Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 16. juni 2006.
Aarstiderne dækker 93 procent af alle danske postnumre - og er dermed oplagt som distributør for andre netbutikker. Firmaet øver sig p.t. med to kunder
i butikken.
For næsten seks år siden lancerede Aarstiderne.com en ny distributionsløsning. Egentlig ville netbutikken med økologiske madvarer gerne udlicitere opgaven til et landsdækkende distributionsfirma. Men det var ikke muligt at finde et, der kunne løfte opgaven. Derfor valgte Aarstiderne at gøre det selv - og hyrede små vognmænd, som i dag kan levere til 93 procent af alle postnumre i Danmark. Ud over Aarstidernes økologiske varer har vognmændene i cirka halvandet år pakket vognene med øl til kunderne i netbutikken Øltorvet. Og i marts valgte Frydenholm, der leverer økologiske varer til skoler og andre institutioner, at outsource logistikken til Aarstiderne, der nu har ansvaret for både pakning, lager og distribution.
- Det er en forholdsvis stor omkostning at køre varerne ud til kunderne. Og efterhånden som vi synes, vi har fået godt styr på distributionen og logistikken, har vi øvet os lidt med at have andre varer med vognene - ud fra devisen om, at jo flere spillere, der er med i bilen, jo billigere er det at køre varerne ud, forklarer Jesper Kongsted, distributionschef hos Aarstiderne.
Samtidig har Aarstiderne investeret i ny it, der letter arbejdet med lager, pakkeri og distribution. Firmaet har implementeret et såkaldt "voice picking"-system. De ansatte bliver udstyret med et headset, når varerne pakkes. Herfra modtager de information om, hvilke varer der skal med hvilken vogn. Det har gjort det lettere at styre lageret, ligesom det letter arbejdet for den enkelte pakker.
Derudover er Aarstiderne i gang med at implementere PDA'er med scannere og et ruteplansystem i alle bilerne. Når vognmændene har leveret varen hos kunden, markeres det i systemet, og kunderne vil kunne abonnere på en advisering - via enten sms eller e-mail - når varen er leveret, og på internettet kan de se den forventede leveringstid.
- Det gør vi naturligvis for at give egne kunder en bedre service. Men det giver os også en større mulighed for på længere sigt at gå ind og tilbyde os som transportør for andre, siger Jesper Kongsted.
Aarstidernes koncept med, at varerne leveres ved døren eller et andet sikkert sted hos kunden uden kvittering for modtagelse, kræver dog nøje overvejelse i forhold til mulige samarbejdspartnere.
- Mange ting kan gøres neutrale, så de kan leveres sikkert hos kunden - men det er ikke alle ting, lyder det fra Jesper Kongsted, der nævner småpakker som dvd'er og cd'er som muligheder. Mens det er svært at forestille sig levering af fjernsyn.
Samtidig understreger han, at firmaet fortsat øver sig på at varetage andre netbutikkers distribution.
- Hvis vi bare tog en masse kunder ind, fordi vi godt kunne tænke os at drive logistik som forretning - skulle vi også være sikre på, at vi kunne håndtere vores egen distribution. Så vi øver os fortsat - vi skal passe på, at vi ikke ødelægger det for vores egne kunder, som jo i første omgang er de vigtigste.
OriginalModTime: 15-06-2006 14:14:01