Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. april 2006.
Specialeskriverne
Computerworld taler hver uge med studerende
på de højere it-uddannelser om indhold og brug af deres specialer. Brit Sung Kyung Kim Bech har skrevet om "Mobilen og Ubiquitous computing".
Mobilen er ofte et udskældt medie i forbindelse med børn og unge. Men samtidig med, at den medfører nye adfærdsmønstre, indgår også en masse potentiale og ikke mindst leg.
Forfatter:
Brit Sung Kyung Kim Bech, 38 år er cand.mag i visuel kultur fra Københavns Universitet Amager.
Skrev speciale om:
"Mobilen og ubiquitous computing - Fra mobilitet til kontinuitet mellem rum og om leg i visuel kultur. To nye dimensioner i digitale kommunikations- og læringsmiljøer.
Med andre ord:
- Jeg har undersøgt, hvordan ny teknologi åbner for nye kommunikations- og adfærdsmønstre i vores hverdag. Hvordan mobilen og it, der vinder mere og mere indpas, påvirker vores hverdag og kultur, især som det ses ved børn og unges brug af mobilen.
Hvad betyder ubiquitous computing?
- Det er skridtet efter pervasive computing. Som den danske oversættelse, allestedsnærværende afslører, er det når en mobil enhed, der kommunikerer med computerkraft, bliver indlejret i omgivelserne. Det gælder både i arkitekturen, en genstand eller eksempelvis i bilen.
Hvad er konklusionen?
- Med mobilen og anden trådløs teknologi opstår der en kontinuitet mellem rum. De ændringer, som opstår deraf, betyder, at legen indgår som praksis, når de unge kommunikerer i digitale onlinemiljøer. Legens struktur og regelsæt går ind og danner fælles grundlag for en social praksis. Derfor er det vigtigt at se internettet og mobilen som et potentiale og ikke kun et udskældt medie.
Hvordan fik du ideen?
- Da firmaet 3 i september 2003 lancerede den første kampagne for videomobiler (som de hed dengang) fik slogans som "Fra sci-fi til virkelighed" mig op på mærkerne. Udløbere af højteknologisk forskning, der oprindeligt er udviklet til forsvaret blev allemandseje og dybest set lanceret som legetøj. Hvilke konsekvenser har det for os og vores samfund? Det var her ideen til specialet begyndte at tage form.
Hvad laver du nu?
- Siden afleveringen har jeg arbejdet på Sikker Internet projekt i Medierådet for Børn og Under under EU Safer internet Action Plan. Mit fokus fremad er at komme til at forske med innovative projekter inden for digitale medier i forhold til, hvordan de indgår i vores kulturelle og sociale praksis.
Brit Sung Kyung Kim Bech fik karakteren 10 for sit speciale i december 2004.
Læs mere om emnet
på Brits blog:
crossmediablog.blogspot.com
OriginalModTime: 27-04-2006 12:53:38