Fællesskaber er sjovere i 3D

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. februar 2007.


Et specialeophold hos Linden Lab i San Francisco var adgangsbilletten for Henrik
Bennetsen til en projektlederstilling på
Stanford University. I specialet studerer han livet i Linden Labs Second Life-univers.

Oplevelser i cyberspace er lettere at dele med andre, når de opleves i en tredimensionel verden. Med andre ord kan læserne af den samme vittighed på en hjemmeside ikke grine sammen på samme måde, som man kan gøre i en virtuel verden som eksempelvis Second Life. Det er en af konklusionerne i Henrik Bennetsens speciale fra IT-Universitetet i København.
Han konkluderer også, at det har betydning, at vi kan drikke en virtuel kop te eller kaffe, når vi mødes i verdener som Second Life. I det hele taget bliver mange gestikker og høflighedsfraser genbrugt i den virtuelle verden, og det gør verdenerne til en bedre oplevelse. På mange måder er den virtuelle verden en afspejling af vores fysiske verden.
"Det er jo mennesker, der styrer avatarerne i Second Life. De sidder og trækker i snorene i den anden ende. Det var interessant at se, hvor åbne og interessante menneskerne er derinde, hvor de føler, at de er ude i det vilde Vesten rent teknologisk," siger Henrik Bennetsen
Guldfeber
Væksten i Second Life kan godt minde om befolkningstilvæksten i en guldfeberramt by, dengang da jernbanen mellem det østlige og vestlige USA endnu ikke havde mødt hinanden.
"Da jeg blev interesseret i Second Life for godt et års tid siden i december 2005, var der 75.000 brugere. Nu er der over 3,5 millioner brugerkonti," siger Henrik Bennetsen
Henrik Bennetsen sad i Linden Labs kontorer i San Francisco og skrev sit speciale. Det var ganske inspirerende at arbejde i en virksomhed, som delte hans begejstring for det virtuelle univers, og hvor der er også var tid til at pleje det sociale fællesskab.
"Linden Lab er et meget ungt, hippieglad firma med massagestol og gratis drinks og så videre. Det var et dejligt miljø at være i. Selvom jeg arbejdede alene, var jeg omgivet af folk. Der var altid nogen at spise frokost med. Jeg tror, at den sociale del gjorde, at det føltes som en rigtig god oplevelse at skrive specialet," siger Henrik Bennetsen.
Ansættelse på Stanford var guleroden
Når specialet var afleveret havde Henrik Bennetsen udsigt til en ansættelse som projektleder på Stanford University, hvor han kunne fortsætte med at arbejde med Second Life.
"Jeg vidste, at der ventede et job på mig på Stanford University, og jeg vidste, at jobbet også kom til at dreje sig om Second Life. Derfor valgte jeg at beskæftige mig med Second Life, så det var en forberedelse til mit kommende arbejde. Jobbet krævede at jeg havde en del praktisk erfaring med Second Life."
På Stanford University skal han være med til at oprette et kunstarkiv i Second Life
"Vi bruger Second Life til at skabe et kunstarkiv. Når vi har tre dimensioner, så har flere muligheder for at skabe nogle nye ting. Lige nu får jeg det bedste af to verdener. Jeg får lov til både at designe og forske. Second Life er mediet, der for det til at ske," siger Henrik Bennetsen og fortsætter:
"Det ser ud til at Second Life lige nu har den gule føretrøje, når det gælder virtuelle verdener, men det kan godt være, at andre får bedre ideer og bliver større end Second Life."

Computerworld taler jævnligt med studerende på de højere it-uddannelser om indhold og brug af deres specialer. Henrik Bennetsen har skrevet om livet i Second Life.

Hvad er dit speciale??Har du skrevet et speciale, er du i gang med et, eller kender du nogen, der skriver på et interessant speciale på en af it-uddannelserne, hører vi meget gerne fra dig.

Skriv til specialeskriverne@cw.dk.

OriginalModTime: 22-02-2007 14:56:05




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere