Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 19. januar 2007.
Danske børsnoterede Zepto har en alvorlig ambition om at erobre en procent af verdensmarkedet ved at sælge danske bærbare computere til de kræsne brugere. Det er herligt at se en dansk virksomhed trodse konventionerne og lade sig inspirere af Michael Dells succesmodel og producere computere i et højomkostningsland som Danmark.
Når det påkalder sig mere opmærksomhed end et almindeligt dumdristigt forretningseventyr, så skyldes det, at Zepto er blevet børsnoteret. Vi taler ikke længere om et par gæve iværksættere, der tester deres ide af med egne og udvalgte investorers penge, men et par certificerede virksomhedsledere, der beder offentligheden om at investere i deres forretningsmodel.
Heldigvis ser det ud til, at Zepto har en fornuftig forretningsmodel. Modellen bragte i efteråret Zepto til tops på Computerworlds liste over de dygtigste leverandører af desktop hardware. Fra 2004 til 2005 fordoblede virksomheden leverancen af bærbare pc'er, og omsætningen steg med 70,5 procent.
Stærkt inspireret af Dell satser Zepto på at skræddersy computerne efter behov og levere dem hurtigere end nogen andre.
Hemmeligheden i Zeptos model er evnen til at bruge de nyeste komponenter så hurtigt, at brugerne får en reel merværdi ved at købe en Zepto-computer - og er klar til at betale for den.
Det er indlysende, at langtfra alle forbrugere vil være tiltalt af Zeptos model. Vi taler her om hard core-brugere, der er klar til at betale for et fortrin. En klassisk nichestrategi. Men Zepto bør kaste et blik i bakspejlet og tage ved lære af andre danske it-satsninger som Mermaid, Amitech og Zitech. Alle er virksomheder, der har haft store vækstambitioner baseret på en marginalt forbedret forretningsmodel i forhold til de dominerende på markedet. Men de store ambitioner er aldrig helt blevet indfriet - på grund af manglende innovation af forretningsmodellen.
Slagsmålet om it-markedsandele handler i dag i meget høj grad om forretningsmodeller. IBM, Novell og Microsoft er alle i gang med en radikal innovation af deres forretningsmodeller - væk fra proprietær software til open source. IBM har meddelt, at virksomheden vil investere en milliard dollars i Linux. Uden sammenligning i øvrigt til Zepto handler konkurrencen på it-markedet netop nu om evnen til at opfinde eller genopfinde forretningsmodeller - ikke én gang, men løbende.
Derfor vil det også være et succesparameter for Zepto løbende at innovere sin forretningsmodel. Det er særligt vigtigt, når forretningsmodellen er en gradvis forbedring af en eksisterende model. Zepto bygger ikke sin indtjening på en blue ocean-model, hvor forretningsmodellen er genopfundet så meget, at der ikke er konkurrenter på markedet. Zepto befinder sig på et red ocean, hvor blodet flyder tykt fra dem, der ikke svømmede hurtigt nok.
Vi må håbe, at brødrene Frost får held med Zeptos forretningsprojekt. Vi har i høj grad brug for nye it-rollemodeller i Danmark i form af driftige iværksættere og it-forretningsfolk, der opnår, hvad de drømmer om.
Læs mere side 8-9
OriginalModTime: 18-01-2007 13:30:06