Næsten hver tredje it-topchef siger, at sikring af medarbejderstaben bliver afgørende for virksomhedens vækst de næste par år. Spørgsmålet er så, hvordan man sikrer den nødvendige rekruttering og fastholdelse af medarbejdere?
"Jeg tror, at udfordrende opgaver og spændende kunder er afgørende for it-branchen. Tidligere kunne man være sikker på, at medarbejderne blev hængende, selvom det er en meget dynamisk branche. Men loyaliteten er klart svindende. Det gør, at virksomhederne skal være mere opmærksomme på, at de basale ting er i orden," siger Palle Schorling, der er direktør for konsulentvirksomheden HR-kontoret.
HR-Kontoret hjælper blandt andet it-virksomheder med fastholdelse og rekruttering af de rette medarbejdere. Ifølge Palle Schorling kan virksomhederne ikke basere fastholdelsen af medarbejdere på, at benefits som eksempelvis frokostordninger og pension er i orden.
"Det er noget andet, de går efter," siger han.
Power til power
Et andet område, Palle Schorling lægger stor vægt på, er branding og virksomhedens image udadtil i forhold til at få de rigtige folk til virksomheden.
Han mener, at det væsentligste i specielt it-branchen er at skabe en virksomhedskultur, som er tiltrækkende for dem, som står og kigger udefra.
"Virksomhederne skal ramme lige præcis det, som de mennesker med gode kompetencer kunne tænke sig at komme til. Personen, der har masser af power, kan finde en virksomhed med masser af power i. Den, som søger mere forsigtig udvikling, kunne måske søge en virksomhed med den tilgang," forklarer han.
Kort sagt gælder det for virksomhederne om at gøre sig til det, de gerne vil have rent forretningsmæssigt.
IBM: Udvikling og flextid scorer højt
Hos IBM Nordic finder man nogenlunde samme holdning som hos Palle Schorling.
Det er ikke på benefits som sund mad og adgang til forskellige tilbud, at it-virksomhederne skal differentiere sig, mener den nordiske personaledirektør hos IBM, Claus Gylling.
Han mener tværtimod, at alle virksomheder klarer sig relativt godt på det område, hvis man ser på tværs af branchen.
"Men hvis man ser på, hvad man kan tilbyde medarbejderne i form af udviklingsmuligheder og dygtiggørelse, så er det der, vi for alvor tror på, at vi distancerer os," siger han.
Kør børnene til svømning
IBM-direktøren nævner virksomhedens brede udbud af teknologier, som giver mulighed for udvikling på tværs af platforme, som noget af det, der tiltrækker folk.
"Vi har først og fremmest vores brand og vores navn. Det gør, at rigtig mange gerne vil arbejde hos os. Så er vi også med langt fremme i udviklingen af den her branche. Hvilket også gør, at rigtig mange synes, det er et spændende sted at være," siger Claus Gylling.
Nogle af de mere basale personalegoder hos IBM er, at nøglemedarbejdere har aktier som en del af lønnen, alle medarbejdere har en bonusordning indbygget i lønnen, og alle kan være med i foreningen IBM Club.
Men det, som primært hitter hos medarbejderne, er fleksible arbejdstider. Skal børnene for eksempel køres til svømning, er der mulighed for at flytte arbejdstiden.
"Det er et gode og en attitude, som jeg ved, at rigtig mange medarbejdere sætter umådeligt stor pris på," siger Claus Gylling.