Undgå døde computere i udlandet
Bærbare computere er til for at blive brugt, transporteret og brugt endnu mere.
Derfor er det bittert, når den bærbare computer, du købte billigt på ferien i udlandet eller på eBay, brænder sammen efter et par måneder i Danmark.
Det skete for nyligt med den Sony Vaio P, som vi på PC World købte i USA, da Sony endnu ikke havde besluttet at tage den hjem til Danmark.
Mens den virkede, var den fin, men nu er den blot en papirvægt til mere ned 8.000 kroner - for en reparation skal ifølge Sony ske gennem den butik i Las Vegas, hvor den blev købt.
Hvad gør du på rejser?
Og det samme kan ske for dig, blot den anden vej: For hvor godt er du dækket, når du tager til udlandet for blot at konstatere, at den bærbare computer har opgivet ævred på vej i flyet?
Flere producenter har imidlertid fundet ud af, at vi tager de bærbare computere med rundt i det meste af verden. Og flere af dem har indført en global garantiordning.
Vi har tjekket, hvordan du er dækket hos Acer, Apple, Asus, Dell, HP, Lenovo, MSI og Sony.
Se resultatet på de næste sider
Acer
Acer dækker på lange rejser: Har du købt en Acer TravelMate eller en Acer Aspire notebook, så er du ifølge Acer Danmark omfattet af en såkaldt International Travellers Warranty (ITW).
Den dækker, hvis du er væk fra det land, hvor du har købt din pc, men kun når du ikke bor permanent i det nye land.
Læs mere om Acers internationale garanti her.
Asus
Asus har to års global garanti: Ifølge Asus Nordic har alle notebooks og alle Eee PC i Seashell-serien (Eee Pc 1005, 1008 og 1101) to års global garanti.
Du kan læse mere om Asus' garanti her og her.
Lenovo
Lenovo har garanti, hvis modellen findes i Europa: Thinkpads er generelt kendt for deres holdbarhed, men hvis uheldet er ude, er der - sandsynligvis - en global garanti.
Lenovo kræver dog, at den tilsvarende model skal være til salg i Europa og være købt af dig selv. Det vil sige, at parallelimport ikke er dækket.
HP
HP dækker som udgangspunkt kun i købslandet: Som standard dækker HP i det land, som pc'en er købt i. Det skyldes ifølge HP, at der ofte er tale om landespecifikke komponenter som tastaturer.
Til HP's professionelle pc'er kan man tilkøbe en servicepakke, så man er dækket over hele verden. Så forretningsmanden, der rejser meget, opfordres til at tegne denne service.
HP understreger dog over for PC World, at selskabet altid prøver at hjælpe, hvis der er folk, som henvender sig med produkter købt i andre lande. Men ovenstående er de formelle regler.
Derfor: Kontakt HP's lokale support.
MSI
MSI beder dig kontakte den danske support: I de fleste tilfælde er din MSI bærbare dækket af den globale garanti. Du skal have fat i det lokale danske servicecenter, som vil tage sagen.
MSI understreger, at det selvfølgelig kræver, at garantireparationen falder ind under garantivilkårene - lige som hvis du havde købt maskinen i Danmark.
Læs mere om MSI's globale garanti her.
Sony
Sony har ingen global dækning: Vaio-computerne er både dyre og flotte. Men er de købt i udlandet eller går i stykker på længere rejser, er der ingen hjælp at hente.
Er uheldet ude, skal du kontakte det land, som maskinen er købt i.
Opdatering: En læser har gjort opmærksom på at SONY på visse modeller dækker ved rejser fra Danmark. Læs mere her.
Dell og Apple
Vi har kontaktet både Dells presseansvarlige samt Apples danske pr-firma og presseansvarlige, men har ikke modtaget et svar.
Vi håber, at eventuelle reklamationssager går nemmere. Hverken Dell eller Apple har efter flere uger stadig ikke besvaret vores henvendelser.