Artikel top billede

KL raser over regeringen i mail-krusedulle-sag

En lille krusedulle i en mail fra kommunerne får KL helt op på barrikaderne. Hvordan kan det være et krav, at der skal indscannes underskrifter i alle kommuner i 2010, raser KL.

Kommunernes Landsforening (KL) har fået en mail-sag på halsen, der har rødder tilbage i de gode gamle dage, hvor man sendte kommunale afgørelser til borgerne på papir.
 
Sagen handler om, hvorvidt kommunale sagsbehandlere skal medsende en indscannet underskrift i deres mails, og den har fået ny luft i forbindelse med den nyligt afviklede Dag3, hvor alle offentlige myndigheder skal kunne kontaktes og svare via Digital Post (tidligere Dokumentboksen). 
 
Tre ministerier på arbejde
KL har indtil videre sendt to gange to breve til henholdsvis finansminister Claus Hjort Frederiksen (V) og videnskabsminister Charlotte Sahl-Madsen (K), om de indscannede underskrifter nu også kan have sin rigtighed i 2010, mens også Justitsministeriet er rodet ind i sagen på grund af eventuelle ændringer i forvaltningsloven.
 
"Vi har ikke fået nogen endelig afklaring fra hverken finansministeren eller videnskabsministeren. Og jeg er i princippet ligeglad med, hvem der svarer, bare vi får sagen løst," siger centerchef Jakob Harder fra KL's Center for borgerbetjening til Computerworld.
 
KL har dog fået en skriftlig tilkendegivelse fra finansministeren om, at han gerne vil ændre lovgivningen, når det drejer sig om såkaldte masseforsendelser. Det betyder, at når en kommune masseudsender mails, skal der ikke en indscannet underskrift med.
 
Masseforsendelser og enkeltsager
Sagen er straks mere kilden, når det drejer sig om personlige svar fra en kommunal sagsbehandler til en enkelt borger, fordi det er god forvaltningsskik, at kommunen underskriver afgørelser i en sag til en borger med en personlig krusedulle.
 
"Men jeg kan altså ikke forklare borgerne, at nogen mails har indscannede underskrifter, mens andre ikke har. Borgerne skelner nok ikke mellem masse- og enkeltforsendelser. For den enkelte borger er et hvert brev jo personligt," forklarer Jakob Harder. 

"Tåbelig gammel regel"

Centerchef Jakob Harder mener, at det i mails fra en kommune må være nok, at mailen er udstyret med klar information om, hvilken kommune, der er afsender, og, hvis det er relevant, også kommunens afdeling og sagsbehandlerens navn.
 
Lovændring i 2012
Derudover ryster han på hovedet over, at en eventuel lovændring først kan ske i 2012 ifølge finansminister Claus Hjort Frederiksens udsagn.  
 
"I mellemtiden skal kommunerne så indkøbe scanningsudstyr til faksimiler (underskrifter, der er indscannet og lagret i sikre medier), hvorefter vi skal droppe det hele igen om halvandet år. Det giver jo ingen mening," raser Jakob Harder.
 
Sagen er desuden lettere mudret, da der ingen steder i forvaltningsloven står, at kommuner skal medtage underskrifter i deres svarmails til borgere og virksomheder.
 
Forvirringen er derimod opstået som følge af en udtalelse fra Ombudsmanden i 2008, hvor han hævdede, at afgørelser fra offentlige - herunder mails - skal være underskrevet for blandt andet at kunne placere ansvaret for eventuelle fejl i offentlige afgørelser og gennemsigtighed med sagsbehandlerens habilitet.
 
Ombudsmanden sagde dengang, at underskrifter ikke behøver at være skrevet i hånden - digitale underskrifter er også i orden.
 
Forhindrer digitalisering
Men det forstår KL ikke en dyt af.
 
"Jeg mener, det er en tåbelig gammel regel, der forhindrer digitaliseringen. Hvis vi ikke kan løse den slags bagateller, hvordan skal vi så kunne indføre fuld digitalisering i den offentlige forvaltning," spørger Jakob Harder fra KL retorisk.
 
Han venter nu på svar fra Finansministeriet, der har flere folk involveret i sagen.




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Jobindex Media A/S
Salg af telemarketing og research for it-branchen, it-kurser og konferencer

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere