Aarstiderne klarer selv distributionen i det meste af landet

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 16. juni 2006.


Aarstiderne dækker 93 procent af alle danske postnumre - og er dermed oplagt som distributør for andre netbutikker. Firmaet øver sig p.t. med to kunder
i butikken.
For næsten seks år siden lancerede Aarstiderne.com en ny distributionsløsning. Egentlig ville netbutikken med økologiske madvarer gerne udlicitere opgaven til et landsdækkende distributionsfirma. Men det var ikke muligt at finde et, der kunne løfte opgaven. Derfor valgte Aarstiderne at gøre det selv - og hyrede små vognmænd, som i dag kan levere til 93 procent af alle postnumre i Danmark. Ud over Aarstidernes økologiske varer har vognmændene i cirka halvandet år pakket vognene med øl til kunderne i netbutikken Øltorvet. Og i marts valgte Frydenholm, der leverer økologiske varer til skoler og andre institutioner, at outsource logistikken til Aarstiderne, der nu har ansvaret for både pakning, lager og distribution.
- Det er en forholdsvis stor omkostning at køre varerne ud til kunderne. Og efterhånden som vi synes, vi har fået godt styr på distributionen og logistikken, har vi øvet os lidt med at have andre varer med vognene - ud fra devisen om, at jo flere spillere, der er med i bilen, jo billigere er det at køre varerne ud, forklarer Jesper Kongsted, distributionschef hos Aarstiderne.

Samtidig har Aarstiderne investeret i ny it, der letter arbejdet med lager, pakkeri og distribution. Firmaet har implementeret et såkaldt "voice picking"-system. De ansatte bliver udstyret med et headset, når varerne pakkes. Herfra modtager de information om, hvilke varer der skal med hvilken vogn. Det har gjort det lettere at styre lageret, ligesom det letter arbejdet for den enkelte pakker.
Derudover er Aarstiderne i gang med at implementere PDA'er med scannere og et ruteplansystem i alle bilerne. Når vognmændene har leveret varen hos kunden, markeres det i systemet, og kunderne vil kunne abonnere på en advisering - via enten sms eller e-mail - når varen er leveret, og på internettet kan de se den forventede leveringstid.
- Det gør vi naturligvis for at give egne kunder en bedre service. Men det giver os også en større mulighed for på længere sigt at gå ind og tilbyde os som transportør for andre, siger Jesper Kongsted.

Aarstidernes koncept med, at varerne leveres ved døren eller et andet sikkert sted hos kunden uden kvittering for modtagelse, kræver dog nøje overvejelse i forhold til mulige samarbejdspartnere.
- Mange ting kan gøres neutrale, så de kan leveres sikkert hos kunden - men det er ikke alle ting, lyder det fra Jesper Kongsted, der nævner småpakker som dvd'er og cd'er som muligheder. Mens det er svært at forestille sig levering af fjernsyn.
Samtidig understreger han, at firmaet fortsat øver sig på at varetage andre netbutikkers distribution.
- Hvis vi bare tog en masse kunder ind, fordi vi godt kunne tænke os at drive logistik som forretning - skulle vi også være sikre på, at vi kunne håndtere vores egen distribution. Så vi øver os fortsat - vi skal passe på, at vi ikke ødelægger det for vores egne kunder, som jo i første omgang er de vigtigste.

OriginalModTime: 15-06-2006 14:14:01




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Højer og Lauritzen ApS
Distributør af pc- og printertilbehør.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Hybrid, on-premise eller public cloud. Bliv klogere på fremtidens datacenter

Få indblik i, hvordan du planlægger, designer og drifter dit datacenter, så det kan følge med virksomhedens vækst, støtter bæredygtighedsindsatsen og lever op til krav om effektiv datahåndtering.

25. februar 2025 | Læs mere


Identity Festival 2025

Er du klar til en dag, der udfordrer din forståelse af, hvad Identity & Access Management (IAM) kan gøre for din organisation? En dag fyldt med indsigt, inspiration og løsninger, der sætter kursen for, hvordan vi arbejder med IAM i de kommende år.

05. marts 2025 | Læs mere


Tech Transformation Trends 2025

Tech Transformation Trends er konferencen, hvor vi sætter fokus på de helt store Danske virksomheders digitale transformationer og måden de driver virksomhed på. Dagen byder på cases og vidensdeling, der vil give inspiration som kan være med til at løfte din strategi og navigere i fremtidens digitale landskab.

06. marts 2025 | Læs mere






White paper
Sikkerhed gjort enkelt: Beskyt din virksomhed direkte i browseren