Fra papirkrise til netsucces

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 30. marts 2007.


e-handelsprisen 2007 Den Blå Avis vandt prisen for bedste købmandsskab og har på fornemmeste vis formået at flytte størsteparten af omsætningen fra papir til nettet.

Den Blå Avis høster i disse år gevinsten af en lang og sej satsning på e-handel med annoncer over nettet. Den næste udfordring bliver at udvikle onlineauktioner og indfange de mange communities.

Tvivlen nagede i den grad hos Den Blå Avis' ledelse i 2000.
Efter rekordåret 1996 var annonceavisen gået tilbage hvert eneste år, og fra 2000 gik det for alvor stærkt ned ad bakke. Annonceavisens trykte oplag nærmede sig på det tidspunkt et kritisk oplag.
Dykkede oplaget ned under 60.000 på landsplan ville de givtige erhvervsannoncer med stor sandsynlighed sive ud af avisen, ja man risikerede faktisk at tabe hele erhvervsporteføljen på gulvet og ryge ud i en livstruende krise.
Det var samtidig nemt at gennemskue, at Den Blå Avis på print var under dobbeltpres i begyndelsen af det nye årtusinde.
Presset kom dels fra det generelle oplagsfald i betalingsaviser, men især konkurrencen fra Den Blå Avis' egen satsning på internetannoncer på websitet dba.dk, var meget synlig for ledelsen.
"Det blev et trosspørgsmål, om vil havde valgt den rigtige strategi, da vi valgte af satse på internet i 1995. Spørgsmålet var, om vi var ved at skære grenen over, som vi selv sad på," erindrer direktør Frank Ludvigsen fra Den Blå Avis i et interview med Computerworld.
På nettet fra 1995
Især ejeren af Den Blå Avis var optaget af det spørgsmål.
"Det var fandeme nogle spændende diskussioner, og Karsten Ree (ejeren af Den Blå Avis, red.) kiggede på mig og sagde, 'for helvede, er I sikre på, at det her er rigtigt," siger Frank Ludvigsen.
Hvis Karsten Ree selv havde fået lov at bestemme, var tingene nok blevet gjort på en anden måde, men heldigvis var han tro over for den netstrategi, som ledelsen med Frank Ludvigsen i spidsen anbefalede.
Heldigvis, fordi forretningsmodellen bag Den Blå Avis og dba.dk er en bragende succes i dag. 70 procent af såvel omsætningen på 140 millioner kroner som overskuddet på 30 millioner kroner hentes fra internetannoncer.
Netop det faktum var afgørende, da e-handelsprisens købmandspris i sidste uge gik til Den Blå Avis.
"Vi er helt overbevidst om, at vi har en fremragende forretning med platformen dba.dk. I den måde vi agerer på internettet bliver der overhovedet ikke taget hensyn til printudgaven af Den Blå Avis. Nettet er blevet et selvstændigt forretningsområde, som skal vise sin værd i markedet," siger Frank Ludvigsen.
Faktisk går satsningen på elektronisk handel helt tilbage til 1989, hvor Jysk Telefon etablerede et selskab - Teledata - hvor man via terminalopkobling lagde op til elektronisk formidling af tilbud fra Den Blå Avis.
Succesen udeblev dog, og heller ikke et senere initiativ fra teleselskaberne - Diatel senere videreført som Opasia - som var et stort anlagt projekt om at lave en virtuel handelsplads, rykkede rigtigt.
Men som Frank Ludvigsen udtrykker, var Den Blå Avis meget opmærksom på, at deres hovedaktivitet - formidling af strukturerede data - nærmest tiggede om en elektronisk løsning.
"Så derfor var vi mere end noget andet medie egnet til at videregive information på en struktureret måde, men vi havde bare ikke teknologien til rådighed. Vi kunne ikke få det ud til folk," siger han.
Fra august 1995 var Den Blå Avis aktiv med egen hjemmeside på nettet.
Og i maj 1996 blev de første 1.000 annoncer tilgængelig e gratis på dba.dk og kort tid efter blev modellen udvidet med en klippekortsmodel, hvor man kunne købe 10 klip, som hver især gav adgang til en hel avisudgave på nettet.
"Vi var overbevidste om, at netforretningen var kommet for at blive, det var bare et spørgsmål om hastigheden i udviklingen," siger Frank Ludvigsen.
Faktisk gik der lang tid før gennembruddet på nettet for alvor kom. Det skete i 2002.
Derfra er Den Blå Avis vokset betydeligt, og er i dag lige så store, som inden papirkrisen satte ind for små 10 år siden.
Skift i forretningsmodel
I mange år var enkeltkøb af kontaktoplysninger hovedmodellen, men for tre år siden blev den erstattet af en abonnementslignende ordning, hvor man køber adgang til alle annoncerne for 24 timer, en uge, en måned eller tre måneder.
"Jeg hader at skulle sige det, men der var ret mange, som havde den oplevelse, at når de havde købt en enkelt kontakt­oplysning, så kunne de opleve, at varen allerede var solgt. Det synes folk var træls. Derfor ændrede vi model," siger Frank Ludvigsen.
Der er andre, mere eller mindre radikale ændringer på vej, ændringer som skal sikre Den Blå Avis og dba.dk den fortsatte lederposition på annoncemarkedet.
Blandt de lidt mindre tiltag, der skal gøre dba.dk platformen mere intelligent, er blandt andet en helt ny, hurtigere og mere rationel søgemotor. Og så bliver der introduceret flere selvbetjeningssystemer over for erhvervssegmentet.
Men der er også en række større ændringer på vej.
"Vi vil introducere alternative handelsformer, auktioner og den slags. Vi havde den blå auktion i 2000, men vi var en tand for tidligt ude og den blev lukket ned efter to år. Vi har gået og målt på det lige siden, og nu har vi besluttet at gå ind i online auktioner igen," siger Frank Ludvigsen.
Også opblomstringen af de mange communities - fora og blogs - bliver fulgt nøje af Den Blå Avis' ledelse.
"Communities er nok en af de største udfordringer vi står overfor. De har fandeme fart på, og de er befolket af eksperter, der ved alt om, hvad de går og roder med. Vores mål er, at Den Blå Avis skal placerer sig bedre i forhold til communities," siger Frank Ludvigsen.
Han bebuder community-tiltag under en eller anden form i løbet af det næste halve til hele år.

E-handelsprisen 2007 er arrangeret af e-interesseorganisationen FDIH. Læs mere om vinderne af de otte kategorier på cw.dk search/E-handelsprisen eller ehandelsprisen.dk.

Faktaboks:
Den Blå Avis

Stiftet i 1982 som betalt annonceavis.
100 procent ejet af Karsten Ree.
Den daglige ledelse står direktør Frank Ludvigsen for.
Omsatte for cirka 140 millioner kroner i 2006 og havde et overskud på knap 30 millioner kroner.
Websitet dba.dk blev lanceret i 1995.
Onlineforretningen står i dag for 70 procent af omsætningen.
Der er cirka 270.000 online annoncer på dba.dk, omkring 500.000 unikke besøgende og 22 millioner sidevisninger hver uge.

Sidehistorie:
På vej med mega-loppemarkeder
Valget var enkelt. Enten lukker den Den Blå Avis som printmedie eller også går den gratisvejen. Ledelsen valgte gratisvejen og fra 1. februar er Den Blå Avis i gratisudgave udkommet i et oplag på 140.000. Distributionen sker via supermarkeder, havecentre, farvehandlere, tankstationer og bilsynsvirksomheder.
Satsningen på gratisavisen skal ses som et forsøg på at fastholde de givtige erhvervsannoncører.
Parallelt med gratisavissatsningen er Den Blå Avis klar til at investere i en række mega-loppemarkeder, kaldet Shoppit.
Konceptet er, at folk kan sætte deres ting i kommissionssalg via Den Blå Avis i disse megavarehuse. Analysen bag er, at op mod 30 procent af befolkningen ikke vil handle privat over nettet eller via den trykte avis af forskellige årsager. Det uforløste marked vil Den Blå Avis løse op for via disse Shoppit varehuse. Der kører allerede et testvarehus i Århus, om to måneder åbner et nyt i Vejle og efter sommerferien kommer Shoppit til København. Når det er rullet ud i flere større danske byer, skal konceptet videreføres i udlandet.

Faktaboks:
Ti år med overskud
År Resultat
1996 26,1
1997 11,2
1998 13,5
1999 15
2000 20,3
2001 9,4
2002 17,7
2003 20,3
2004 24,9
2005 30,2
Tallene er i millioner kr.

Billedtekst: Gratis Med et oplag på 140.000 er der stadig liv i den trykte udgave af Den Blå Avis, som er blevet gratisavis. Foto: Polfoto

OriginalModTime: 29-03-2007 13:24:00




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Advania Danmark A/S
Hardware, licenser, konsulentydelser

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere