Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 9. juni 2006.
Det er ikke realistisk at dræne KMD for kompetencer, hvis en lov ender med at fremtvinge et salg af KMD, siger KL's formand. KMD er ikke nervøse.
Et scenario, hvor KMD langsomt drænes for sine særlige kompetencer på kommunalt it og derefter frasælges, er urealistisk. Det mener både formanden for KL (kommunernes landsforening), Erik Fabrin (V), og administrerende direktør i KMD Lars Monrad Gylling.
Meldingen kommer, efter Folketinget i fredags vedtog den såkaldte lov om kommuners og regioners erhvervsaktiviteter, der i sidste ende kan munde ud i, at KL tvinges til at frasælge KMD.
I forrige uge skrev Computerworld, at et salg vil kunne indbringe kommunerne op mod fire milliarder kroner - et beløb, der givetvis vil stige betydeligt, hvis KMD får succes med sine anstrengelser for at vinde stadigt større andele på det private marked.
I øjeblikket forfølger KMD en meget ambitiøs vækststrategi, og både KL og KMD har meldt ud, at strategien indtil videre er uændret, selv om den nye lov foreskriver, at KMD maksimalt må have 25 procent af sin omsætning fra det private marked, når lovens særlige overgangsbestemmelse udløber i 2012.
Den grænse vil blive gennembrudt lang tid forinden, forventer KMD's administrerende direktør Lars Monrad Gylling.
Men hverken han eller KL's formand vil på nuværende tidspunkt forholde sig til, hvordan og til hvem KMD skal sælges - eller om KMD's vækststrategi skal nedjusteres, så omsætningen fra det private marked holder sig under lovens krav om 25 procent, og KMD dermed undgår at blive solgt fra.
Hverken Erik Fabrin eller Lars Monrad Gylling anser det dog for sandsynligt, at KMD's særlige indsigt i kommunalt it kan udskilles og overflyttes til KL for at holde kompetencerne i kommunale rækker i tilfælde af et salg, sådan som et muligt tiltag blev skitseret i forrige uges Computerwold.
- Kompetencerne består jo af mennesker, der skal have løn. Og når man har en udgiftsside, skal der også være en indtægtsside, hvilket ikke er realistisk i det omfang hos KL, siger Erik Fabrin, der endnu ikke har taget stilling til, om den nye lov på længere sigt skal resultere i ændrede vækststrategier for KMD.
- Det er vigtigt at huske på, at KMD ikke bare er en klat aktier, vi kan lege med. Det er 2.500 bankende hjerter, der brænder for danmarkshistoriens største it-projekt, og vi har brug for ro, indtil kommunalreformen er fuldt gennemført. Om der skal ændres på strategien, eller om vi kan få dispensation fra loven, vil vi nu analysere og diskutere, men vi har en fælles interesse med både regeringen, kommunerne og borgerne i at beskytte den værdi, KMD har opbygget, siger han.
Lars Monrad Gylling er ikke i tvivl om, at KMD's styrke og værdi skal findes i kombinationen af produkter og særlige kommunale kompetencer. Han understreger, at beslutningen om, hvorvidt KMD skal sælges, alene træffes i KL, men påpeger samtidig, at det er problematisk at skrælle KMD for sit kommunale særpræg.
- Fjerner man vores særlige indsigt i kommunerne, fjerner man også vores mulighed for at udvikle næste generation af kommunernes systemer. Den situation er ikke ønskelig, siger KMD-direktøren.
Han påpeger, at KL igennem længere tid har truffet en række beslutninger om, hvordan KMD skal drives, og det har gjort KMD langt mere kommercielt orienteret og dermed mere interessant som salgsobjekt.
- Men vi har i loven fået en tidsramme frem til 2012, så jeg er ikke bekymret for, hvad der skal ske. Nu fokuserer vi på kommunalreformen og den vækststrategi, vi er i gang med, siger Lars Monrad Gylling.
OriginalModTime: 08-06-2006 14:58:37