Tampen brænder i en virtuel udgave

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. juni 2007.


Prisbelønnet speciale undersøger, hvordan børn og forældre kan lege ved hjælp af it.

Malthe Stougaard har som en del af sit speciale udviklet en virtuel version af legen tampen brænder.
"Jeg har skrevet specialet, fordi jeg gerne ville lave noget om interaktion mellem børn og deres forældre eller bedsteforældre," siger Malthe Stougaard.
Legen udspiller sig både på computerskærmen og på en håndholdt PDA i barnets hjem. På skærmen kan forældrene eller bedsteforædrene eksempelvis se en virtuel kasse. Der kan man putte videoklip, gif-animationer, tekst og billeder og arrangere dem, som man har lyst.
Efterfølgende kan man tage kassen og gemme den i barnets virtuelle hjem, som består af en plantegning af barnets fysiske hjem.
Når børnene logger på, kan de se, at der er gemt en kasse til dem. Ved hjælp af en PDA kan de gå rundt i deres hjem og lede efter den virtuelle kasse. En indikator på PDA'en viser, om de er tæt på eller langt fra kassen.
"Indikatoren bliver mere og mere rød, jo tættere de kommer på. Når de finder kassen, kan de åbne den på PDA'en og se de ting, forældrene har lagt i kassen," siger Malthe Stougaard.
Bagefter kan barnet åbne kassen på en stationær computer, og så kan de placere ting i kassen, som forældrene efterfølgende kan se.
Brugen af tampen brænder-legen giver både forældre og børn en bedre oplevelse, end hvis forældrene bare havde sat sig ned og skrevet en mail til deres børn, fortæller Malthe Stougaard.
"Det er en legesituation i stedet for at skrive en e-mail. Det giver en mere intim situation," siger Malthe Stougaard og fortsætter:
"Forældrene tænker mere over, hvad de giver til børnene i kassen, og hvor skal jeg gemme den. Selve situationen giver en større følelse af nærhed. Selv om man er langt væk fra hinanden, så føler man sig tæt på."
Fælles hukommelse
De virtuelle kasser, som har indgået i legen, forsvinder ikke. De bliver gemt i systemet på computeren, så man kan kigge på dem ved en senere lejlighed og på den måde virke som en form for familiealbum.
"Man kan føle kassens historik og gense det tidligere indhold. Kasserne skal leve videre og være familiens fotoalbum eller fælles hukommelse," siger Malthe Stougaard og fortsætter:
"Selve systemet henvender sig udelukkende til socialt brug. Det er ikke beregnet på at spare tid eller være mere effektivt på nogen måde. Systemet kræver, at man har lyst til at bruge det, ellers bliver det overhovedet ikke brugt. Det samme gælder for mange af de sociale netværkstjenester som findes på nettet, som Orkut og hi5."
Prisvinder
Specialet er punktummet i uddannelsen til cand.scient. i informatik fra Aalborg Universitet, og Malthe Stougaard har modtaget førstepræmien i den hædersprisuddeling, som den danske interaktionsdesignsforening SIGCHI står for.
Det er ikke blot Malthe Stougaard selv, der er tilfreds med hædersprisen. Hans tidligere uddannelsesinstitution Aalborg Universitet er også glad på hans vegne.
"Vores studerende henter jævnligt nationale og internationale priser hjem, og vi er altid meget begejstrede, når omverdenen værdsætter de samarbejdserfaringer, som vores studerende får gennem deres tid på AAU. Jeg kan se, at dommerne lægger vægt på helhedstankegangen i prisvindernes specialer, både videnskabeligt og i forhold til slutbrugerne, og det kan jeg da være enormt stolt af på hele fakultetets vegne," skriver Frede Blaabjerg, der er leder af Det Ingeniør-, Natur- og Sundhedsvidenskabelige Fakultet i en pressemeddelelse.

Boks:
specialeskriverne
Computerworld taler jævnligt med studerende på de højere it-uddannelser om indhold og brug af deres specialer.
Malthe Stougaard har skrevet om en virtuel udgave af legen tampen brænder.

Hvad er dit speciale??Har du skrevet et speciale, er du i gang med et, eller kender du nogen, der skriver på et interessant speciale på en af it-uddannelserne, hører vi meget gerne fra dig.
Skriv til specialeskriverne@cw.dk.

OriginalModTime: 01-06-2007 10:19:36




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Konica Minolta Business Solutions Denmark A/S
Salg af kopimaskiner, digitale produktionssystemer og it-services.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere