Spotify er en svensk musiktjeneste, der giver adgang til al den musik, du orker at lytte til.
Desværre ser Spotify ud til at dø inden den nogensinde kommer til Danmark. Det skriver den engelske avis The Times.
Problemet for Spotify er, at kun en lille del af tjenestens brugere er betalende abonnenter. Resten bruger Spotify gratis mod at lytte til reklamer med jævne mellemrum.
I Storbritannien er mindre end 10 procent af Spotifys to millioner brugere betalende abonnenter, der får trukket 9,99 pund, cirka 80 kroner, på kreditkortet hver måned.
En højtstående medarbejder hos et engelsk pladeselskab udtaler til The Times, at fortsætter Spotify i samme spor, så kunne tjenesten være død inden for et års tid.
Pladeselskaberne vil have en garanteret indkomst for hvert leveret musiknummer, mens Spotify i stedet foreslår en ordning, hvor reklameindtægterne deles.
Spotifys grundlægger, Daniel Ek, forfattede fornyligt et åbent brev, hvor han opfordrede pladebranchen til at ændre den måde, hvor på den tager betaling for musikken.
Kritikere påpeger, at hvis ikke Spotify kan få flere brugere til at betale for at bruge tjenesten, eller forhandle mere favorable vilkår med pladeselskaberne, så kan tjenesten hurtigt gå bankerot.
Herhjemme i Danmark er Spotify endnu ikke tilgængelig, da tjenesten ikke kan nå til enighed med komponisternes rettighedsorganisation, KODA, om hvordan de danske artister skal kompenseres.