Forskning med brugerne i centrum

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 20. oktober 2006.


Brugerne, ikke teknologien, skal stå i centrum for innovationen, hedder det hos Nokia. Øget åbenhed over for andre forskningsmiljøer og eksterne investorer skal yderligere sætte fart på innovationen.

Espoo, Finland: Nokias forsknings- og udviklingsaktiviteter beskæftiger 21.000 par øjne. Et af parrene tilhører seniorforskeren Jan Chipchase - og det bliver brugt flittigt.
Sammen med skiftende team af designere, psykologer, sociologer og etnografer er Jan Chipchase konstant på farten jorden rundt for at spotte nye udviklinger, som skal indgå i selskabets research.
- Vi rejser til verdens ende for at se, hvordan folk lever, og hvad de laver, siger han.
Det gør researcherne blandt andet ved at følge udvalgte forsøgspersoner i dagevis, ved at kortlægge indholdet af folks lommer eller cykle rundt i byer og landområder på etnologisk feltarbejde. De arbejder også med eksperter, men det er ikke nødvendigvis folk med fine akademiske titler.
- Det kan for eksempel være en blind person, der bedre end nogen anden kan fornemme en telefons overflade, siger Jan Chipchase.
Nøgleordet er at komme helt tæt på nuværende og fremtidige brugere af den mobile teknologi og dermed finde inspiration til udviklingsarbejde på anvendelser, der måske vil slå igennem i det brede marked om tre, fem eller syv år.
- Vi tilbyder velovervejede synspunkter (til udviklingsprocessen). Hvis vi gør vores arbejde godt, er det meget velovervejede synspunkter, siger Jan Chipchase.
Disse forskningsaktiviteter er en del af en dybtgående forandring i det teknologiske udviklingsarbejde, hvor brugernærhed er blevet et afgørende parameter i konkurrencen om at udvikle vindende produkter.
- I vores forskning forsøger vi at starte fra brugervinklen, at identificere et behov. Der skal så være en teknologi, som matcher dette behov. Endelig skal det også give mening rent forretningsmæssigt, siger Jyri Huopaniemi, leder af Nokias strategiske forskning.
Tero Ojanperä, Nokias chief technology officer, formulerer princippet endnu mere lakonisk:
- Til syvende og sidst er teknologien lige meget. Vi skal alligevel gemme den for brugeren.
Det kan synes logisk, men har ofte været alt andet i en industri, der har en lang tradition for at lade ingeniørerne sætte farten.
- Historisk har man fokuseret på at sætte teknologien først, siger Bob Iannucci, chef for Nokias Research Center.

Nokias vending mod brugeren bliver bakket op af forskningsressourcer, som andre selskaber kun kan drømme om: Nokia har et årligt forskningsbudget på 28 milliarder kroner og 21.000 ansatte i forskning og udvikling, eller næsten ti gange så mange som der er forskere på hele Danmarks Tekniske Universitet.
Nokias researchere arbejder på utallige konkrete projekter, der i tidsmæssig udstrækning spænder fra nogle få måneder til mange år, men Nokia anvender også store ressourcer på at fastholde den strategiske dimension i sin forskning, påpeger Tom Henriksson, direktør i Nokias Emerging Business Unit, der opdyrker nye forretningsområder for selskabet.
Hvert år går Nokia således gennem en strategisk analyseproces, der inkorporerer store mængder forskning om alt fra makroøkonomiske trends til brugeradfærd, og som blandt andet munder ud i et omfattende dokument, der kaldes "the world map".
For et globalt selskab er det nemlig en kæmpe udfordring at tilpasse produkterne til en myriade af lokale markeder, hvor der hersker specifikke kulturelle og sociale forhold. Hvordan gør man for eksempel sms-teknologien tilgængelig for klodens 800 millioner analfabeter? Et muligt svar, ifølge Nokias forskere, er svm, eller short voice messages, hvor software kan generere tekstmeddelelser.
Analyserne skal hjælpe til at definere denne type nicher og sætte skub i arbejdet med at finde produkter, der passer ind i dem.
- Vi ser på, hvor verden er i dag, og hvor den er på vej hen. Det gør det muligt at identificere brudflader. Denne øvelse har i høj grad praktisk nytteværdi. For eksempel blev Nokias satsning på løsninger i erhvervssegmentet søsat på baggrund af denne analyseproces, siger Tom Henriksson.

Når man har aflæst og analyseret tendenserne blandt forbrugerne, skal man imidlertid også have modet til at holde fast i og udvikle de mest perspektivrige teknologier.
- For over fire år siden, da vi begyndte at arbejde på mobilt tv, var der mange folk, der sagde: Det går ikke, det kommer ikke til at fungere, fortæller Tom Henriksson.
I dag ser både Tom Henriksson og Nokia det mobile tv som fremtidens store sællert.
Viljen og evnen til at satse stort på lovende teknologier har været et af Nokias adelsmærker siden 1980'erne, hvor firmaet begyndte at frasælge perifere aktiviteter - såsom produktionen af gummi og papirmasse - for at satse først på forbrugerelektronik, og siden benhårdt på det mobile.
- Hvis vi går tilbage til Nokias rødder, så har fornyelse altid været en del af vores rygmarv, siger Tom Henriksson.
Et aktuelt eksempel finder man i markedet for avancerede mobiltelefoner, eller smart phones, hvor salget i år når over 80 millioner, ifølge Gartner. Salget forventes at blivetredoblet frem til 2009. I dette strategiske vækstsegment har Nokia sikret sig en markedsandel på godt 50 procent.
I innovationsprocessen er det afgørende at være i stand til at balancere tålmodigheden, der skal stimulere forskningen med den kommercielle opportunisme, der er nødvendig for at udvikle salgbare produkter.
- Du kan ikke have strategisk forretningsudvikling, uden at den til syvende og sidst skal levere et afkast. Men i de tidlige stadier er det svært at anvende mål om "return on in-vestment" med præcision, fordi alt er så uklart, siger Tom Henriksson.
Hvis fornyelsen udebliver, og teknologien bevæger sig for langt væk fra brugerne, kan markedet straffe dig prompte. Et eksempel på dette er det fald i markedsandelen, Nokia oplevede omkring 2003 på grund af manglen på attraktive sammenklappelige modeller - de såkaldte clam shells, der var mere populære blandt forbrugerne end hos Nokias udviklere.

Den erfaring understreger, at selv en organisation med titusinder af egne forskere, har brug for at holde antennerne ude og samarbejde med andre.
- Vi er i færd med at skabe et mere åbent forskningscenter. Vi tager de første skridt hen mod at åbne vores forskningsindsats i forhold til eksterne partnere, siger Bob Iannucci, lederen af Nokia Research Center.
- Traditionelt har der været en tendens til, at industrien har opfattet samarbejdspartnere på universiteterne som en slags underleverandører, men gevinsterne ved et mere åbent og ligeværdigt partnerskab kan være betydelige, påpeger Jyri Huopaniemi.
Tidligere på året åbnede Nokia derfor et researchcenter i samarbejde med Massachusetts Institute of Technology, et af USA ledende centre for innovation, og undersøger nu muligheden for at anvende den model andetsteds.
- Intern innovation er meget vigtig, men man kan ikke opbygge virksomheder helt på egen hånd, siger Tom Henriksson.
Også i forhold til innovationens andet ben - det at udvikle lovende opfindelser til egent-lige kommercielle produkter - er det vigtigt at være åben i forhold til andre miljøer.
- Du må have en aktiv dialog med venturekapitalen, for den investerer ofte i fremtiden, siger Tom Henriksson.

Faktaboks:
Hvad er innovation?
Der tales meget om innovation, men hvad betyder det egentlig?
- I dag handler innovation om meget mere end nye produkter. Det drejer sig om at genopfinde forretningsprocesser og bygge helt nye markeder, der tilfredsstiller hidtil uopdagede kundebehov, lyder det i det amerikanske erhvervsugeblad Business Weeks årlige undersøgelse af global innovation.
- Der er mange forskellige ting, som falder ind under rubrikken innovation. Innovation behøver ikke at have noget at gøre med tekno-logi. I år var Nokia - som nummer otte - det eneste europæiske selskab på Business Weeks innovations top 10. De to øverste på skamlen var Apple og Google, siger Vijay Govindarajan, en guru på området, til Business Week.

Billedtekst:
Antennelaboratoriet Mobiltelefonerne skal kunne roame mellem mange frekvensbånd. Det kræver flere og flere antenner, der testes i laboratoriet under Nokias Research Center i Helsinki.

OriginalModTime: 19-10-2006 14:45:43




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Alfapeople Nordic A/S
Rådgivning, implementering, udvikling og support af software og it-løsninger indenfor CRM og ERP.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere