Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 3. november 2006.
udfordring På kort tid blev tre meget forskellige organisationer samlet i ét firma med en fælles serviceorienteret arkitektur. Teknisk set gik det nemt, men der var organisatoriske udfordringer.
Tre selskaber skal fusioneres. Deres it-systemer er vidt forskellige. Og tiden er knap.
Sådan var situationen hos det nystiftede Energinet.dk i august 2005. Selskabet er resultatet af fusionen af transmissionsaktiviteterne hos tre energiselskaber: DONG's Gastra, det sjællandske el-samarbejde Elkraft og det jysk-fynske Eltra.
- Vi stod med tre sæt virksomhedssystemer, der skulle spille sammen. I første omgang skulle vi bare få det til at virke, mens vi på langt sigt også skulle konsolidere på en fælles platform, fortæller it-direktør Niels Saaby Johansen, Energinet.dk.
Virksomheden har ansvaret for, at de overordnede transmissionsnet til gas og el fungerer. Derfor var det afgørende, at driften ikke blev berørt af de ændringer efter fusionen.
- Vi kunne ikke have nået vores forretningsmæssige mål ad en anden vej end den serviceorienterede arkitektur. Den gav os muligheden for at indføre nye systemer uden at påvirke driften. Samtidig giver den os fleksibilitet, så vi kan tilpasse os i et marked, der er under kraftig deregulering, siger han.
Ledelsen besluttede fra starten at satse på en serviceorienteret arkitektur. Man overvejede at gå Java-vejen, men endte med at vælge .Net og C#. Som integrationsmotor bruger Energinet.dk Microsofts BizTalk-server.
Et af de centrale systemer i virksomhedens drift er energiafregningssystemet. Det styrer blandt andet strømmen af penge mellem energiproducenterne og transmissionsselskabet. Her bruger Energinet.dk systemet Panda fra KMD.
- KMD har udviklet et servicelag, som gør det muligt at kommunikere med Panda via webservices. Det udnytter vi blandt andet i en portalløsning, siger Niels Saaby Johansen.
Via webportalen kan et elselskab for eksempel se, hvor mange penge det har til gode hos Energinet.dk. Men webservice-indgangen til Panda skal også i fremtiden bruges til kommunikation direkte mellem systemer: Vi forventer, at et elselskabs eget it-system i fremtiden automatisk kan indberette data til Energinet.dk via webservices. I dag er denne kommunikation messageorienteret.
- Her må vi dog indrømme, at vores arkitektur er en hybrid mellem en serviceorienteret og en messageorienteret arkitektur. Energisektoren har nemlig et veludbygget EDI-system, som vi har bygget videre på. Så elselskaberne kan indberette via EDI, som vi modtager og oversætter, siger it-direktøren.
Udviklingen sker i C# med .Net. Til at holde styr på webservices bruger Energinet.dk den basale UDDI-funktionalitet (Universal Description, Discovery and Integration), der er inkluderet i Windows Server 2003. Endvidere er der udnævnt arkitekter, der skal sørge for, at spillereglerne bliver overholdt. Der er en kernearkitekt med ansvar for BizTalk og en række applikationsarkitekter.
- Efter fusionen har vi fået en signifikant besparelse på it-driftsbudgettet. Det skyldes især, at vi har luget ud i produktporteføljen og standardiseret på nogle få platforme. Det har også medført et mindre komplekst driftsmiljø, siger Niels Saaby Johansen.
Dermed kan de samme opgaver nu klares af færre folk. Men da mængden af opgaver er stigende, har det ikke været nødvendigt at skære ned på arbejdsstyrken i it-afdelingen.
Teknisk set har indførelsen af SOA ikke givet større problemer. Niels Saaby Johansen er primært stødt på organisatoriske udfordringer:
- I ledelsen lagde vi os fast på, hvordan den nye arkitektur skulle være. Det gik vi ud og sagde til medarbejderne, og så havde vi nok regnet med, at nu var det overstået. Det ville jeg gerne have gjort anderledes: Vi skulle have brugt mere tid på at forklare medarbejderne, hvorfor den nye arkitektur ser sådan ud, og hvorfor de gammelkendte systemer ikke kan køre videre, siger han.
Han understreger, at investeringen i den nye arkitektur ikke kun handler om hardware og software:
- Når man indfører sådan et paradigmeskift, skal man også investere i medarbejdernes kompetenceudvikling. Vi har afsat cirka otte procent af vores lønbudget til kurser. Alle medarbejdere, der tager kurser, bliver certificeret, så de har papir på deres viden, siger han.
Næste store skridt bliver overgangen til et fælles økonomi- og asset-managementsystem baseret på SAP. Det sker til nytår. Samtidig arbejdes der på et fælles system til styring, kontrol og overvågning af el- og gasnettene. Det ventes sat i drift i midten af 2008. Dermed er hele den serviceorienterede it-arkitektur på plads.
Energisektoren er en branche, der er midt i en omfattende deregulering og liberalisering. Det medfører, at der bliver flere parter på energimarkedet, som har brug for at kommunikere indbyrdes. Det var en medvirkende årsag til, at Energinet.dk valgte en serviceorienteret arkitektur:
- Den giver os fleksibilitet, så vi får lettere ved at tilbyde en ny aktør at udveksle information med os. På nordisk plan har vi og vores søsterorganisationer startet et projekt, hvor vi definerer SOA-baserede standarder, som skal bruges i den operationelle styring af el-nettene, siger han.
Faktaboks:
Energinet.dk
Stiftet i august 2005 med tilbagevirkende kraft fra årsskiftet.
Ejes af den danske stat ved Transport- og Energiministeriet.
Ejer, driver og vedligeholder transmissions-nettet for naturgas.
Ejer, driver og vedligeholder el-transmissions-nettet på 400 kilovolt. Senere skal også nettet på 132/150 kilovolt overgå til Energinet.dk.
450 ansatte, heraf 72 i it og forretnings-
udvikling.
Hovedsæde i Skærbæk ved Fredericia.
It: Standardiseres på Windows Server 2003 med enkelte Linux-servere. Udviklingsmiljø: Visual Studio .Net med C# og BizTalk. VMware til udvikling og test, men ikke drift.
Billedtekst: oplysning - Vi skulle have brugt mere tid på at informere medarbejderne om begrundelserne for den nye arkitektur, siger it-direktør Niels Saaby Johansen fra Energinet.dk.
OriginalModTime: 02-11-2006 14:42:40