Mobilitet afskaffer spildtid hos Bravida

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld Executive d. 18. maj 2007.


Installationsvirksomheden Bravida har stukket 70 servicemontører en bærbar pc og mobilt bredbånd. Papirnusseriet med timesedlerne er væk, kunderne får elektroniske servicerapporter og Bravida regner med at få økonomisk gevinst efter et par år.

Tidligere var der altid trængsel ved indkørslen til Park Alle nummer 373 i Brøndby hver eneste mandag morgen.
Stimevis af servicemontører i blå og gule vogne fra installa­tionsvirksomheden Bravida slog inden påbegyndelse af dagens opgaver et smut forbi hovedsædet på Park Alle.
Formål?
At udfylde ugesedler med arbejdstimerne for sidste uge job.
Tidsforbrug?
2 timers administrativt papirnusseri om ugen per montør.
Eller noget der ligner små 600 arbejdstimer om måneden for de i alt 70 servicemontører, der arbejder i Bravidas installations- og serviceafdeling, ventilation og køl, i Brøndby.
Ren spildtid for montørerne og samtidig et økonomisk spild for virksomheden.
Systemet var også indrettet således, at montørerne var nødt til at køre ind til afdelingen for at hente et arbejdskort, hver gang de skulle ud til et nyt job hos en kunde.
Elektroniske arbejdskort
Det måtte kunne gøres bedre, tænkte afdelingschef Michael Jensen, da han kom til virksomheden i sommeren 2005.
"Vi besluttede at forbedre kommunikationen med montørerne med en elektronisk løsning, og da vi samtidig var ved at indføre et nyt økonomisystem, overgik vi også til elektroniske arbejdskort," siger Michael Jensen.
Løsningen blev altså at gå direkte fra ugesedler, arbejdskort og servicerapporter på papir til en mobil elektronisk løsning.
Konkret blev 70 montører i Brøndby-afdelingen udstyret med hver en bærbar pc og trådløs adgang til virksomheden via et 3DataCard.
Ud over at montørerne dermed har adgang hurtig kommunikation med virksomheden, betyder det et stop for servicemontørernes evige pendling mellem kunder og arbejdspladsen.
"Nu udfyldes servicerapporten, og der indberettes timer og materialeforbrug direkte ude hos kunderne," siger han .
Han peger på, at en digitaliseret og mobil installations- og serviceafdeling indebærer fordele for både kunder, medarbejdere og virksomheden selv.
Kunderne oplever en forbedret service og får en bedre forståelse for, hvad de egentlig betaler for.
Tidligere blev servicerapporterne udelukkende udarbejdet på papir, og der var ingen systematisk opsamling af data.
I dag laves rapporterne online ude hos kunderne, data gemmes og kan bruges til at lave en systematisk overvågning af f.eks. et køle- og ventilationsanlæg.
Samtidig udfyldes timesedler og materialeforbrug også ude hos kunderne, hvilket blandt andet har den fordel, at kunderne bedre kan gennemskue, hvad de betaler for.
"Tidligere, når en servicemontør var på job hos en kunde i 2 timer, kunne de efterfølgende få en regning på 3,5 timers arbejde. Nogle kunder klagede så, for de kunne jo ikke se, at der også var brugt tid på kørsel og på det efterfølgende papirarbejde," siger han.
Nu laver montørerne også det administrative arbejde på den bærbare ude hos kunderne, og kunderne kan se, hvorfor regningen er som den. Det har betydet et stort fald i klagerne," siger Michael Jensen.
Kompetenceløft
Medarbejderne har også været nødt til at uddanne sig.
Kravet er, at de skal være pc-mindede. Ud over at montørerne har fået et kompetenceløft gennem et uddannelsesforløb, og at de efterhånden kan se effekten af den ny teknologi i deres job, har det paradoksalt nok også knyttet medarbejderne tættere til virksomheden.
"Tidligere vidste montørerne ikke rigtigt, hvad der foregik i virksomheden, fordi de jo altid er ude hos kunder. I dag får de nyhedsbreve på mail og kan selv følge med i virksomhedens interne liv via vores intranet," siger Michael Jensen.
Nu har Bravida jo ikke indført den nye teknologi udelukkende for at gøre medarbejderne glade. Satsningen skulle meget gerne give Bravida en større effektivitet og dermed økonomisk gevinst og samtidig også stille dem bedre i konkurrencen på markedet.
"Investeringerne har været store. En bærbar pc'er koster lige så meget som en værktøjskasse, og så er der jo abonnementet på datakortet. Men vi regner med, at nå break-even i løbet af et par år," siger Michael Jensen. .
Projektet begyndte for snart et år siden, og inden længe er alle Bravidas kunder konverteret fra 'papiraftaler' til elektroniske servicekunder.
"Når den konvertering er gennemført, burde vi kunne køre flere servicekontrakter igennem på et år, fordi vi sparer mange administrative timer. Så vi regner bestemt med at få øget effektivitet ud af det i de næste år, men det er svært at sige, hvad det giver præcist i kroner og øre," siger han.
Regnestykket afhænger blandt andet af, hvor længe Bravida kan være foran konkurrenterne.
Lige nu er de alene på markedet med de elektroniske servicetjek, men hos Bravida er man ikke tvivl om, at hele branchen er i gang med at blive digital.
Og koncernledelsen overvejer også, hvordan man kan brede erfaringerne fra Brøndby-afdelingen ud til de 23 andre serviceafdelinger i Danmark.

Boks:
Bravida
Bravida er den største installationsvirksomhed i Danmark med næsten 2.000 ansatte fordelt på 24 byer. I hele Norden er der 8.000 ansatte.

Bravida leverer totalløsninger inden for el, vvs og ventilation og udfører installations- og servicearbejde.

Test af Datakort
Inden Bravida besluttede sig for at give servicemontører en bærbar pc og datakort fra 3, overvejede man både mobile løsninger med PDA'er og mobiltelefoner. Man valgte dog hurtigt at gå efter den bærbare pc med mobilt bredbånd.

Efter en testperiode, hvor en række montører i en måned afprøvede løsninger fra tre forskellige datakort-udbydere, faldt valget på 3DataCard.

I begyndelsen var hastigheden på beskedne 384 kilobit per sekund, men den er gradvist hævet til 3,6 megabit per sekund i dag. Senere på året skruer 3 hastigheden op til 7,2 megabit per sekund i København, Århus, Aalborg og Odense.

Billedtekst: Installation Med det nye system kan ventilations- og servicemontør i Bravida Lars Andersen udfylde servicerapporten, indberette timer og materialeforbrug direkte hos kunderne.

OriginalModTime: 21-05-2007 15:49:43




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere