Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 14. september 2007.
Outsourcing er gennem mere end ti år med globalisering, automatisering og digitalisering blevet en af de stærkeste ingredienser i virksomhedsledernes kogebøger. Muligheden for at købe en service hos de allerbedste eksperter er både en mulighed for at effektivisere og dermed forbedre virksomhedens økonomi og en mulighed for at sælge den service, som man selv er ekspert i.
Ifølge det årlige væsktbarometer fra Deloitte, som udgives sammen med Computerworld Top 100 den 28. september, har over 60 procent af danske it-virksomheder outsourcet funktioner eller opgaver til indenlandske eller udenlandske firmaer. Det er straks langt vanskeligere at gøre op, hvad en outsourcing-virksomheder er?
Den indiske virksomhed TCS eller Tata Consulting Services er næsten et ikon på den udvikling. Virksomheden har været ledende i udviklingen af mange af de outsourcing-discipliner, som it-branchen både tilbyder og benytter sig af herunder softwareproduktion, helpdesk og outsourcing af hele arbejdsprocceser som bogholderi, datafangst og lignende. Med 75.000 ansatte i 32 lande og en omsætning på godt tre milliarder dollars.
Smelter sammen
Da Computerworld i sommer mødte TCS-topchefen S. Ramadorai, fortalte han om den strategiske udvikling, han arbejder med. Inden 2010 vil han gøre TCS til en 10 milliarder dollars-virksomhed, der hører til blandt de ti største softwarevirksomheder i verden.
"Software og services smelter sammen til rammeløsninger. En rammeløsning består af en masse service- og softwarekomponenter, som er forudsætningen for, at kunden oplever en hurtig udvikling af sin egen virksomhed - og det er lige meget, hvor både service og komponenter produceres, bare de understøtter kundens forretningside," siger S. Ramadorai.
"Jagten på talenter og udviklingen af dem bliver den vigtigste opgave i de kommende år. Hvis man vil være med i kampen om at levere fremtidens rammeløsnigner, er det afgørende at have en talentstrategi, der både kan gøre det klart, hvilke talenter man har brug for, og hvor på kloden man vil finde dem, siger S. Ramadorai.
Dermed slår S. Ramadorai tonen an til en outsourcing-virkelighed, hvor opgaverne, der outsources på den ene side bliver langt mere praktiske og håndfaste, men på den anden side afstedkommer innovation af langt mere komplekse og talentafhængige fusionsprodukter.
OriginalModTime: 11-10-2007 11:14:28