Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 11. maj 2007.
Skal man tro nogle af verdens førende it-eksperter, er det slet ikke raketvidenskab at skrue en innovativ it-afdeling sammen.
Ifølge eksperterne hos Cutter Consortium, en amerikansk videnbank bestående af - ifølge iagttagere - visionære it-tænkere, handler det om at spille på kendte strenge. Værktøjerne findes allerede. I sig selv er de ingen mirakelkur, men skrues de fornuftigt sammen, er der en god chance for, at det lykkes, viser erfaringerne.
Lad os se lidt nærmere på nogle af værktøjerne. Det første er enterprise architecture.
Arkitektur er et kendt fænomen i it-verdenen. Men eksemplerne på en god forening af selve forretningsarkitekturen og it-arkitekturen er der længere imellem, fortæller Mike Rosen, arkitekturekspert hos Cutter Consortium. Han mener, at en dårlig arkitektur forhindrer virksomhederne i at være adrætte og innovative.
"Vi ser mange fine arkitektur-projekter, og de fungerer godt i it-afdelingen, men de er ikke skruet sammen på forretningens præmisser. Dermed mister mange muligheden for at reagere hurtigt, fordi systemarkitekturen ikke ligner virksomhedens arkitektur," siger han.
Ifølge hans kollega Jeroen van Tyn ligger mulighederne for it-understøttet innovation netop i en optimal arkitektur.
"Det giver it-afdelingen et billede af, hvor der kan påvirkes for at skabe værdi," siger Jeroen van Tyn.
Spagetti-struktur
Det kan blive ret problematisk, hvis it-arkitekturen ikke stemmer overens med virksomhedens arkitektur. Hvis et ikke-kerneforretningsområde it-mæssigt er spundet sammen med kerneforretningen i en spagetti-struktur, kan det pludselig blive meget svært og koste mange it-kræfter at vikle sig ud af it-strukturen, hvis forretningen en dag beslutter sig for at sælge divisionen fra eller outsource den.
I virkeligheden sætter virksomhederne sig selv i en alvor risiko, hvis de to verdener ikke er forenet. Muligheden for at handle agilt og innovativt kvæles i teknologisk rod.
Agiliten og muligheden for at virksomhederne kan agere hurtigt bør også præge udviklingen af de nye it-applika-tioner.
"I dag er der brug for små systemer, der kan skabes hurtigt, og som giver stor værdi. Og da det ikke handler om it-understøttelse af kendte processer, men om udvikling af teknologier til at løse uforudsete behov, er agil udvikling løsningen," siger den tyske konsulent, Jens Coldewey.
Lær af fejlene
Agil udvikling handler om at udvikle et it-system igennem mange iterationer - ofte uden at kende slutproduktet, som dermed kan ende med at blive endog meget innovativt, fordi de små iterationer åbenbarer nye muligheder. Men det handler også om at evne at trække stikket i tide, så projektet ikke løber løbsk.
Et tredje værktøj, som virksomhederne bør blive mere bevidste om, er udnyttelsen af blogs og muligvis selv skabe et rum, hvor brugerne kan diskutere i et netværk.
Dygtig ledelse
Men selv om der findes ganske gode teknologiske muligheder, bør fundamentet ifølge eksperterne være dygtig ledelse.
En af mulighederne er at skabe gode, velfungerende teams, der sprudler af idéer. Men kravet er ifølge Rogelio Oliva fra Mays Business School investeringer og prioriteringer.
"En virksomhed er nødt til at allokere penge til innovationen - også i it-afdelingen. Hvis ikke det sker, vil it-afdelingen fortsætte med at jagte de projekter, der giver den nemmeste og hurtigste return on investment," siger han.
Det handler altså om evnen til at risikere, at projektet ikke lykkes.
Kulturen er også vigtig. Eksempelvis skal der skabes en kultur, der gør det legitimt at fejle. Det er en vanskelig kunst, mener den engelske professor Paul Robertson, der i 34 år var leder af den inden for musikkredse anerkendte Medici Quartet.
"I vores jagt på perfektionisme er det så uhøre svært at tillade fejl," siger han.
Alligevel er det fejl og unøjagtigheder, der ligger bag nogle af verdens førende kunstnere, vurderer han.
Han nævner blandt andet violinisten Jascha Heifitz, som spillede fantastisk. Ingen kunne gøre ham kunsten efter. Men slowmotion-analyser af hans greb på violinen viste, at han hele tiden med fingrene skabte små unøjagtigheder. Ikke perfekt violinspil i klassisk forstand. Men det var netop det, der gjorde ham stor.
OriginalModTime: 10-05-2007 14:28:19