Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 23. februar 2007.
Manden bag blomsterleverandøren Interfloras hjemmeside har vundet kategorien Produktpræsentation i årets Webchamp.
Markedschef Jan Opppermann er personen bag Interfloras hjemmeside, som i kategorien Produktpræsentation har konkurreret mod hjemmesiderne ikea.dk og chanti.dk.
De nominerede sites er blevet bedømt ud fra, om udviklerne har benyttet internettets muligheder til at gøre produktpræsentationen realistisk og indtagende.
Brugergrænsefladen måtte gerne lægge op til interaktion, men fokus var på at gøre produktets styrker åbenlyse gennem brug af eksempelvis video, 3D-animationer, flash, test eller lignende.
Interflora.dk og sitets webdesigner, markedschef Jan Oppermann, vinder kategorien, fordi websiden formår at vise virksomhedens produkter frem i stedet for blot at beskrive dem.
Fornemt at slå IKEA
Produktillustrationerne fremstår med et æstetisk appellerende udtryk, og brugerne kan på en enkel facon få en overbevisende og tillidsskabende repræsentation af lige netop det produkt, han eller hun ønsker at købe.
"Jeg er jo altid glad for den anerkendelse, der ligger i at få sådan en pris," siger Jan Oppermann, der ikke på forhånd havde forventet at vinde.
"Det er mange gange marginaler, der afgør, hvem der lige vinder. Det er fornemt at kunne slå ikea.dk, der absolut er en af de hårde drenge. Chanti.dk kender jeg dog ikke så meget til," siger Jan Oppermann.
Kort vej fra ide til handling
Virksomheden består af i alt 10 medarbejdere, og ifølge Jan Oppermann er det en styrke, at der kun er få mand involveret i projektet.
Det betyder, at der er kort vej fra ide til handling.
Målgruppen for interflora.dk er bred og omfatter alle danskere mellem 18 og 80 år.
I øjeblikket er Interflora ved at lave et helt nyt layout, eftersom det nuværende design stammer helt tilbage fra 1999-2000.
Hvornår det nye design præcist bliver lanceret, kan markedschefen ikke oplyse, men det skulle være lige på trapperne.
Ud over et nyt design barsler interflora.dk med nye produktgrupper i sortimentet. Fra omkring Mors Dag bliver det eksempelvis muligt at købe chokolade på sitet.
Faktaboks:
Bag om webdesigneren
Jan Oppermann, der har en mastergrad i computermedie og kommunikation, står for designet af Interflora.dk. Han har også det overordnede ansvar for virksomheden på nettet.
Jan Oppermann bruger omkring halvdelen af sin tid på at arbejde med hjemmesiden, og inspirationen henter han blandt andet fra usability-eksperterne Steve Krug og danske Jakob Nielsen.
Derimod kigger han ikke så meget på andre hjemmesider for at få gode ideer, men holder mere øje med hvordan Interflora.dk helst ikke skal se ud.
billedtekst.produktpræsentation Jan Oppermann er webdesigneren bag interflora.dk. Originalfoto af Carsten Snejbjerg/Polfoto
OriginalModTime: 22-02-2007 14:55:04