Fokusering skal styrke væksten

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 2. juni 2006.


GN Store Nord har lagt headset-afdelingerne GN Netcom og GN Mobile sammen. Den nye direktør Hans Henrik Lund forventer øget vækst som konsekvens af en mere effektiv tilgang til salgskanalerne.
GN Store Nord har skabt verdens største producent af trådløse headsets, og den position skal benyttes til at skabe yderligere vækst i et i forvejen hastigt voksende marked.
Baggrunden for sammenlægningen af GN Netcom og GN Mobile er ifølge Hans Henrik Lund, administrerende direktør i det nye selskab, en konsekvens af udviklingen, der gør det meningsløst at skelne mellem, om et headset bruges på kontoret, på farten eller i hjemmet.
- Der sker en masse konvergens inden for dette område. Vi ser et betydeligt salg af headsets til mobiltelefoner, og kunderne vil også kunne bruge den trådløse funktionalitet, når de er på kontoret eller i hjemmet. Og når alt kommer til alt, er det de samme brugere, vi har med at gøre, siger han.
Hans Henrik Lund kom til GN i 2000 og har arbejdet i skiftende funktioner inden for både produktudviklinhg, produktion og salg.
- Da jeg kom til GN, havde vi to-tre procent af vores omsætning på salg af trådløse produkter, og under ti procent af vores omsætning kom fra nye produkter, der var introduceret inden for tre år. Dette skyldtes mest af alt, at vi havde fokus på callcentre, hvor der ikke var behov for så mange nye produkter, fortæller han og fortsætter:
- Jeg blev ansat til at sende en masse nye produkter på gaden i en fart, og i 2002 var 45 procent af vores omsætning skabt af nye produkter introduceret over to år.
Senest har Hans Henrik Lund haft ansvar for at føre den professionelle headset-afdeling GN Netcom tilbage til øget vækst.
- Basalt set tabte vi markedsandele og tabte stort. Vi så vores konkurrent (Plantronics, red) vokse 35 procent organisk, mens vi voksede fem procent. I sidste kvartal 2005 kunne vi så notere en vækst på 28 procent - samme vækst som konkurrenten, så vi lukkede et vækstgab på 30 procentpoint på fire kvartaler. I årets første kvartal er vi vokset med 25, mens konkurrenten er vokset 14, så vi har taget markedsandele, siger han.
Hans Henrik Lund forklarer fremgangen med, at GN har ansat nye medarbejdere, der har fokuseret på massemarked kombineret med erfarne headset-folk.

Umiddelbart har sammenlægningen kun kostet ti medarbejdere deres stillinger, og Hans Henrik Lund understreger, at sammenlægningen ikke er sket med smålig skelen til taktiske besparelser.
- Det her er et offensivt træk. Vi har ikke regnet på cost-synergier. Vi gør det, fordi markedet forventer det, og fordi vi kan sætte skub på vores vækst. Desuden har medarbejderne efterlyst et tættere samarbejde på tværs af både udviklings-, marketing- og salgsafdelingerne. Så både markedet og medarbejderne har fortalt, at det er den rigtige vej at gå, siger han.
Hans Henrik Lund afviser dog, at der kommer til at ske revolutioner, og at GN vil bevæge sig ind på helt nye områder som mobiltelefoner. Men nye produkter vil dog komme, lover han.
- Vi har for nylig lanceret trådløse stereoheadsets til mobiltelefoner, og med udviklingen af mobiler med MP3-spillere er det oplagt at kunne levere headsets, der kan afspille musik, siger han.
Hans Henrik Lund ser da også store vækstmuligheder blot ved at blive på sporet.
- Det fantastiske ved denne industri er, at den indeholder så mange muligheder. Vores fornemmeste opgave er at prioritere dem og ikke blive for defokuserede. De mobile muligheder er drevet af Blue­tooth-implementering i mobiltelefoner. Folk vil have trådløse produkter, siger han.
Selv om GN har skabt verdens største producent af trådløse headsets, forventer Hans Henrik Lund ikke, at det vil forandre indstillingen i GN.
- Vi skal ikke begynde at slappe af, fordi vi er blevet verdens største. Vi skal blive ved med at være innovative og aggressive. GN Netcom og GN Mobile er vokset op som nogle "chasere", der hele tiden har været nummer to og skulle stræbe for at vinde, og den kultur er vigtig at bevare, siger han.

Billedtekst:
i spidsen - Vi skal ikke slappe af, fordi vi er blevet verdens største. Vi skal beholde vindermentaliteten og leve efter devisen: Vær verdens største, men opfør dig, som om du er nummer to, siger Hans Henrik Lund, direktør for de fusionerede GN-afdelinger GN Netcom og GN Mobile.

Boks:
højdepunkter
I 2000 introducerede GN verdens første trådløse headset baseret på Bluetooth-teknologi. Samme år solgte GN 51 procent af den danske mobiltelefonoperatør Sonofon til norske Telenor for 14,7 milliarder kroner, og tæt ved to tredjedele af beløbet blev brugt til at købe franske Photonetics med 385 medarbejdere, der siden viste sig at være en mindre god investering.

Boks:
Hans Henrik Lund
• Uddannet civilingeniør ph.d. suppleret med HD i organisation og ledelse.
• Ansat i Danfoss i ni år med ansvar for blandt andet udvikling, produktion og opbygning af et salgsselskab i Ukraine.
• Ansat i Scandinavian Mobility som teknisk direktør, indtil selskabet blev solgt til amerikanske Invacare.

• 2000: Ansat i GN Netcom som ansvarlig for globalisering af forsknings- og udviklingsafdelingen, hvor GN Netcom samlede sine udviklingsaktiviteter og lukkede fire udviklingscentre i USA.
• 2002: Ansvarlig for effektivisering af produktionen, der i dag udelukkende foregår i Kina.
• 2004: Ansvarlig for udvikling af GN Netcom.

Boks:
GN Store Nord
Grundlagt 1869 som telegrafselskab af den store danske erhvervsmand C. F. Tietgen. I dag er selskabet producent af headsets, høreapparater og audiologisk diagnoseudstyr fordelt i selskaberne GN Netcom/Mobile, GN ReSound og GN Otometrics.

GN Netcom/Mobile stod med 3,5 milliarder kroner i 2005 for 53 procent af omsætningen i GN Store Nord, der samlet omsatte for 6,6 milliarder kroner. Omsætningen på salg af høreapparater i GN ReSound var i 2005 2,8 milliarder kroner.

GN forventer en samlet omsætning i Netcom/Mobile i 2006 på 4,5 milliarder kroner.

GN har en samlet markedsværdi i dag på 15 milliarder kroner, hvilket er 6,3 milliarder kroner lavere end for blot tre måneder siden, men stort set på niveau med markedsværdien for 12 måneder siden.

Koncernen beskæftiger samlet godt 5.000 medarbejdere, og den nye afdeling vil have cirka 1.800 ansatte.

Boks:
Bluetooth
Bluetooth er en trådløs radioteknologi, som en lang række teknologiproducenter er gået sammen om at understøtte for radiokommunikation under ti meter. Den danske konge Harald Blåtand gav oprindeligt kodenavn til projektet, der blev initieret af blandt andre Ericsson. Angiveligt fordi det lykkedes Harald Blåtand at knytte Danmark, Norge og Sverige sammen - analogt til, at Bluetooth-teknologi knytter nærtstående elektroniske apparater sammen.

OriginalModTime: 01-06-2006 14:13:26




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Brother Nordic A/S
Import og engroshandel med kontormaskiner.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere


Vejen til skyen

Få indsigt i, hvordan overgangen til en samlet cloud-platform har styrket virksomhedens agilitet, fjernet datasiloer og leveret realtidsdata for bedre beslutningstagning.

04. december 2024 | Læs mere