Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 29. september 2006.
Sunico havde sidste år
et forrygende år som
distributør af mobiltelefoner. Det er en risikabel branche, men direktør
Sunil Harwani tror på fremtiden.
Sunil Harwani er handelsagent for danske småkager. Han er på rundrejse i Mellemøsten og sidder hos en kunde i den arabiske ørken. Kunden stiller ham et spørgsmål.
- Kan I også levere mobiltelefoner?
Det kan Sunil Harwani ikke, men kunden mener, at han bør kigge på det, for mobiler kommer fra Europa ligesom Sunil Harwani selv.
I 1997 åbnede han derfor firmaet Sunico i København sammen med sin familie. Her næsten 10 år efter er den 32-årige Sunil Harwani direktør for det otte mand store firma, hvor hans kone og søster er ansat, og hans far er bestyrelsesformand.
De store mobilproducenter spreder salget af de nyeste telefoner til de fleste lande i verden. Sunico køber mobilerne billigt i forskellige lande og sælger dem i andre lande, hvor der er mangel på netop disse modeller - og prisen derfor er højere.
Salget af cirka 3,4 millioner mobiltelefoner og en række andre forretningsområder gav sidste år en omsætning på 6,7 milliarder kroner og et overskud på 48 millioner kroner. Sunil Harwani mener dog ikke, at han gør noget specielt for at styre den store forretning.
- Jeg taler i telefon hele dagen. Og så får jeg løn for det, griner han.
Bliver i Danmark
Distribution af mobiltelefoner er en branche, hvor markedet kan vende meget hurtigt. To danske konkurrenter med milliardomsætning har forladt markedet. Først Tel-Ka, der gik konkurs, da de engelske myndigheder tilbageholdt 75 millioner kroner i en sag om mulig momssvindel.
Og for nylig lukkede Comitel sin broker-afdeling af frygt for nye og skrappere momsregler, hvor man i princippet kan ende med momsregningen, hvis man sælger til momskarruseller.
Sunil Harwani er bekymret, men han tror fortsat på sin forretning.
- Vi kan jo ikke bare lukke forretningen, fordi det er blevet hårdere, siger han.
Han tror ikke, at skattevæsnet vil være urimelig, og virksomheden sørger også for ikke at gøre tingene for besværlige.
- Jeg tror, Tel-Ka gjorde en fejl ved at ekspandere så hurtigt og åbne kontor i Storbritannien. De nåede ikke at forstå lovene derovre, mener Sunil Harwani, der kun har kontor i København.
Usikker branche
Alligevel har også Sunico oplevet de svingende kurver.
- Vi har haft nogle hårde perioder, men det handler om ikke at give op. Du er nødt til at kæmpe. Det er min filosofi, siger Sunil Harwani.
Markedet for, hvor det er bedst at købe og sælge mobiler, kan nemlig skifte hurtigt. Årets resultat bliver ikke så godt i år som sidste år. Og ofte er det ting uden for mobilbranchen, der påvirker salget.
- Vi sælger til en mand i Hong Kong, der sælger mobilerne videre i Mellemøsten. Når der er krig i Libanon, køber de ikke mobiler i Mellemøsten, og så sælger vi ikke mobiler til Hong Kong. Det er en kædereaktion, siger Sunil Harwani.
Firmaet har dog også haft problemer med at skaffe dygtige sælgere. I Danmark er der ikke nok uddannede, og det er svært at skaffe visa til udenlandske medarbejdere, der også oplever skatten som alt for høj.
- Set fra virksomhedens synspunkt er forretningsklimaet i Danmark godt. I andre lande er der mere bureaukrati og papirarbejde, siger Sunil Harwani.
Alsidig forretning
Årets bedste distributør, Sunico, er egentlig mobildistributør, men firmaet handler også med blandt andet ejendomme og tøj - ligesom den har startet en cd-produktion i Indien i samarbejde med Industrialiseringsfonden for Udviklingslandene.
- Vi er et handelsfirma, og vi prøver hele tiden at identificere nye forretningsområder, siger Sunil Harwani. ? ?
Billedtekst1:
Sunil Harwani, direktør for Sunico
Billedtekst2.
Sunil Harwani er direktør for mobildistributøren Sunico. I baggrunden Sunil Harwanis far, Mangharam Harwani. Han er tidligere direktør for firmaet og nu bestyrelsesformand.
Fotos: Torben Klint
OriginalModTime: 04-10-2007 14:07:04