Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. maj 2007.
At Lego.com i dag kan præsentere et besøgstal på 11 millioner brugere, skyldes blandt andet en massiv onlineindsats lige siden 1999.
Men selv samme tidlige og massive indtræden i onlineuniverset skaber i dag en række udfordringer rent teknologisk. Især når Lego begynder at bevæge sig mod et socialt netværk.
"Efterhånden har vi en del legacy og en masse teknologi, der binder hele back-enden sammen," fortæller Peter Hobolt Jensen, senior director i Lego Online Communications. Teknologisk arbejder Peter Hobolt Jensens folk derfor med at få komponentiseret så meget som muligt ud fra en serviceorienteret tankegang.
Visionen er nemlig, at den enkelte bruger skal kunne sammenstykke sin egen, personlige Lego-side bestående af forskellige mash-ups.
Hårdt arbejde
"Vi arbejder i øjeblikket på at løsne op for brugeroplevelsen i forhold til vores backend-systemer. Vi er i dag mere backend-funderede, end vi burde være," siger Peter Hobolt Jensen.
Allerede i dag giver de 11 millioner brugere store udfordringer for Lego.com. Heldigvis, fortæller Peter Hobolt Jensen, har Lego.com fra starten været bygget med muligheden for at skalere op i antallet af brugere.
Det hang nøje sammen med, at lego.com blev skabt i Legos daværende udviklingsafdeling i New York, hvor udviklerne var tæt på og arbejdede sammen med førende it-eksperter, fortæller Peter Hobolt Jensen.
Efter Legos turnaround blev Lego.com-folkene hentet tilbage til hovedkvarteret i Billund, hvorfra al udvikling foregår i dag.
OriginalModTime: 24-05-2007 15:02:32