Nye annoncer præcisionsbomber besøgende

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. november 2006.


Netaviserne i JP/Politikens Hus er begyndt at sælge netannoncer efter et helt nyt koncept. Det skal være slut med at tæppebombe ­markedet. I stedet garanteres netreklamer
at ramme målgruppen.

JP/Politikens Hus vil være relevante. Et nyt koncept lånt fra tv-verdenen skal gøre op med dagens netannoncer, der rammer bredt, men ikke nødvendigvis præcist.
I dag tæppebomber annoncører typisk markedet, når de skal ud med et budskab. Betalingen sker efter, hvor mange der ser deres reklame, men selvom budskabet ganske vist når frem til målgruppen, rammer det også de 'uskyldige' og uinteresserede på vejen.

Men det kan snart være fortid på de tre netaviser Politiken, Jyllands-Posten og Ekstra Bladet. Her vil man nemlig præcisionsbombe de besøgende med annoncer.
Modellen hedder IRP, Internet Rating Point og bygger ligesom tv-annoncørernes TRP, Target Rating Point, på præcise analyser af den målgruppe, reklamerne vises til.
- Vi har en rigtig god viden om, hvem vores brugere er, og den viden har vi ikke brugt aktivt før nu, siger Bente Støttrup-Andersen, der er projektleder i JP/Politikens Hus.
Den viden stammer fra elektroniske spørgeskemaer, som mere end 40.000 har svaret på, hver gang de tre netaviser har undersøgt deres brugere.
Det giver en helt unik indsigt i, hvem de besøgende er. Og den viden er penge værd. For når man på baggrund af 40.000 personers svar ved, hvilken køn, alder og indkomst der eksempelvis besøger sportssektionen på ekstrabladet.dk, kan annoncørerne nøjes med at købe reklameplads på de sider, som netop deres målgruppe besøger.

Prisen for IRP-reklamer er fastsat fra starten. Det er nemlig lige meget, om en reklame bliver set af 250 eller 250.000 mennesker. Hvis ikke de befinder sig i målgruppen, er de uinteressante.
Det annoncørerne betaler for, er nemlig at blive eksponeret til netop den gruppe af mennesker, de mener, deres produkter appellerer til.
Så selvom nogle mænd skulle snige sig ind på B.T.dks 'kun for kvinder'-sektion, skal annoncører kun betale for de besøgende, der rent faktisk er kvinder.

OriginalModTime: 03-11-2006 09:12:33




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Fiftytwo A/S
Konsulentydelser og branchespecifikke softwareløsninger til retail, e-Commerce, leasing og mediebranchen.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
BI Excellence Day 2025

Kom og få indsigt i, hvordan du kan arbejde målrettet og struktureret med BI, så din virksomhed bliver i stand til at tage hurtige og datadrevne beslutninger, der understøtter din virksomheds strategi. Netværk og del erfaringer med ligesindede og mød eksperter, der kan give viden om de nyeste tendenser, og hvordan du gør brug af disse uden at gå på kompromis med compliance.

30. april 2025 | Læs mere


Cyber Briefing: Geopolitik og cloud

Private vs. public cloud - hybride løsninger der sikrer kritiske data. Overvejer din organisation at vende de amerikanske cloud-giganter i ryggen set i lyset af den geopolitiske situation? Vi dykker ned i en dugfrisk rapport og diskuterer mulighederne for en "Plan B".

05. maj 2025 | Læs mere


Virksomhedsplatforme i forandring: Hvordan navigerer du i den teknologiske udvikling?

Hvordan finder du balancen mellem cloud- og hybride løsninger? Hvordan integrerer du legacy-applikationer ind i dit nye ERP-setup? Hvordan undgår du at havne i statistikken over store ERP-projekter, der fejler eller overskrider budgetterne?

06. maj 2025 | Læs mere






Computerworld
Test af monster-tablet: Det er den skøreste og mærkeligste computer, som jeg har testet i lang tid – men jeg vil nu gerne have den alligevel