Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 3. november 2006.
Reklamer Nettet som annoncemedie er eksploderet i vækst. Og det fører både bedrageri og nye metoder med sig.
Et amerikansk fænomen kendt som click fraud kan meget vel være på vej til Danmark, mener mediebureauer. I yderste konsekvens er den type svindel en trussel mod Googles milliardforretning.
Egentligt synes det jo meget uskyldigt.
Næsten lidt kedeligt:
Klik på nogle reklamer på nettet. Og for hvert lille uanseelige klik, triller der kroner ind på din bankkonto.
Hvor svært kan det være?
Og et lille bitte klik kan da ikke være ulovligt.
Vel?
Men det er svindel - og et stort problem på det amerikanske marked for online reklamer, hvor fænomenet er kendt som click fraud. Selvom det på overfladen måske lyder uskyldsrent, handler det om at snyde de selskaber, der betaler dyrt for at reklamere på nettet.
I eksempelvis Californien anses den slags klikkeri for alvorlige forbrydelser, der kan give fængselsstraf.
Men strenge straffe har ikke stoppet mængden af click fraud. Ifølge Click Fraud Index udgjorde de mistænkelige klik i tredje kvartal hele 13,8 procent af annonceklik. Indekset sammensættes af data fra godt 2.500 fortrinsvis amerikanske onlineannoncører og mediebureauer.
Mekanikken i click fraud går på at udnytte, at en annoncør eksempelvis betaler Google eller Yahoo for hver gang, der bliver klikket på hans reklamelink eller anden form for online reklame (pay per click).
Disse annoncer kan blive placeret på hjemmesider, hvis ejere så også får en del af de penge, annoncørerne betaler pr. klik til Google eller Yahoo.
Og for nogle kan dette være så stor en fristelse, at de sørger for, at der bliver klikket løs på annoncerne. I værste fald bliver annoncørerne snydt, fordi de betaler for værdiløse klik på deres reklamer. Som for eksempel hvis en bunke kinesere i Shanghai klikker uhæmmet på reklamelinks for Nykredit.
Endnu har vi ikke set den slags aktiviteter herhjemme, men det er kun et spørgsmål om tid, vurderer mediebureauer.
- Lige nu ser vi det først og fremmest på de store markeder som USA, hvor vi ser de store mængder af trafik. Men der er ingen tvivl om, at det vil ramme Danmark, siger Frank Boe Aagaard Andersen, direktør i den danske del af det internationale mediebureau OMD. Her hjælper man annoncører med at få mest ud af de penge, som de bruger på annoncer og anden reklame på nettet.
Det danske marked har en mindre trafik, blandt andet fordi sproget dansk har en meget begrænset udbredelse.
- Vi ser ikke fænomenet i dag, men det vil ramme os i Danmark, pointerer Frank Andersen.
Hans konkurrent, Uffe Henriksen, chef for online medier i mediebureauet Carat, vil ikke udelukke, at click fraud allerede foregår i mindre målestok herhjemme.
- Nok har vi ikke set sager, men det er jo ikke det samme som, at det ikke sker.
Han peger på, at der er en tendens i retningen af, at flere og flere annoncører går efter at betale for antal viste annoncer frem for pr. klik.
- På den måde afregner jeg efter, hvor mange gange mit banner bliver vist på for eksempel Computerworld. Jeg bliver ikke ramt af, at en eller anden inder klikker 10.000 gange på det banner, siger Uffe Henriksen.
Godt nok er det sværere for ham at måle, om hans reklamekampagne har effekt, men økonomien forbliver til at styre.
Han peger på, at den amerikanske søgemaskine Google potentielt er meget sårbar over for click fraud, fordi Google udelukkende sælger reklamer lagt ud som links. Og de afregnes efter pay per click.
Og mister annoncørerne tilliden til denne model, kan det gøre rigtig avs på Google, der i sit sidst offentliggjorte regnskab for tredje kvartal tjente 4,3 milliarder kroner netto på netop reklamer.
- Vi er i løbende dialog med Google om problemet. Og de tager det yderst seriøst, siger Uffe Henriksen. Han fremhæver, at der er rigtigt mange, der hele tiden regner på, hvor meget det koster at sælge varer gennem Google:
- Og det er stadig en særdeles god forretning at gøre det på den måde. Ellers var der jo ingen, der brugte Google. Og der er ingen, der vokser hurtigere end Google lige for tiden, siger Uffe Henriksen.
I Foreningen af Danske Internetmedier (FDIM) har man endnu ikke set eksempler på kliksnyd.
- Jeg vurderer ikke, at problemet er så vanvittigt stort i Danmark, siger Christan Peytz, formand for FDIM. Han kender ingen større danske eksempler på dette.
- Og der er ingen belæg for at overføre de amerikanske forhold til Danmark, siger Christian Peytz.
Ifølge Click Fraud Index er click fraud i svag aftagen for både Yahoo og Google, men for mindre søgemaskiner er der en stigning i årets tredje kvartal.
OriginalModTime: 03-11-2006 09:11:16