Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld Top 100 d. 28. september 2007.
Softwarehusene sidder med de bedste kort på hånden til at indtage markedet for avanceret IP-kommunikation, men hardwareproducenterne giver ikke op uden sværdslag.
Udbredelsen af IP-telefoni har banet vejen for avanceret IP-kommunikation. Markedet ser lovende ud, og både hardwareproducenterne og softwareudviklerne står på spring for at levere løsningerne, der under et har fået betegnelsen unified communications.
Det begreb dækker over de softwarebaserede serviceydelser, der kan bygges oven på eksisterende IP-telefoniløsninger, og som både giver mulighed for kommunikation via mail, lyd, video og chat, og som samtidig integrerer virksomhedens forskellige it-systemer.
Markedet for unified communications er så nyt, at der endnu ikke eksisterer samlede vurderinger af markedets størrelse. Man kan dog få et fingerpeg om potentialet ved at kigge på tallene fra markedet for IP-telefoni. Ifølge analytiker i IDC, Brian Troelsen, har markedet i Danmark en årlig omsætning på adskillige hundrede millioner og en årlig vækstrate i omegnen af 30 procent.
"Virksomhederne er startet med første trin og har nu implementeret IP-telefoni. Det er et marked, der vokser rigtig kraftigt. Det er første trin i den raket, der skal ende med unified communications," siger Brian Troelsen.
Som bruger får man adgang til den fælles platform fra computeren, mobilen eller via IP-telefoni.
IP-telefoni er et område, som stadig står højt på it-chefernes ønskeliste. En undersøgelse foretaget af IDC viser, at omkring 45 procent af it-cheferne ønsker at investere mere eller væsentligt mere i IP-telefoni.
Cisco bliver truet på hjemmebanen
Inden for IP-telefoni har Cisco samme dominerende position som Microsoft har inden for operativsystemer. Andre store selskaber som HP og IBM er også store spillere på det marked. Men nu begynder softwaresiden at melde sig på banen. Et eksempel på IBM's ambitioner er mulighederne for unified communications i Lotus Notes.
"IBM begynder nu. Lotus Notes kan integrere forskellige services, så man eksempelvis kan se, hvilke kollegaer der er tilgængelige," siger Brian Troelsen.
Den største af dem alle, Microsoft, har også gjort sig klar, og selskabet har i det små implementeret IP-telefoni i produktporteføljen. I dette efterår melder virksomheden sig for alvor på banen med Microsoft Office Communications Server 2007. Den bliver introduceret på markedet 16. oktober og er netop designet til at understøtte unified communications-løsninger.
Microsofts initiativ er en direkte udfordring til Cisco, mener ekspert i IP-telefoni Jesper Haumann fra konsulentfirmaet Netplan.
"Microsofts udspil lægger op til giganternes kamp. Microsoft går ind på et marked, som Cisco har kæmpet for i mange år," siger han.
Brian Troelsen er også overbevist om, at softwarehusene vil ind og lukrere på det marked, som hardwareproducenterne har opbygget for IP-telefoni.
"Software- og servicedelen vil tage en stadig større del af kagen, netop fordi næste trin bliver at få lagt nogle applikationer oveni," siger han.
Jesper Haumann tilføjer, at hardwareproducenterne er nødt til at finde et modtræk for fortsat at være med i kampen.
"Det her bliver et paradigmeskift. Producenterne af IP-telefoni er godt klar over, at udviklingen går over mod unified communications. Det kan man også se af, at de store platformproducenter har indledt samarbejde med Microsoft som strategisk partner," siger han
Brian Troelsen mener også, at hardwareproducenterne er nødt til at spekulere over, hvordan de vil imødegå den skarpere konkurrence fra softwarehusene.
"Hardwareproducenterne vil også prøve at bevæge sig op i applikationslaget. Det er de simpelhen nødt til. Lige nu går salget fint nok for IP-telefoner og infrastrukturen, men på længere sigt skal de op i det lag.
Ifølge Jesper Haumann har hardwareproducenterne valgt to forskellige strategier for at kunne følge op på udfordringen fra Microsoft.
"Den ene gruppe har lagt sig sig om på ryggen og erklæret, at de vil læne sig op ad Microsoft, når det gælder unified communications. Det gælder eksempelvis for Nortell," siger han.
Den anden strategi går ud på at kunne levere andre softwareløsninger, som ikke nødvendigvis læner sig op ad Microsofts produkter. Den strategi har Cisco valgt, siger Jesper Haumann.
Cisco siger selv, at de indgår i et strategisk samarbejde med Microsoft, fordi mange af deres kunder har plastret deres virksomhed til med Microsoftprodukter. Men Cisco har også valgt at producere egne unified communications-produkter ."
Ciscos strategi afspejler sig også i opkøb af selskaber, som giver virksomheden kompetencer inden for unified communications.
I 2006 opkøbte Cisco otte virksomheder. Fem af dem var softwarevirksomheder til en samlet værdi på omkring en milliard kroner. Opkøbet understøtter Ciscos strategi og styrker virksomheden inden for områder som VoIP, video og integrering af mobiltelefoni med Ciscos IP-telefonisystem. I år har Cisco blandt andet opkøbt Webex for 17,5 milliarder. Denne virksomhed har specialiseret sig i teknologi til møder via webvideo og samarbejdsfremmende applikationer.
Avaya, der er en anden stor spiller på hardwaresiden, slår sig også i stadig højere grad op på at kunne levere softwaren.
Det bliver dog ikke en nem sag at konkurrere mod softwarevirksomhederne i dette marked, vurderer Jesper Haumann.
"En virksomhed som Cisco er nødt til at forsvare sit marked ved at udvikle egne applikationer. Jeg tror, at Cisco får rigtig svært ved det. Det koster en masse udviklingskroner at komme ind på et område, som ikke er virksomhedens domæne. Microsoft står stærkere og har langt flere penge i ryggen," siger han.
Microsoft ligner en vinder
Frem til Microsofts lancering af Microsoft Office Communications Server 2007, har kunderne tøvet med at kaste sig ud i projekter, der involverer implementering af unified communications-systemer.
"Kunderne skal lige se, hvad Microsoft kommer med. Vi ser stadig flere selskaber inden for IP-telefoni, der begynder at tage Microsoft-kompetencer ind i huset. De får Microsoft specialister ind, fordi de kan mærke, at det er det, kunderne begynder at spørge efter. Når infrastrukturen er på plads, og klartonen lyder i IP-telefonen, vil kunderne have applikationer, og derfor er leverandørerne nødt til at have de kompetencer," siger Brian Troelsen.
Jesper Haumann mener også, at der er tydelige tegn på, at det bliver softwarehusene med Microsoft i spidsen, der er storfavorit til at løbe af sted med den største bid af kagen i markedet for unified communications.
"Microsoft har en rimelig god chance for at blive vinderen af markedet for unified communications,", siger han.
"Selskabet er så domminerende i forvejen, og derfor er det oplagt, at kunderne vil vælge dem. 70 til 80 procent af kunderne har i forvejen valgt en strategi, der indebærer, at Microsoft leverer alle deres kontor-applikationer. Hvis virksomhederne står over for valget mellem at lade deres leverandør af kontorapplikationer eller telefonileverandøren levere en unified communications-løsning, så tror jeg, at de fleste ville vælge Microsoft," siger han.
Starter i det små
Hele ideen med unified communications er at opnå en større effektivitet og skabe nye og bedre måder at kommunikere på i virksomhederne. Det er de elementer, der skal få kunderne til at efterspørge unified communications-løsninger, mener Brian Troelsen.
"Drivkraften for unified communications er ønsket om at opnå effektivitet. Men en del af det er også at få en rigere oplevelse i en samtale med eksempelvis billede på," siger han.
Vi vil dog ikke se de store forkromede løsninger inden for unified communications inden for det første års tid, selv om det har et stort potentiale, mener IDC-analytiker Brian Troelsen. Dertil er opgaven alt for kompleks.
"Ideen om at have én samlet kommunikationsinfrastruktur er fin nok, man skal bare være klar over, at det er en kompleks opgave. Springet fra en Powerpoint-præsentation, der viser, hvad unified communications er, og til at få det implementeret i virksomheder, er stort," siger han.
Derfor vil vi heller ikke se den store revolution i udviklingen af nye applikationer inden for det kommende år.
"Det er virkelig de simple applikationer, man er startet med. Det er kalenderintegration, presence-services og integration af e-mail. Det er også et godt sted at starte, for det kan kunderne forholde sig til," siger Brian Troelsen.
Derudover skal man være opmærksom på, hvilke it-kompetencer slutbrugerne har.
"Man skal jo have folk til at bruge det. Hvis man skal have mindre it-kyndige med, så kan det også være en forhindring. En postmedarbejder er måske et meget godt eksempel på ansatte, der ikke er så it-kyndige. Det er derfor også et spørgsmål om at tilpasse applikationerne til de personer, der skal bruge systemerne. Men jo mere tilpasning, der skal foretages, desto dyrere bliver det typisk også," siger han.
Billedtekst:
"Microsoft har en rimelig god chance for at blive vinderen af markedet for Unified Communication. Selskabet er så domminerende i forvejen, og derfor er det oplagt, at kunderne vil vælge dem," siger teleanalytiker Jesper Haumann fra Netplan. Arkivfoto
Boks:
Om Unified Communications
Unified communikations er avanceret IP-telefoni og består af to elementer. Det ene element er "presence". Det dækker over, at man kan se om kollegaen er optaget, inden man ringer vedkommende op, og samtidig har man en palet af kommunikationsmuligheder. Det giver mulighed for at bruge internettelefoni, audio-, video- og webkonferencer og chat-funktioner inden for og på tværs af allerede eksisterende programmer og på både desktop og håndholdte enheder.
Det andet element er samspillet mellem flere it-systemer. Et eksempel er IP-PBX enheden, der er forbundet til CRM-applikationen, så kundeoplysningerne automatisk bliver opdateret efter hvert telefonopkald. Det giver mulighed for at se, hvem der har talt med kunderne og i hvor lang tid. Et andet eksempel er, at lagerstyringsapplikationen giver besked om varenumre, der er ved at være udsolgte og samtidig udsender en mødeindkaldelse til de berørte parter indeholdende information om de seneste salgstendenser for de enkelte varenumre.
OriginalModTime: 27-09-2007 14:38:19