Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 1. september 2006.
Danmark er det land i verden, der forholdsvis leverer flest brancheløsninger til Microsoft-forretningsapplikationer. Men selv om en del af forklaringen er historisk, satser branchen stort på at komme med på Microsofts hylder.
Endnu har det været småt med resultaterne af Microsofts 11 milliarder kroners investering i det danske ERP-hus Navision. Salget af forretningssystemer er ikke helt gået efter planen, hvor det anslåede salg af Dynamics-produkterne, som de gamle Navision og Axapta-produkter er kommet til at hedde, ligger på omkring 7,5 milliarder kroner, hvor ambitionen fra Microsoft var et salg, der var ti gange så stort.
Ambitionen fik i 2004 Microsofts CEO, Steve Ballmer, til på en partnerkonference i Toronto, Canada at sige, at han ønskede, at hele verden blev som i Danmark med den forklaring, at de danske partnere var i stand til at udvikle og sælge løsninger til Microsoft-forretningssystemer i et omfang, som ikke sås noget andet sted i verden.
Og selv om noget af forklaringen er historisk, da det var i Danmark, Microsoft købte sig til deres førende forretningsløsning, så har det danske partnernet over en bred kam valgt at fortsætte og ydermere intensivere deres engagement med Microsoft, hvilket har betydet, at de danske partnere stadig har en førende position som leverandør af vertikalløsninger på verdensplan. Dog er der de seneste par år også dukket en række - ikke mindst amerikanske løsninger op, der får danske Microsofts danske partnerdirektør, Bjarne Riis til at vurdere, at de danske partnere ikke længere kan sole sig på førstepladsen.
- Der er ingen tvivl om, at Danmark er det land i verden, hvor der er udviklet flest vertikale løsninger i forhold til indbyggertallet, siger han.
Og nye kommer til løbende.
Tidligere på året har Columbus IT Partner, der er en af Microsofts største samarbejdspartnere på MBS-siden, fået certificeret sin løsning til detailhandlen, og senest har danske Infonizer, der udspringer af Jaguar og Aston Martin-forhandleren Jac Nellemann, fået global Microsoft-certificering som Industry Builder, hvilket betyder, at Microsoft vil pege på Infonizer som leverandør af løsninger til automobilforhandlerkæder.
- Der er helt klart tale om en blåstempling fra Microsofts side og for os, der kommer fra et mindre land og måske ikke er så kendte, så betyder det meget. Dem vi først og fremmest taler med, er de store bilproducenter rundt omkring i verden - og selv om vi er et mindre firma, så betyder det meget, at Microsoft står inde for produktet, siger salgsdirektør Henrik Nielsen Infonizer.
Bjarne Riis understreger, at netop branchekendskabet er helt centralt, når partnere skal findes og samarbejdes med.
- I dag sælges løsninger i lige så høj grad på det kendskab, som leverandøren har til markedet, og der må man sige, at eksempelvis Infonizer er nærmest født inden for bilbranchen, siger Bjarne Riis.
Initiativet til Infonizer blev taget i 2004 efter Jaguar- og Aston Martin-importøren Jac Nellemann besluttede, at det Axapta-system, som bilkoncernen havde arbejdet på i ti år, skulle gøres til et selvstændigt produkt og aktiviteterne placeres i eget regi. I dag har Infonizer indgået partneraftaler om videresalg af deres applikation med en række partnere, og netop når det gælder produktets udbredelse, er samarbejdet med Microsoft centralt.
Men det er ikke kun som leverandør af brancheløsninger, at danske it-virksomheder står centralt inden for Microsofts partnerverden, også når det gælder om at være teknologileverandør, er flere danske virksomheder centralt placeret i Microsofts verdensbillede.
Da Microsoft afholdt partnerkonference i sommer i Bos-ton for omkring 10.000 partnere kunne administrerende direktør, Laust Søndergaard, i det danske søgemaskinefirma Mondosoft næsten ikke tro sine egne ører, da han overværede Microsoft CEO Steve Ballmers velkomsttale til de mange fremmødte partnere fra hele verden. Sammen med fire andre partnere blev danske Mondosoft fremhævet af Steve Ballmer som en af de helt centrale samarbejdspartnere, når det gælder om at få Microsoft næste store satsning Sharepoint Server udbredt i verden.
Microsoft er i forvejen en af Mondosofts største kunder, når det gælder om at optimere søgningen på Microsofts egne hjemmesider verden over, og blandt andet hoster Mondosoft i Danmark Microsofts egne søgemaskiner, men Mondosoft har også et teknologisamarbejde, der stammer tilbage fra lanceringen af Microsofts indholdsstyringssystem (CMS) til internet, hvor Mondosoft også leverede teknologi.
- Men udviklingen af Microsofts CMS gik ikke efter forventningerne. I stedet har de kastet sig over udvikling af Sharepoint Server, som skal være omdrejningspunktet for fremtidige internetapplikationer. Der kan vi tilbyde komponenter til optimeringer af søgninger, siger Laust Søndergaard.
For Microsofts partnerdirektør Bjarne Riis er der da heller ingen tvivl om, at netop de danske partnere er med til at lukke huller og give Microsoft en bredere produktportefølje.
- Vi havde ikke haft de applikationer i Dynamics-verdenen (Microsofts forretningsapplikationer, red). Det skyldes, at man har partnere som eksempelvis Infonizer, Columbus og thy:data, som har investeret over tid i udvikling af specialløsninger, siger han.
Over 280 danske it-virksomheder er registreret som partnere til Microsoft, som har en løsning ud over de almindelige Microsoft-produkter.
Faktaboks:
Centrale Microsoft-partnere i Danmark
MW-data, der har udviklet konsolideringsmodulet InterCompany til Dynamics AX (tidligere Axapta). Et produkt der distribueres sammen med installationscd'en til AX 4.0.
Thy:data, der har udviklet Shop Floor Control til produktionsvirksomheder og som også optræder på Microsofts prisliste. Har desuden udviklet Life Science modul til AX.
Infonizer, der har udviklet en automobiforhandlerløsning, der netop er blevet godkendt som Industry Builder Solution.
COR.NATOR, der har udviklet RIM-toolet (Rapid Implementation Methodology), der nu er standard i Dynamics NAV-produktet (tidligere Navision), og som er med til at effektivisere og forkorte implementeringstiden på NAV. Har desuden udviklet en lang række brancheløsninger.
Tectura Danmark, der blandt andet har udviklet et integrationsværktøj, der integrerer Microsofts kundestyringssystem CRM med Dynamics NAV.
Columbus IT Partner Danmark, der er Danmarks største Dynamics-partner, og er en helt central teknologipartner for Microsofts TAP-program (Technology Adoption Program) og har selv været de første til at tage AX V4.0 i anvendelse i hele koncernen.
Billedtekst:
Blåstempling Danske Infonizer, der udspringer af Jaguar og Aston Martin-forhandleren Jac Nellemann, har fået global Microsoft-certificering som Industry Builder, hvilket betyder, at Microsoft vil pege på Infonizer som leverandør af løsninger til automobilforhandlerkæder.
OriginalModTime: 31-08-2006 15:06:33