DanID har problemer med support af de danske NemID-brugere.
I går kunne Computerworld således berette, at 18.000 support-henvendelser var blevet syltet, fordi de mange mails var blevet frasorteret af it-systemet. Den historie kan du læse her.
Nu viser der sig nye problemer med at servicere brugerne af den nationale login-platform, der giver adgang til banker samt private og offentlige websider.
Intet nøglekort ved genbestilling
En fejl har i en længere periode gjort det umuligt at genbestille et nøglekort med adgangskoder hos DanID, der er firmaet bag NemID.
"Der har været en fejl i printproduktionen af nøglekort, hvilket har betydet, at en række brugere ikke har modtaget et kort," fortæller Jette Knudsen, der er pressechef i DanID.
"Når brugerne har henvendt sig for at få udsendt de manglende nøglekort, skal vi oprette en manuel sag om genbestilling. Men i det forløb, er der på grund af en menneskelig fejl, sneget sig en kodefejl ind i bestillingsprocessen, der fortalte systemet, at der ikke skal sendes nye kort ud, hvilket naturligvis er helt forkert," siger hun.
Bestillingsfunktionen af nøglekort hos DanID havde således fået den modsatte virkning, der sagde, at der ikke skulle sendes nye nøglekort ud til de brugere, der manglede.
Hvor mange brugere er blevet berørt af problemet?
"Fejlen har kun ramt de personer, der har genbestilt et nøglekort. Det drejer sig om cirka 3.500 personer," siger Jette Knudsen.
"Der er desværre gået noget tid, før vi er blevet opmærksomme på problemet, hvilket skyldes, at der går tid, før folk henvender sig til os og spørger efter de manglende nøglekort," siger hun.
"Først da, bliver vi opmærksomme på, at de ikke er sendt ud og kan løse problemet."
DanID oplyser, at fejlen er rettet, og at alle genbestillingerne nu er sendt.