'er, skulle Dell være en enterprise-virksomhed med fokus på løsninger og services.
En udvikling, der fik analysehuset Gartner til at tale om New Dell. Du kan læse mere om New Dell her.
På den danske front har det givet sig udslag i udnævnelsen af Steen Kronby til services-direktør for Dell Danmark, en ny stilling oprettet for tre måneder siden.
Grundet kraftig vækst leder Dell Danmark i øjeblikket efter 20 medarbejdere inden for IT Consulting-delen af Dell Services.
Steen Kronby er optimistisk.
"Vi er gode til at tiltrække folk, når vi fortæller historien om den rejse, vi er i gang med. Vi har været i gang et stykke tid, men vi accelererer nu. Den rejse er der rigtig mange, der gerne vil være med til," siger han til Computerworld om hyringen.
De klassiske Dell-principper
Han erkender dog alligevel, at det kan være svært at finde konsulenter, fordi Dell ikke er "voldsomt kendte" for deres service-forretning.
Og Dell er da også en af de yngre spillere på netop det marked, hvor de største konkurrenter i Danmark ifølge Steen Kronby er HP, IBM og Atea.
"I forhold til HP og IBM, der har været på markedet i mange år, er vi nok den lille uartige dreng lige nu, der kommer ind og ser verden på en anden måde og griber tingene anderledes ad," bedyrer han.
Dell købte i 2009 Perot Systems, og den investering er ved at have manifesteret sig i Danmark, hvor service-paletten snart er fyldt ud.
Steen Kronby fortæller, at Dell i høj grad vil videreføre service-forretningen efter de klassiske principper hos Dell. En slags konceptualiseret "pick and choose-tilgang".
"Hele vores serviceforretning og forretningsforståelse tager afsæt i vores hardware-koncept (build to order), hvor kunden får tilbudt løsninger tilpasset hans forretning, som han ved, hvad koster," forklarer han.
De service-områder, som Dell Danmark endnu ikke er leveringsdygtige inden for, tæller business consulting og business proces services, som Dell leverer i USA, men som ifølge Steen Kronby vil komme til Europa.
Infrastruktur i en sort kasse
Som mange andre it-giganter har Dell også set lyset i skyen.
Et af kerneelementerne i cloud-strategien bliver januar-lanceringen af den ny arkitektur, Virtual Integrated System (VIS). Et koncept, hvor Dell kan udvikle private - eller public clouds for kunderne.
Ifølge Steen Kronby, giver VIS virksomhederne mulighed for at hælde al deres infrastruktur ned i en "blackbox". Uafhængigt af hvor deres eksisterende servere, storage og netværk kommer fra.
"Vi er fuldstændig ligeglade med hvad, der ligger i bunden. Vi pakker det hele sammen i en sky, og så kan kunden hente sin kapacitet ud af den her sky," siger Steen Kronby.
Læs også: Michael Dell: Her er hemmeligheden bag de fede tider.