Aarstiderne klarer selv distributionen i det meste af landet

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 16. juni 2006.


Aarstiderne dækker 93 procent af alle danske postnumre - og er dermed oplagt som distributør for andre netbutikker. Firmaet øver sig p.t. med to kunder
i butikken.
For næsten seks år siden lancerede Aarstiderne.com en ny distributionsløsning. Egentlig ville netbutikken med økologiske madvarer gerne udlicitere opgaven til et landsdækkende distributionsfirma. Men det var ikke muligt at finde et, der kunne løfte opgaven. Derfor valgte Aarstiderne at gøre det selv - og hyrede små vognmænd, som i dag kan levere til 93 procent af alle postnumre i Danmark. Ud over Aarstidernes økologiske varer har vognmændene i cirka halvandet år pakket vognene med øl til kunderne i netbutikken Øltorvet. Og i marts valgte Frydenholm, der leverer økologiske varer til skoler og andre institutioner, at outsource logistikken til Aarstiderne, der nu har ansvaret for både pakning, lager og distribution.
- Det er en forholdsvis stor omkostning at køre varerne ud til kunderne. Og efterhånden som vi synes, vi har fået godt styr på distributionen og logistikken, har vi øvet os lidt med at have andre varer med vognene - ud fra devisen om, at jo flere spillere, der er med i bilen, jo billigere er det at køre varerne ud, forklarer Jesper Kongsted, distributionschef hos Aarstiderne.

Samtidig har Aarstiderne investeret i ny it, der letter arbejdet med lager, pakkeri og distribution. Firmaet har implementeret et såkaldt "voice picking"-system. De ansatte bliver udstyret med et headset, når varerne pakkes. Herfra modtager de information om, hvilke varer der skal med hvilken vogn. Det har gjort det lettere at styre lageret, ligesom det letter arbejdet for den enkelte pakker.
Derudover er Aarstiderne i gang med at implementere PDA'er med scannere og et ruteplansystem i alle bilerne. Når vognmændene har leveret varen hos kunden, markeres det i systemet, og kunderne vil kunne abonnere på en advisering - via enten sms eller e-mail - når varen er leveret, og på internettet kan de se den forventede leveringstid.
- Det gør vi naturligvis for at give egne kunder en bedre service. Men det giver os også en større mulighed for på længere sigt at gå ind og tilbyde os som transportør for andre, siger Jesper Kongsted.

Aarstidernes koncept med, at varerne leveres ved døren eller et andet sikkert sted hos kunden uden kvittering for modtagelse, kræver dog nøje overvejelse i forhold til mulige samarbejdspartnere.
- Mange ting kan gøres neutrale, så de kan leveres sikkert hos kunden - men det er ikke alle ting, lyder det fra Jesper Kongsted, der nævner småpakker som dvd'er og cd'er som muligheder. Mens det er svært at forestille sig levering af fjernsyn.
Samtidig understreger han, at firmaet fortsat øver sig på at varetage andre netbutikkers distribution.
- Hvis vi bare tog en masse kunder ind, fordi vi godt kunne tænke os at drive logistik som forretning - skulle vi også være sikre på, at vi kunne håndtere vores egen distribution. Så vi øver os fortsat - vi skal passe på, at vi ikke ødelægger det for vores egne kunder, som jo i første omgang er de vigtigste.

OriginalModTime: 15-06-2006 14:14:01




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Targit A/S
Udvikling og salg af software til business intelligence.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere