E-handel bliver social

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 25. maj 2007.


Communities og blogs på nettet får større betydning for e-handlen, hævder en række eksperter. Den nye tendens er allerede døbt
s-handel, og fanger virksomhederne ikke tendensen, risikerer de at blive overset på nettet.

Hvis du vil fremtidssikre din onlineforretning, er det selvfølgelig en god ide at følge kunderne derhen, hvor de færdes, og hvor de bruger deres tid.
Konkret betyder det, at virksomhederne er nødt til at skabe opmærksomhed på nettets nye hovedstrøg, det vil sige søgemaskinen Google, sociale netværkssites og communities som MySpace og YouTube og den ekspanderende blogosfære.
Misser du bevægelsen over den såkaldte web 2.0, risikerer du i løbet af en årrække at ende som overset forretning på en isoleret ø i et meget stort ocean.
Budskabet kommer fra en række aktører og eksperter i nethandel, sociale netværk og blogs.
"Hvis kunderne er i de sociale netværk, så skal butikkerne og produkterne derud. Om et stykke tid, vil den e-­butik, der isolerer sig på nettet, få det meget svært," siger Klaus Silberbauer, der er informationsarkitet i Creuna - et konsulenthus med speciale i blandt andet e-handelsløsninger.
Påstanden om de sociale netværks stigende indflydelse på e-handlen er svært at sandsynliggøre i en snæver dansk sammenhæng - der findes simpelthen ikke detaljerede data for den danske e-handel, der sneg sig op på 18 milliarder kroner i 2006.
Kunder går ind ad bagdøren
Men skuer man over Atlanten til USA, er der klare tegn på, at bevægelsen er i fuld gang, og at virksomhederne investerer i sociale netværk.
Enkelte danske virksomheder som Lego, Egmont Seriemagasiner og den danske importør af Mercedes-biler er også på banen med opbygning af communities og med markedsføring i blogosfæren, men de fleste holder sig foreløbig til traditionelle løsninger.
Målinger fra USA viser med al tydelighed, at onlinebutikskunder stort set aldrig går ind ad den blankpolerede hoveddør i en traditionel netbutik.
Op mod 80 procent af kunderne finder frem til varer og butikker direkte via en Google­-søgning, andre går ind via prissammenligningssider, og mere end seks procent går direkte fra et socialt netværk og ind i e-butikkerne ad bag­døren. Ofte via et dybt link direkte ind i e-butikkens produkt­katalog.
Nu lyder seks procent jo ikke af meget. Men det skal ses i forhold til, at tallet blot var to procent året før, og at det efter alt at dømme bare fortsætter op.
"For de brugere, der allerede er etableret på sociale netværk, vil det være naturligt at søge råd og vejledning i sit netværk, når man skal købe noget. Så jeg er ikke i tvivl om, at det vil få større betydning for e-handlen,"
siger Andreas Johannsen, der er specialist i sociale netværk og er associeret konsulentfirmaet Connecta.
Han påpeger, at firma- og produktomtaler i sociale netværk og blogs betyder, at forbrugerne ofte netop ramler ind i communities, når de søger efter konkrete produkter.
Ganske enkelt, fordi søgemaskinerne elsker sociale sites.
"Som udgangspunkt er communitysites og blogs bedre indekseret på Google. Så der er ret stor sandsynlighed for, at man kommer frem til et socialt site, når man søger på en vare," siger han.
Eksempelvis har Andreas Johannsen på sin egen blog oplevet, at hans indlæg om hans indkøb af både en ladcykel og en mobiltelefon hittede ret højt på Googles søgemaskine.
Og da den danske importør af Mercedes-biler tilbød de 10 mest aktive danske bloggere en prøvetur i den nye Mercedes C-klasse gav det så meget debat, og især negativ omtale, i blogosfæren, at en af bloggernes sider hittede som nummer 8 fra toppen på Googles dansksprogede sider, hvis man søgte på Mercedes.
2 ud af 3 onlineforbrugere besøgte et socialt netværkssite i midten af 2006, og det har fået det amerikanske analyse- og konsulentfirma Competeinc til at klistre ordet
s-commerce (social handel) på den nye e-handels-­tendens.
Tesen er, at de sociale netværk, ved at forbinde folk direkte med hinanden over nettet, også gør det sværere for virksomhedernes marketingfolk at finde frem til og ikke mindst lokke kunderne i deres butikker.
Derfor bliver de nødt til at investere meget mere i at gøre sig synlige, ikke bare over for søgemaskiner som Google, men også i communities og blogs.
Ikke kun fordi besøgstallene på communities vokser med trecifrede procenter årligt og altså har ret godt fat i potentielle kunder. Men også fordi folk bruger meget tid på den slags sites. F.eks. bruger de besøgende i gennemsnit 29 minutter når de går ind på MySpace, mens tallet for You­Tube er 17 minutter.
Giver troværdighed
Og i modsætning til den klassiske og til tider meget støjende markedsføring fra e-­butikkernes side, er en positiv brugeromtale af bestemte varer eller butikker i blogs, communities og prissammenligningssider en meget mere troværdig informationskilde over for forbrugere.
"Sociale netværk giver lige som en mærkning med for eksempel e-mærket en ekstra dimension på tryghed og tillid i e-handel," siger direktør Morten Kamper fra Foreningen af Danske Internethandlende (FDIH).
Han mener også, at virksomhederne og hans egne medlemmer skal tage udviklingen i de sociale netværk meget alvorligt.
"Jeg vil vove den påstand, at social handel vokser med 100 procent om året, hvis man også inkluderer netauktioner som eBay og den danske QXL," siger Morten Kamper, der også påpeger, at købsbeslutningen, også når det drejer sig om butikker i den fysiske verden, ofte tages på nettet.
Morten Kamper er dog ikke parat til at afskrive den klassiske e-butik.
"Der vil også være plads til den klassiske e-butik med det kendte brand og god service," siger han.
Den betragtning er Klaus Silberbauer fra Creuna enig i, men han kan dog godt blive bekymret over, at der ikke satses mere i de nye tendenser herhjemme.
"De fleste kunder efterspørger stadig klassiske web 1.0-løsninger. De har ikke indset, at de for forholdsvis små midler kan få stor effekt," siger han.
Han peger på, at en simpel overvågning af blogosfæren kan være nyttig, og at man skal sørge for, at sitet er åbent over for omverdenen, så søgemaskinerne nemt kan finde butikken.
""en der findes for eksempel. stadig ejendomsmæglere, der modsætter sig dybe links ind i deres butik. De har ikke forstået, hvor nettet bevæger sig hen."

Boks:
Investeringer
Der er bred interesse fra virksomheder i at investere i en bred vifte af web 2.0-teknologier.
Det fastslår konsulentvirksomheden McKinsey efter at have undersøgt konkrete investeringer og investeringsplaner i 2.847 virksomheder verden over:

37 procent af virksomhederne har investeret eller vil investere i sociale netværk på nettet.
35 procent prioriterer RSS-feeds.
35 procent arbejder allerede med eller vil arbejde med Podcasts.
33 procent er med på eller vil med på wiki-bølgen.
32 procent har oprettet eller vil oprette blogs.

Kilde: The McKinsey Quarterly: mckinseyquarterly.com

Billedtekster:

Rejser
KLM vil gerne have folk til at flyve med sig, hver gang turen går til Kina. Erhvervsfolk, der flyver til Kina ofte, kan derfor mødes på det sociale netværk Club China og udveksle tips om forretninger i Kina, hjælpe hinanden med at leje biler, finde oversættere med mere. Ideen er, at det knytter kunderne tættere til flyselskabet.

Fodbold
Over en million fodboldfans verden over har oprettet en profil på fodbold­netværket Joga.com. Sitet er oprettet af Nike med teknisk hjælp fra Google og henvender sig til fodboldentusiaster og fodboldhold. De kan så blogge og skabe mini-communities omkring særlige spillere, hold eller arrangere lokale kampe.

Legetøj
Lego tilbyder ganske almindelige personer at sammensætte Lego-klodser til deres helt eget design, uploade det og dele det med andre. Lego Factory anvender Lego Digital Designer, der er et 3D-byggeprogram. Den seneste version har været tilgængelig siden maj 2006 og er downloadet omkring 1,3 millioner gange.

OriginalModTime: 24-05-2007 14:56:55




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere