Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. marts 2007.
Teknologien og lysten skal være på plads, før videndeling bliver en succes.
Medarbejderne skal have lysten, og informationsteknologien skal være designet, så det er nemt og ligetil at dele viden, før videndeling gennem it kan blive en succes.
Det konkluderer to specialestuderende, Kirstine Mølgaard og Bolette Stubbe Teglbjærg, der har studeret brugen af it til videndeling på baggrund af, hvordan Arbejdsmiljø København brugte informationsteknologi til at dele viden.
"Vi undersøgte brugen af informationsteknologi til videnddeling i Arbejdsmiljø København. Det er en organisation, der er i forandring. Efter en lovændring skal de servicere alle kommunens medarbejdere," siger Kirstine Mølgaard.
Overtagelsen betød, at Arbejdsmiljø København skulle servicere omkring dobbelt så mange medarbejdere som hidtil uden at få tilført flere ressourcer. Det har nogle omkostninger.
"Der var ikke længere tid til at dele viden på den måde, som man hidtil havde gjort, og medarbejderne kunne heller ikke gå ud to og to på en opgave," siger Kirstine Mølgaard.
Større arbejdspres
For at kunne håndtere det højere arbejdspres og stadig dele viden, blev fokus rettet mod at dele viden gennem det eksisterende sagsstyringssystem.
Fordelene ved videndeling gennem it er, at man ikke forstyrrer de andre medarbejdere med så mange spørgsmål og samtidig er kommunikationen asynkron. Det vil sige, at medarbejderne ikke behøver at være til stede samtidig for at dele deres viden med hinanden.
Især ledelsen syntes, det var en god ide at bruge sagsstyringssystemet til videndeling.
"Ledelsen mente, at når erfaringerne bliver skrevet ind i systemet, er der andre, der også kan bruge det. De tænker ikke på, at det tager tid. Beslutningstagerne vil gerne bruge it meget, men de eksisterende sagsstyringssystemer er for dårlige. Det er svært at søge i og har et dårligt indeks," siger hun.
Trækker energien ud af medarbejderne
Desuden giver det også problemer at bruge et eksisterende sagsstyringssystem, der er fra en tid, hvor man ikke regnede med at samme system også skulle bruges til videndeling.
"Medarbejderne bruger systemet til at skrive noter, som de ikke normalt deler med andre. Der er ikke plads til at skrive læringerne ned i systemet. Selve sagsstyringssystemet lægger ikke op til, at medarbejderne deler viden. Det betød, at medarbejderne ikke brugte systemet til videndeling, for der var ikke plads i systemet," siger Kirstine Mølgaard.
Hun fortæller også, at det, der før var en snak ansigt til ansigt med en eller flere kolleger, nu er blevet til en kedelig pligt, som skal udføres foran computerskærmen.
"Medarbejderne kalder det ikke videndeling, men kedelig administration. En medarbejder kaldet det for eksempel for en lyst-dræber. Systemet kan slet ikke konkurrere med lige at gå ind på kontoret ved siden af og få afklaret sine spørgsmål," siger Kirstine Mølgaard.
Man er nødt til at tage tænke mere på medarbejderne hverdag, før man beslutter at bruge it til videndeling, mener hun.
"Jo bedre du forstår medarbejdernes arbejdsgange og hverdag, jo større chance er der for at det lykkes at implementere it til brug til videndeling," siger Kirstine Mølgaard.
For Bolette Stubbe Teglbjærg er specialet et integreret speciale mellem datalogi, pædagogik og uddannelsesstudier på RUC, mens Kirstine Mølgaard har udarbejdet specialet i tværfaglig it på ITU, der er tilknyttet datalogi på RUC.
Computerworld taler jævnligt med studerende på de højere it-uddannelser om indhold og brug af deres specialer.
Kirstine Mølgaard (billedet) og Bolette Stubbe Teglbjærg har skrevet om videndeling.
Hvad er dit speciale??Har du skrevet et speciale, er du i gang med et, eller kender du nogen, der skriver på et interessant speciale på en af it-uddannelserne, hører vi meget gerne fra dig.
Skriv til specialeskriverne@cw.dk.
OriginalModTime: 29-03-2007 14:51:28