Ambitioner bag valg af IP-telefoni

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 12. januar 2007.


Hvis dit formål med at købe IP-telefoni kun er besparelser, så lad være. IP-telefoni skal være en del af en offensiv strategi, ikke en defensiv.

IP-telefoni er ofte billigere end fastnet-telefoni, og man kan i langt de fleste tilfælde og i langt de fleste virksomheder spare penge ved at anvende den.
Men besparelsen må ikke være den primære drivkraft ved skift til IP-telefoni. Man kan købe sig dyrt til besparelser, hvis man ikke holder sig andre mere ambitiøse fordele ved IP-telefoni for øje.
Det har mange virksomheder måttet sande efter at have skiftet telefoni-platformen ud med IP-telefoni. Et skift koster nemlig som regel både mange timer og meget hardware, og det kan tage tid, før børnesygdommene er væk, og besparelserne på driften kommer. Det er en stor engangsudgift, og først senere kommer besparelserne i kraft af lidt billigere trafik, men især gennem de lavere udgifter til vedligeholdelse og serviceaftaler.
Men måske kommer udgifterne aldrig igen, hvis man kun har tænkt i besparelser og ikke sørget for at indføre IP-telefoni på en måde, der giver virksomheden egentlige offensive fordele. Virksomheden skal være i stand til at generere større omsætning og flere indtægter efter indførslen af IP-telefoni.

Det er ikke nok, at IP-telefoni bruges til at gøre tingene billigere, man skal også kunne gøre tingene bedre. Formålet må ikke alene være besparelser på driften - det vil sige minuttakster, abonnementer, vedligeholdelse og serviceaftaler.
Virksomheden skal også opnå egentlige offensive værdier - konkurrencefordele. For eksempel bedre betjening af kunderne, mere effektive arbejdsgange og integration med CRM-systemer (Customer Relationship Management).
- Den største misforståelse med hensyn til IP-telefoni er, at man kan spare penge på trafik. Det er så forsvindende lidt, at det slet ikke modsvarer investeringen. Den besparelse er slet ikke proportional med de penge og det bøvl, det koster, siger Torben Rune, direktør for Netplan, som lever af at rådgive virksomheder om teleløsninger.
- I stedet skal virksomhederne udnytte, at IP-telefoni er noget andet og mere end traditionel telefoni. IP-telefoni kan integreres med virksomhedens øvrige systemer og dermed give nogle konkurrencefordele.

Han henviser til for eksempel integration af databaser og telefonsystemet, så medarbejdere ikke skal slå et nummer op for derefter at taste det ind på telefonen. De vælger blot et nummer i databasen, og så ringes der op.
- Det kan lyde banalt, men det er der ikke mange af de traditionelle telefonanlæg, der kan.
Torben Rune nævner et andet eksempel.
- IP-telefoni giver valgfrihed mellem en mobiltelefon, en fysisk telefon på skrivebordet eller et stykke software.
Det kan i mange tilfælde give medarbejderne en mere dynamisk og effektiv måde at arbejde på og åbner mulighed for at tage arbejdstelefonen med alt, hvad dertil hører af for eksempel numre og kontaktoplysninger, med til hjemmearbejdspladsen.

Senioranalytiker i IDC Nordic Brian Troelsen er enig i, at IP-telefoni handler om mere strategiske mål.
- De første virksomheder, som indførte IP-telefoni, kunne høste store omkostningsbesparelser, fordi det typisk var decentrale virksomheder med mange adresser og meget intern kommunikation som banker, kommuner og transportvirksomheder, siger han.
- Men nu i anden bølge skal der mere til - især på applikations­niveauet for eksempel kalenderintegration og den såkaldte presence-informa­tion, det vil sige information om, hvorvidt en medarbejder for eksempel er ledig på telefonen, siger Brian Troelsen, der også peger på eksempler som callcenter-løsninger, konferencekald og integration med CRM-systemer.
- På den måde kan man for eksempel få kundens data op på skærmen i det øjeblik, han ringer.
Han fortæller, at IP-telefoni kan være med til at skabe større omsætning og indtjening i virksomheden ved at identificere den type kunde, der ringer, og informere sælgeren om, hvilke produkter kundetypen typisk efterspørger.

Faktaboks:
Tjent hjem på to år
Selvom IP-telefoni skal give en virksomhed mere end besparelser, er besparelsen stadig vigtig. Som tommelfingerregel skal man kunne tjene investeringen hjem på maksimalt to år. Viser en forudgående kalkule ikke, at man kan det, skal man tænke sig om en ekstra gang, før man køber IP-telefoni. For så har man måske allerede et ganske effektivt system og en god serviceaftale.
Netop serviceaftalerne er et af de væsentligste områder, hvor man sparer penge med IP-telefoni. Og ikke trafikken, som mange har troet.
- Hvis for eksempel en kommune via IP-telefoni centraliserer sit telefonanlæg i stedet for at have et anlæg i hver børnehave, institution og kontorbygning, kan også vedligeholdelse og serviceaftaler centraliseres. Det kan spare kommunen for mange penge, og det er et eksempel på, hvordan IP-telefoni giver besparelser, siger Torben Rune, direktør i Netplan.

OriginalModTime: 17-01-2007 13:15:55




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere