Vi skal lære af Silicon Valley

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 28. april 2006.


Et nyt dansk center midt i Silicon Valley skal nu være fødselshjælper for danske teknologivirksomheder med amerikanske drømme. Lederen af centreret er allerede begyndt at netværke på fuldt drøn.

Det var stort set umuligt at finde ledige lokaler i Silicon Valley, da Marianne Toftegaard Poulsen for godt en måned siden blev sendt til USA for at varme op til Udenrigsministeriets nyeste satsning: Et center, der skal indsamle tendenser, viden og energi fra verdens teknologiske hovedstad og stimulere danske virksomheders forsøg på at få en fod indenfor i området.
Ekkoet fra braget, da dotcom-boblen bristede i 2001, er nemlig for længst klinget af mellem de californiske bjerge, og nu er en ny generation af langt mere realistiske projekter vokset frem af ruinerne efter venturekapitalens amok-agtige indre logik, der sendte dønninger af frygt for it-branchen ud over en hel verdens investorer i årevis. Nu er Silicon Valley igen blevet stedet, hvor teknologiske tendenser er hverdag, lang tid før vi andre overhovedet hører om dem. Og lokaler får sjældent lov at stå tomme ret længe ad gangen, før de er besat af en ny vækstvirksomhed.
- Vores opgave bliver stor, men det er efter min mening også et af de mest spændende udenrigspolitiske projekter, der har været søsat i årevis, siger centerets nyudnævnte leder, Marianne Toftegaard Poulsen, der allerede i dagene efter sin tiltrædelse faldt i snak med venturekapitalister, mens hun stod i kø for at købe kaffe i Starbucks i Palo Alto.
Selv om det måske lyder løjerligt at være Udenrigsministeriets udsendte til kaffekøer, er det faktisk ret tæt på at være det, hele ideen med centret er, nemlig networking, Det skal få investorernes øjne op for investeringsmuligheder i Danmark og samtidig lette adgangen til det evigt foranderlige amerikanske marked for danske virksomheder. Centret åbner efter planen 2. juni og kommer til at bestå af ansatte fra både Videnskabsministeriet og de to udenrigsministerielle afdelinger, Danmarks Eksportråd og Invest in Denmark. Når bemandingen er fuldtallig, vil den tælle i alt ti personer, der kommer til at bestå af både danskere og amerikanere.

Indtil videre er centerets eksistens ikke kommunikeret bredt ud til dansk erhvervsliv, og arbejdsopgaverne forekommer endnu ukonkrete - men det er de ikke, forsikrer Marianne Toftegaard Poulsen. Den løse formulering af centerets opgaver er snarere et udtryk for store ambitioner og vilje til at prøve nye veje i bestræbelserne på at skabe relationer mellem dansk og udenlandsk erhvervsliv.
- Generelt er danske virksomheder rigtig godt med, når det gælder innovation. Men de kan også lære meget af det ekstremt kommercielle fokus, som findes i Silicon Valley. Det amerikanske marked er langt mere barskt, end man er vant til i Danmark, men til gengæld betragtes det som nærmest mærkværdigt, hvis man ikke også fejler af og til, siger centerlederen, der selv i flere omgange har boet forskellige steder i USA. Hun har nu har anskaffet sig et hus i det centrale Palo Alto, hvor hun - helt bevidst - har valgt et, hvor der akkurat er plads til, at hun kan invitere sine forretningsforbindelser til barbecue og kølig hvidvin i den californiske hede. Fritids-networking er nemlig et af de midler, hun vil tage i brug for at gøre opmærksom på den nye danske eksistens i området.
- I USA er de langt mere netværksfikserede, end vi er i Danmark, og det er helt okay at invitere folk med en bagtanke, så længe man er åben om det. Og særligt i Silicon Valley fungerer det sådan.

I øjeblikket planlægger Marianne Toftegaard Poulsen et roadshow rundt i den danske innovationsmiljø, hvor hun vil fortælle om sine planer for det nye center og indsamle ønsker til områder, der skal fokuseres særligt på. Samtidig er nyheden om centret begyndt at sive, og de første kunder er allerede i hus. Marianne Toftegaard Poulsen vil ikke ud med hvilke. Interessen kommer især fra virksomheder, der beskæftiger sig med informations- og kommunikationsteknologi, og nye kommer konstant til.
Selv om centeret allerede er tæt på at være klar til at åbne, er opgaverne ikke endelig fastlagt. Sikkert er det dog, at centeret vil arrangere møder, hvor danske virksomheder kan købe sig til at få deres forretningsplaner høvlet igennem på skånselsløs vis af et ekspertpanel bestående af folk fra vidt forskellige lag i de amerikanske innovationsmiljøer. Det skal hjælpe virksomhederne til at skærpe profilen over for den ekstremt hårde konkurrence i USA.

Samtidig vil Marianne Toftegaard Poulsen også være at finde i webbaserede konferencer, hvor hun over for danske forskere og andre interesserede vil rapportere om de seneste udviklinger i Silicon Valley. Dertil kommer, at hun aktivt vil opsøge danske virksomheders brancheforeninger og fodre dem med inspiration om de seneste tendenser, som er under opsejling i USA. Men et andet af centerets arbejdsområder er også at være åben over for at tilbyde serviceydelser, man slet ikke har gjort sig tanker om i dag. En af de centrale funktioner bliver dog at agere kuvøse for danske virksomheder, der gerne vil etablere sig i området, og som via centeret vil kunne få lettet en del af de etableringsproblemer, de ellers skulle have døjet med.
- Det, der kendetegner Silicon Valley, er, at der er en kombinationen af kapital og en høj grad af fleksibilitet. Bevægeligheden i markedet betyder, at nye ting bliver opfanget lynhurtigt, straks får kapital og kan vokse sig store, hvis forretningsmodellen er klar nok, siger centerlederen.
Hun nævner søgemaskinen Google som et klassisk eksempel, men også grøn energi er en tendens, der i øjeblikket er under opsejling.
Ifølge Marianne Toftegaard Poulsen er amerikanerne nemlig nu ved at få øjnene op for, at den globale opvarmning er en reel trussel, og selv glittede mainstream-magasiner som Vanity Fair er begyndt at trykke landkort, der viser, hvordan USA vil se ud, hvis vandstanden stiger et par meter. Og med Californiens tradition for at gå forrest med nye miljøinitiativer, kan der her ligge et forretningsområde, som danske virksomheder kan have interesse i, og som centeret vil følge tæt.
- Det er netop den kommercielle dimension, der er formålet med at etablere et center som vores, som jo kommer til at varetage nogle helt andre og meget mere udfarende opgaver, end det etablerede system hidtil har haft mulighed for.
Indtil videre er centeret et pilotprojekt. Ideen er, at projektet skal danne grundlag for en egentlig satsning på lignende centre rundt om i verdens industrielle og teknologiske brændpunkter.

Billedtekst:
Marianne Toftegaard Poulsen skal spejde efter tendenser i USA

OriginalModTime: 27-04-2006 12:54:38




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
Also A/S
Salg af serviceydelser inden for logistik, finansiering, fragt og levering, helhedsløsninger, digitale tjenester og individuelle it-løsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere