Selv om Chainbizz var et økonomisk lyspunkt i stillads- og monteringsfirmaet Max Force, kunne selskabet ikke hindre, at den fynske koncern gik konkurs.
Konkursen ramte Chainbizz A/S med speciale i e-handelsløsninger sidste sommer, men allerede den 17. august samme år var der etableret et nyt selskab Chainbizz 2009 A/S.
Bag det nye selskab står den internationale it-koncern Sitecore, som indgik en aftale med konkursboets kurator om at overtage aktiviteterne. De blev sammen med fem medarbejdere ført videre i Chainbizz 2009 A/S.
Sitecore er hovedaktionær i Chainbizz 2009 A/S med 40 procent af aktierne, men derudover sidder en kreds af nøglemedarbejdere på tilsammen 30 procent af aktierne, mens andre 30 procent ejes af de to 'Business Angels' Stig Hølledig og Klaus Andreasen.
Hølledig er tidligere direktør for Corebit og Icon Medialab, mens Andreasen har stået i spidsen for Olympia Danmark og Bodenhoff. Begge sidder i Chainbizz' bestyrelse.
Overskud i første regnskab
Nu har virksomheden aflagt sin første årsrapport, som for regnskabsåret 2009/2010 viser en bruttofortjeneste på godt 3,3 millioner kroner, mens årets resultat før skat landede på 280.000 kroner.
Hvor stor en gæld, der blev efterladt i konkursboet, oplyser hverken Chainbizz eller hovedaktionæren Sitecore.
"Vi har i regnskabsåret gennemført betydelige investeringer, herunder en udvidelse af medarbejderstaben fra fem til ni. Samtidig har vi gennemgået en transition fra systemhus til konsulentvirksomhed. Set i det lys er resultatet overordentlig tilfredsstillende", udtaler Jørgen Svenstrup, der har fungeret som administrerende direktør for Chainbizz både før og efter konkursen.
Parløbet med Sitecore betyder to ting: Dels tilbydes løsningerne nu på toppen af Sitecores platform til administration af webindhold (CMS), dels udnyttes Chainbizz' e-handelskompetence i videreudviklingen af Sitecores produktpalet.
"Med Sitecores CMS-modul kan vi levere konkurrencedygtige e-handelsløsninger, og samtidig er det internationale netværk en perfekt kanal til at udbrede den teknologi, som er vores kerneydelse," vurderer Jørgen Svenstrup i en pressemeddelelse.
117 ud af 128 sælger online
Jørgen Svenstrup oplever, at landets butikskæder i stigende grad satser på onlinesalg. Sidste år viste en undersøgelse, at blot 117 af 328 danske detailkæder havde salg fra deres hjemmesider.
"I de kommende år bliver det udbredt at handle via mobilen, og det element bør kæderne allerede nu tænke ind i deres online-strategier," mener Jørgen Svenstrup.
Chainbizz er specialiseret i løsninger til detailkæder med mange filialer. Kundebasen tæller blandt andet Tops, ØnskeBørn, Tæppeland og Georg Jensen Damask.
Blandt de største leverancer er en koncernløsning til Expert Danmark A/S, som omfatter kæderne Expert, punkt1, ELplus og Lysmesteren.