Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld Top 100 d. 28. september 2007.
Bonusordninger, medarbejderobligationer og flexløn er it-branchens mest populære kneb i kampen om de dygtige medarbejdere. 90 procent af virksomhederne er tilfredse med udbyttet af
ordningerne, og medarbejderne kan se frem til endnu mere fryns.
Det er ikke nok at smide flere kroner i lønningsposen, hvis man vil have succes med at tiltrække dygtige medarbejdere på dagens pressede it-arbejdsmarked. Det har it-virksomhederne indset, og de sætter nu alle sejl til for at sikre sig deres andel af den ombejlede it-arbejdskraft.
"Vi oplever en kraftig efterspørgsel efter rådgivning inden for incitamentsordninger i bred forstand. Det kan være alt fra medarbejderobligationer over fitness til bredbånd og gratis togkort. Alt sammen designet med det ene formål at gøre sig smuk over for de attraktive medarbejdere," siger Kim Gerner, partner og leder af Deloittes division for teknologi-, medie- og televirksomheder.
Han fremhæver de såkaldte flexlønsordninger som en af de incitamentsordninger, der efterspørges mere og mere.
Deler besparelse
"En flexlønsordning er kendetegnet ved, at virksomheden giver medarbejderne hele eller dele af den skattemæssige besparelse, der er ved at konvertere en del af lønnen til personalegoder," siger Kim Gerner.
Flexløn kan derved indgå som en del af en bruttolønsstigning, der slår stærkere igennem hos medarbejderen, fordi der spares skat.
"Også medarbejderobligationsordninger laver vi rigtig mange af i øjeblikket. De har den fordel, at de nedbringer medarbejdernes høje marginalskat ned på 30 procent, hvis man følger de regler, som skattemyndighederne har fastsat", siger Kim Gerner.
At it-virksomhederne anstrenger sig for at gøre sig lækre over for de ombejlede medarbejdere, vises med al tydelighed i dette års IT-Vækstbarometer fra rådgivnings- og revisionsfirmaet Deloitte. Det er baseret på interviews med 300 topchefer i den danske it-branche foretaget hen over sommeren.
Fryns i hver fjerde
Her viser det sig, at 25 procent af virksomhederne tilbyder aktieoptioner og en lang række andre former for fryns. Blot 14 procent af virksomhederne tilbyder slet ingen fryns.
"Bonusordninger er og bliver nummer et. De findes i 69 procent af de adspurgte virksomheder. Det er vores fornemmelse, at de bredes ud til flere og flere medarbejdere," siger Kim Gerner.
Derudover fremhæver han igen flexløn, der på trods af sin "unge alder" er ved at blive endog rigtig populær blandt it-branchens virksomheder. Det findes nu i hver fjerde virksomhed. I de store virksomheder er tallet helt oppe på 37 procent, men selv de små er med 22 procent med på modellen.
Blandt de dygtigste virksomheder er incitamentordningerne endnu mere udbredt, og de adskiller sig primært fra den øvrige it-branche på to områder: De gør endnu mere brug af flexløn (39 procent) for at fastholde medarbejderne og hele 37 procent af dem tilbyder medarbejderobligationer til sine medarbejdere.
Tilfredse virksomheder
Langt størsteparten af virksomhederne er godt tilfredse med incitamentordningerne, da blot 10 procent af virksomhederne ikke mener, de har fået det ønskede udbytte af dem.
"Lad os håbe, at det fortsætter, efterhånden som konkurrencen om de bedste hoveder tager til," siger Kim Gerner.
Deloitte har også spurgt virksomhederne, om de vil indføre yderligere incitamentordninger i de næste par år. Og det vil de fleste. Flere end halvdelen af alle it-virksomhederne vil sætte yderligere ind for at tiltrække og fastholde de rigtige medarbejdere.
"Det er bekymrende, at der blandt it-branchens langsomst voksende virksomheder er hele 32 procent, der ikke har planer om at indføre yderligere incitamentordninger de næste par år. Det øger ikke chancen for at få de rigtige medarbejdere," siger Kim Gerner.
Ud over de traditionelle måder at rekruttere folk, så viser dette års IT-Vækstbarometer, at nye metoder som eksempelvis brug af dusører til medarbejdere, der skal skaffe folk til virksomheden, vinder frem. Dusører bruges i syv procent af virksomhederne. Blandt de store virksomheder med flere end 200 ansatte benytter hele 23 procent af dusører som en måde at rekruttere medarbejdere på. Derudover er sponsorater også en populær måde at rekruttere folk på, mens medieomtale indgår aktivt i rekrutteringsstrategien hos næsten halvdelen (45 procent) af de store virksomheder.??
OriginalModTime: 27-09-2007 15:23:49