Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 26. maj 2006.
KMD får nu en
konkurrent mindre i kampen om at levere lønsystemer til
Københavns
Kommune. Den norske leverandør Bluegarden trækker sig på grund af urealistiske tidsfrister.
Det bliver ikke tre, men kun to leverandører, der skal kæmpe om at få lov til at levere lønsystemer og lønadministration til Københavns Kommune fremover. De norske leverandør af lønsystemer, Bluegarden har nemlig besluttet ikke at byde alligevel, selv om virksomheden i første omgang blev prækvalificeret som potentiel leverandør til kommunen.
Bluegarden var også med i opløbet sidste gang, lønudbetalingen i kommunen var i udbud. Her besluttede den norske virksomhed også at trække sig i sidste øjeblik, fordi tidsfristerne var urealistiske.
Udbuddet endte med, at Accenture vandt. Da de efterfølgende implementerede deres lønsystem, udviklede det sig imidlertid hurtigt til en massiv skandale, hvor Accenture blev beskyldt for et ubegribeligt rod - delvist forårsaget af, at systemerne havde vanskeligt ved at håndtere den store kompleksitet og de utallige forskellige overenskomster, der ligger til grund for beregningen af løn til de ansatte i kommunen.
Siden fik Accenture bedre styr på tingene, men blev alligevel sparket ud, og kommunen måtte efterfølgende trække KMD ind til at holde styr på lønnen.
I april udløb fristen for prækvalificeringsrunden, der går forud for det egentlige udbud. I denne runde blev tre leverandører godkendt som bydere, herunder KMD og Bluegarden. Ifølge kommunens eget udbudsmateriale var der lagt op til fem til otte kandidater, men det endelige resultat endte på tre, der altså nu er blevet til to.
Ifølge Marian Rui Slettebakken, der er informationschef hos Bluegarden, skyldes kovendingen bekymring for, om det kan lade sig gøre at opfylde udbudsmaterialets krav inden for de tidsfrister, som Københavns Kommune har fastsat. Den omfattende og komplekse opgave sammenholdt med de stramme tidsfrister giver en for stor risiko for fejlleverancer og ustabilitet, mener hun.
- Det er ærgerligt, for vi ville gerne have været med. Men vi må også være fornuftige og lave et tilbud, som vi mener er realistisk, og det kan vi ikke. Tiden er for knap til at levere kvalitet, og vi anser det for uforsvarligt at forpligte os til den planlagte idriftsættelsesdato, siger informationschefen.
Bluegardens beslutning kommer efter, at virksomheden har forsøgt at lave et konkret tilbud til København. I forvejen har Bluegarden kontrakt med det norske postvæsen, samt blandt andre Sonofon i Danmark.
Københavns Kommune ønsker ikke at kommentere den igangværende udbudsrunde.
OriginalModTime: 26-05-2006 08:48:42