Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. september 2007.
Uanset vejret tager de grønne it-konsulenter cyklen, når de skal ud til kunder. Tanken er grøn, og respekten stor.
De er grønne, er de. Og nej, det er ikke de grønne bude. Men de drøner af sted på samme måde på deres cykler fra kunde til kunde med tasken på ryggen og det rigtige tøj til det danske vejr.
Hverken regn, sne eller hagl kan stoppe de grønne it-konsulenter i at udføre deres arbejde - dog kan et par minusgrader eller isslag få dem til at tage toget eller bussen.
Højst er det blevet til et fald hen over styret på grund af en sandwich og en tur op på en bil foran en masse tilskuere.
Når cyklerne ikke bliver brugt, står de pænt parkeret i indgangspartiet bag den store grønne port, hvor hovedkontoret ligger på fjerde sal i en loftslejlighed, der huser seks ansatte i moderne minimalistisk stil i det indre København.
"Folk forbinder it-konsulenter med højrøvede slipsedrenge, der kører i BMW. Men når man ankommer på cykel i regnvejr, får man virkelig ‘street respect' af kunden," fortæller konsulent og medstifter af de grønne it-konsulenter, Martin Birch, der på en typisk hverdag kører ud til to kunder.
Kunderne har delvis outsourcet it-driften til de grønne konsulenter, der betjener dem gennemsnitligt fem-seks gange om året. Den største kunde - ud af cirka 350 - er en virksomhed inden for togdrift med 175 ansatte.
Uanset om det drejer sig om fem eller 40 ansatte, handler det om, at it skal virke, når medarbejderne kommer på arbejde om morgenen.
Grøn tankegang
Martin Birch er en ud af fire rådgivere, der i dag er tilknyttet virksomheden. Ideen til konceptet fik han sammen med partneren. De har begge en grøn indstilling til livet.
"Vi er ikke græsrodsfanatikere, men bare grønne i måden at tænke på," siger manden, der for tiden leverer rigtig mange printere af serien Xerox´s Phaser 8500/8550.
Den er vel det nærmeste, man kommer en økologisk printer - idet den anvender voks i stedet for traditionel toner.
Størstedelen af virksomhedens kunder bor i det indre København, men de grønne it-konsulenter betjener også kunder fra Hillerød til Grønland - dog ikke på cykel.
Hovedreglen er, at hvis der er mere end 15 kilometer til en kunde, bliver de offentlige transportmidler brugt.
Alt fra lette printerproblemer til problemer med indviklede servere, der kan tage op til flere dage, bliver løst.
Selv er Martin Birch uddannet købmand i Tyskland, men da han altid har interesseret sig for it, tog han en standarduddannelse hos Microsoft, og siden har den grønne mand arbejdet med it hos flere virksomheder.
Dagligdagen på cyklen og de forskellige kunder, er Martin Birch meget glad for - selvom han med egne ord arbejder "ikke mindre end 10 eller mere end 15 timer" om dagen.
"Det er et taknemmeligt job, hvor man den ene dag kan være en helt, og den næste dag være ham, der ikke kunne få det til at virke. Men man møder mange forskellige mennesker," siger Martin Birch.
Han kan ikke undvære de erfaringer, virksomheden får af sine kunder fra forskellige brancher.
"Det gavner os, fordi vi netop får kendskab til forskellige behov og kan forudse de behov, der vil opstå om nogle år," fortæller han.
Virksomheden, som har eksisteret i tre år, arbejder uafhængigt af både hardware og software. Derfor bruger konsulenterne lige så meget Microsoft, som Linux og open source.
Virksomheden omsatte for knap to millioner kroner i 2006 og forventer at lande på 2,5 milioner kroner for regnskabsåret 2007.
Boks:
God ide
Kim Zahle: Her er jo faktisk tale om en mere effektiv måde at servicere kunder på - hvem kender ikke de kedelige bilkøer i København!
Billedtekst:
cykelbud It-konsulent
og medejer Martin Birch
med sin hvide Centurion
med indbygget gear.
"Så er den nemmere at vedligeholde," siger den
grønne mand, der ud over
at cykle til hverdag også
spiller squash og dyrker
anden motion i sin fritid.
Foto: Torben Klint
OriginalModTime: 11-10-2007 11:14:40