Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. januar 2007.
It skal bane vejen for nye produkter.
En stor del af forklaringen på dansk landbrugs succes skyldes evnen til procesinnovation i form af digitalisering af processer for at spare mandetimer og dermed få lavere lønomkostninger, der i sidste ende gør det muligt at konkurrere på prisen. På den front er der stadig en del at hente, hvis man skal tro både landbruget og forskere.
Men konsulent Henrik Noes Piester fra Teknologisk Institut, der har studeret Danmarks potentiale i en europæisk sammenhæng, mener, at det også er nødvendigt at få mere fokus på decideret produktinnovation.
- Den positive udvikling i landbruget skyldes i høj grad en kombination af høj kvalitet og procesinnovation - altså forbedringer, så vi kan konkurrere på pris. Fremover er det vigtigt, at vi styrker produktinnovationen og skaber nye varer inden for fødevaresektoren, vurderer han.
Også denne produktinnovation vil indebære et stort element af ny teknologi. Innovation Lab arbejder i øjeblikket på et projekt baseret på RFID-teknologi, der skal skabe direkte kommunikation mellem producent og forbruger. Alle varer får således en historie.
Man ved, hvor de kommer fra, hvordan de er blevet forædlet, og hvordan de har haft det på vej til køleskabet i husstanden.
- Der vil stadig være danske virksomheder, der udelukkende konkurrerer på pris. Men it er en mulighed for at tilbyde nye produkter og digitale services, der kan give forbrugerne detaljerede informationer om hvert enkelt produkts oprindelse, næringsindhold og komme med forslag til spændende og ernæringsrigtige opskrifter. Det kan blive helt afgørende, siger Henrik Noes Piester.
OriginalModTime: 11-01-2007 13:35:05