SOA løser båndet mellem proces og aktivitet

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den CTO d. 2. juni 2006.


Serviceorienteret arkitektur er en del af en samlet bevægelse mod virtualisering. Målet er at frigøre forretningsprocesserne fra bindingen til de systemer, der understøtter dem.
It har traditionelt handlet om at understøtte forretningsaktiviteter: At fakturere, bogføre, producere. I fremtiden handler det i højere grad om at understøtte forretningsprocesser. Men det er en udfordring, mener analytiker Rob Hailstone fra IDC.
Han holdt det indledende indlæg på IDC Nordics konference om serviceorienteret arkitektur (SOA) i København i sidste måned. Her prøvede han at sætte SOA ind i en større sammenhæng.
- Forretningsaktiviteter ændrer sig kun sjældent. Forretningsprocesser ændrer sig derimod hele tiden. Derfor er der brug for en it-arkitektur, der gør det muligt at understøtte skiftende forretningsprocesser. Det opnår man ved at sikre, at forretningsprocessen ikke er bundet uløseligt sammen med de aktiviteter, den består af, siger Rob Hailstone.
Han bruger udtrykket "løst koblede": De enkelte tjenester, der indgår i en serviceorienteret arkitektur, skal være løst sammenkoblet. Det vil sige, at en tjeneste ikke har behov for at vide, hvordan en anden tjeneste er opbygget internt. Den skal kun vide, hvilket input tjenesten forventer, og hvilket output den leverer som resultat.

Rob Hailstone ser SOA som en af byggeklodserne i et samlet forsøg på at øge fleksibiliteten i it-systemer. En anden byggeklods er virtualisering, der fjerner applikationernes bindinger til konkret hardware. En tredje byggeklods er de såkaldte selvhelende it-systemer, der selv forsøger at løse problemet, når noget er ved at gå galt. Endelig er der systemer til Enterprise Information Integration (EII), der samler adgangen til en lang række datakilder i en virtuel database.
- Det samlede billede kalder vi dynamisk it. Det går ud på at give brugerne adgang til alle de ressourcer, de har brug for, på det tidspunkt de har brug for dem, til en pris som hænger sammen med den forretningsværdi, de medfører, siger han.
IDC har interviewet en række virksomheder om deres ønsker til og planer for SOA. Det vigtigste, som SOA skal give it-systemerne, er øget fleksibilitet og evne til hurtige forandringer. Den største udfordring ligger i eksisterende systemer:
- Virksomheder har typisk nogle gamle systemer, som de fortsat vil trække på. Men det kan være svært at bygge for eksempel webservices, der kommunikerer med dem, siger han.
Han mener, at softwareleverandørerne har oversolgt SOA som et simpelt miljø.
- Arkitektonisk er det simpelt, men i praksis viser det sig at være komplekst, siger han.
Her peger han på, at et SOA-baseret it-system består af mange isolerede moduler, der kommunikerer med hinanden. Det giver en lang række afhængigheder mellem dem. Dermed bliver det sværere at styre udviklingsprocessen, når hvert enkelt modul har sin egen livscyklus.
- Det giver også en sikkerhedsmæssig udfordring: Hvilke versioner af hvilke services blev anvendt, da en bestemt transaktion blev gennemført? Det sidste års tid har vi da også set leverandørerne gøre mere ud af håndtering af livscyklus, siger Rob Hailstone.
I fremtiden venter han, at endnu flere it-organisationer vil gå SOA-vejen. Der vil komme større fokus på forretningsprocesser. Således ser man nu på metoder til at implementere forretningsregler direkte i it-systemer.

Boks:
Serviceorienteret arkitektur
En serviceorienteret arkitektur (SOA) gør det lettere at åbne et it-system - både over for omverdenen og over for andre interne systemer, der skal kommunikere med det. Samtidig lover arkitekturen lavere omkostninger til vedligeholdelsen, mens den første investering til gengæld er større end ved traditionelle arkitekturer.
Skønt mange danske it-chefer ikke kender til teknologien, er nogle allerede i gang med at bruge den. DSB har opdaget, at de kulturelle ændringer, som SOA medfører, er den største udfordring. Softwarehuset Edlund udnytter SOA til at lette integrationen med andre applikationer. Og byggevaregrossisten A & O Johansen anvender arkitekturen til at knytte sine forhandlere tættere til sig.

OriginalModTime: 01-06-2006 13:15:24




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere