Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 7. september 2007.
ITIL (IT Infrastructure Library) lugter lidt af hengemte opslag i støvede bøger i jagten på at bringe en lille smule orden ind i et virvar af it-systemer ved at fokusere på services, der rent faktisk rager virksomheden og dens forretningsområder.
Men helt så trist er det nu ikke, som vi kan fortælle i vores tema om den nyeste udvikling af ITIL-begrebet.
Her kan en af de toneangivende danskere bag de tykke ITIL-bøger fortælle, at mange virksomheder inspireret af tankerne bag ITIL om fem år har nedlagt it-afdelingen, som vi kender den. I stedet er kompetencerne blevet outsourcet eller rykket ud i de virksomhedsafdelinger, hvor de giver mening.
ITIL er en proceshåndbog, som ikke kun kan anvendes med gode resultater i kæmpestore organisationer. Også den lille it-afdeling kan finde råd og inspiration i de fem nyeste bøger, der udgør grundstammen i ITIL version 3. Det kan du læse mere om i denne udgave af CTO.
Og dette års aktualisering af ITIL i den nyeste version 3 gør det oplagt at fastslå atter en gang, at ITIL ikke handler om at få virksomheden til at acceptere en dogmatisk tilgang til de arbejdsgange, som it understøtter.
ITIL er snarere et fundament, som kan hjælpe til at bringe it-processerne i virksomheden i takt med virksomhedens forretningsområder ved at systematisere den metodik, som it-afdelingen anvender.
Nu er der efterhånden produkter, der understøtter ITIL, og stadig flere virksomheder har opdaget fordelene ved at anvende ITIL's fem bøger.
Men ITIL er stadig et stærkt tiltrængt og handlingsorienteret udgangspunkt i en virkelighed, der er præget af, at informationsteknologien endnu kan være svær at sætte ind i en reel operationel sammenhæng i mange organisationer. Så bare kom i gang med at anvende ITIL.
Har du en mening om eller praktiske erfaringer med ITIL, så skriv en kommentar på min blog: cw.dk/blog/kurt
OriginalModTime: 11-10-2007 11:18:19