Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. december 2006.
Tre spørgsmål til Computerworlds chefredaktør Mikael R. Lindholm.
??Hvad skal Computerworld i Second Life?
Jeg tror, at Second Life (SL) er det bedste eksempel på det 3D internet, som vi alle kommer til at bevæge os rundt i om et øjeblik, så derfor vil vi gerne eksperimentere med mulighederne - hvordan kan vi udvide medieoplevelsen og styrke relationerne med læserne via en 3D internetbrowser, som SL reelt er.
Jeg ved ikke, hvor det fører hen, foreløbig ser vi hvad eksperimenterne fører til. Computerworld Danmark er spydspids globalt på at udforske denne nye brugerflade for de 85 lande, som IDG - vores ejer - opererer i.
??Hvad får læserne og brugerne konkret ud af, at Computerworld går ind i Second Life?
De får først og fremmest en frontlinjeberetning om de teknologiske og kommercielle muligheder, som 3D nettet åbner - vi har en reporter, som udforsker SL allerede nu og i takt med, at vores eksperimentarium bliver funktionelt, vil vi fortælle om erfaringerne. Vi vil også invitere læserne på besøg, vise og fortælle dem om hvordan vi ser mulighederne og bede om deres synspunkt på det. Det er mit indtryk, at Danmark allerede i dag er pænt repræsenteret i SL, så vi vil kunne levere en ramme til at tænke anvendelsesmuligheder som ligger i front globalt.
??Giv mig tre gode grunde til, at Second Life er andet og mere end varm luft.
Det kan vi heller ikke vide endnu. Second Life kan godt forgå som standard. Men som case på, hvad fremtiden bringer, tror jeg, at det er klogt at tage Second Life meget alvorligt.
Allerede for ti år siden eksperimenterede flere virksomheder med en avatar-baseret brugerflade, vi havde blandt andet Opasia herhjemme, men det blev fiaskoer, fordi brugerfladen krævede for meget computerkraft og hastighed på nettet til, at mange kunne bruge den. Nu har vi kraften og hastigheden.
Desuden bruger forskere allerede i dag de virtuelle verdener til at eksperimentere med nye samarbejdsformer og kommunikation, og de foreløbige erfaringer viser, at der er fordele og nye muligheder at hente. Om Second Life er prototypen på det multimediale internet, som venter forude, det er vi med i frontlinj en til at undersøge og rapportere om. Hvor skulle vi ellers være?
OriginalModTime: 07-12-2006 14:06:37