Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. marts 2007.
Budskabet kan vi næsten til hudløshed: It-lederen skal være forretningsorienteret, og it-afdelingen skal forstå forretningen.
Siden vi lancerede magasinet CIO i 2004, har det været omdrejningspunktet for de historier, vi har valgt at bringe her i CIO, hvor vi især har fokuseret meget nøje på CIO'ens rolle i denne forening.
Men der også den anden side. Den der handler om, at forretningen i stadig højere grad ikke bare forstår, men stiller krav og hæver forventningerne til informationsteknologiens muligheder og værdi for virksomheden.
Økonomidirektøren, marketingchefen, produktionsledere og mange andre har deres egne dagsordner og udfordringer i den strategiske anvendelse af it. Disse lederes opfattelse og anvendelse af informationsteknologien bliver i de kommende år afgørende for arbejdet i it-afdelingen fra it-chefen til yngste udvikler.
Integrationen af forretning og it er nemlig i fuld gang ude i danske virksomheder, og modenheden vokser. Det syder af spændende initiativer. Det medfører et øget behov for en journalistisk dækning af denne smeltedigel af forretning og it. It-lederens rolle i den forening bliver helt central, men ligeså central bliver den rolle, som forretningens repræsentanter spiller.
Det betyder, at det giver mindre og mindre mening udelukkende at fokusere på CIO'ens rolle. Derfor bliver denne udgave af det danske CIO-magasin det sidste.
Efter påske tager Computerworld nemlig i stedet hul på en ny fokuseret dagsorden, der har integration af forretning og it i fokus og dækker den strategiske anvendelse af it både i private og offentlige virksomheder intensivt. Det sker under overskriften Computerworld Executive, som dækker over en systematisk redaktionel dækning af trends, cases og nyheder, der handler om den strategiske anvendelse af it.
På print vil Computerworlds ugentlige avis derfor fremover opruste dækningen af strategisk it-anvendelse med analyser, interviews og cases. En gang om måneden vil avisen Computerworld desuden bringe et større it-strategisk tema, som læserne af CIO kender fra magasinet.
På internettet introducerer vi samtidig et nyhedsbrev for digitale ledere, som vi kalder Computerworld Executive Newsletter. Nyhedsbrevet leverer en gang om ugen et overblik over de seneste trends fra hele verden, til orientering, inspiration og debat for alle ledere med it-interesse. Computerworld Executive Newsletter er gratis. Det kræver blot, at man tilmelder sig, hvilket kan ske via Computerworld.dk.
Vi nedlægger ikke brandet CIO. Det er ejet af den globale IDG-koncern, som også ejer Computerworld. I USA arbejder en stor stab af dygtige journalister på magasinet CIO, hvis artikler og analyser Computerworld har eneret på i Danmark. Vi vil derfor også fortsat trække på vores amerikanske kolleger og markere særligt udvalgte historier om strategisk it-anvendelse i Computerworld Executive med det velkendte CIO-logo.
Vi håber, du vil være en fast læser fremover både i avisen og online. Vi vil i hvert fald gøre vores yderste som medie for at møde dine behov. For at være med fra begyndelsen af Computerworld Executive, kan du tilmelde dig vores nye nyhedsbrev, som udkommer første gang den 17. april. Tilmelding kan ske på denne adresse: www.cw.dk/exec
OriginalModTime: 20-03-2007 13:08:03