Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 26. januar 2007.
Af Anders Rostgaard
Computerworld har bedt danskerne om at forholde sig til 16 mulige problemer, der kan sættes ind over for, i forsøget på at højne niveauet af digitale kompetencer. Problemkataloget er formuleret af styregruppen bag tænketanken CIO Innovation Forum.
Men danskerne fik også mulighed for selv at føje indsatsområder til listen. Her er et lille udpluk:
• Du lærer i Danmark at læse, skrive og regne, men it og computere skal du selv lære - på trods af, at it er et redskab, der kan hjælpe en med at læse, skrive og regne. Skræmmende.
• Ressourcer til at uddanne og videreuddanne folkeskolelærere, så de kan bi drage til udviklingen af børn og unges kompetencer på området.
• Den ældre generation bør blive konfronteret mere med den digitale verden, og der bør måske sættes mere målrettet ind på en form for undervisning på aftenskoler, VUC-centre og andre mulige steder for den form for undervisning.
• Traditionen tro er der ikke dialog mellem systemudviklere og brugere. Man gør alt for lidt med hensyn til at give letfattelige brugsanvisninger på, hvordan man skal bruge for eksempel den digitale
signatur. Jeg havde kæmpestore og langvarige problemer med overhovedet at komme på. Fjollet at det skal være så kryptisk. Lad dog almindelige, dumme borgere som mig være testpersoner på
nye systemer. Der er for mig ingen tvivl om, at man kunne komme langt videre, ved at systemerne ikke kun henvender sig til nørder og professionelle.
• Jeg synes ikke, virksomhederne i tilstrækkelig grad bruger de muligheder, der ligger i digital kommunikation med kundekredsen, hvad enten kunden er en borger, en it-nørd eller en erhvervsvirksomhed.
• Brugervenlighed! Det er 100 procent afgørende for, hvor bredt alle udbydere - private firmaer såvel som offentlige myndigheder kan nå ud med deres budskaber. Skat er et fint eksempel på enkel formidling af kompliceret viden, men der er desværre mange - især kommunernes hjemmesider - der er alt, alt for svært tilgængelige og derfor slet ikke udnytter deres potentiale. Her skal der
virkelig sættes ind. Lav et system af brugervenligheds-test, så hjemmesiderne kan opnå points - eller smileys. Giv præmier og omtale til de gode!
• Problemerne ligger typisk hos de små- og mellem store virksomheder. Her har it-investeringerne ofte ikke prioriteret over andre tilvækstinvesteringer i produktionsapparatet.
• Vi burde hjælpe ældrebefolkningen til at bruge it og udnytte mulighederne som eksempelvis lægekontakt, e-mail til familien med videre. Mange ældre kunne få brudt deres isolation.
OriginalModTime: 25-01-2007 14:14:53