Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 8. december 2006.
IBM har en stærk tilstedeværelse i Second Life, og det trækker kunder til.
Andrew D. "Roo" Reynolds er Metaverse Evangelist.
Og nej, den unge englænder er ikke prædikant i en nyreligiøs sekt som Scientology.
Han er ansat af IBM til at føre denne en af verdens største it-koncerner ind i Second Life, den virtuelle verden, med snart 1,8 millioner brugere og et væld af verdens største virksomheder som indbyggere.
I dette interview med Computerworld fortæller Roo Reynolds, hvorfor Second Life er så interessant lige nu. Både for almindelige dig-og-mig brugere og for erhvervslivets giganter, der søger mod de virtuelle verdener og muligheden for at udnytte de tredimensionelle muligheder i disse universer.
- Jeg finder Second Life - og virtuelle verdener generelt - interessant af en række årsager. En årsag er bestemt at det er et meget interessant sted at møde for at arbejde sammen på en anden, siger Roo Reynolds.
Hvorfor er IBM i Second Life?
- Der er så meget potentiale i at møde og arbejde sammen med andre mennesker i et 3D onlinemiljø. Og ud fra et forretningsmæssigt synspunkt er vi interessante, fordi vi allerede har en stærk tilstedeværelse i Second Life, så vi arbejder sammen med mange af vores kunder for at hjælpe dem til at forstå virtuelle verdener og Second Life. Og hvad det vil betyde for deres virksomheder.
Er Second Life ikke bare en gang varm luft?
- Der er sikkert en masse varm luft. Og der er mange folk, der benytter sig af den gratis opmærksomhed, der er forbundet med at forestå en begivenhed i Second Life. Lige som det skete i internettets første dage. Vi er nødt til at anerkende, at der er en frygtelig masse varm luft forbundet med Second Life. Men der er også så meget andet og mere interessant og dragende forbundet med Second Life.
I de måneder jeg har været bruger, har jeg været med i diskussioner, deltaget i møde og formet venskaber med mennesker, jeg aldrig havde mødt i den virkelige verden.
Hvorfor ser vi den eksplosion i interesse for Second Life?
- Jeg ville ønske, at jeg vidste det. Jeg tror, at det er mange brikker, der falder på plads på samme tid. Computerkraft og netadgang. Koncepter vi kender fra web 2.0 som brugergenereret indhold og sociale netværk er med til at drive interessen.
Hør interviewet i sin helhed som podcast på computerworld.dk.
Billedtekst: to ansigter?Andrew D. "Roo" Reynolds (tv) er IBMs metaverse evangilist med ansvar for at udforske de virtuelle verdener. Det sker med hans avatar Algernon Spackler (th).
OriginalModTime: 07-12-2006 14:03:59