Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. april 2006.
Borger.dk, der er en fusion mellem Netborger.dk og Danmark.dk, bliver kun midlertidig - og kun et skridt på vejen mod den egentlige borgerportal. Men der er dog både mening og strategi bag den forvirrende skov af nye borgerportaler.
Forvirringen bredte sig, da Kommunernes Landsforening (KL) for godt en måned siden som et lyn fra en klar himmel erklærede, at man nu var gået i gang med at lave en borgerportal sammen med Videnskabsministeriet.
Borgerportalen, som KL planlægger at lancere fra 2007, er nemlig ikke den ‘rigtige' borgerportal - og det er ikke engang sikkert, at den får lov til at leve mere end et par år. KL's borgerportal, borger.dk, er nemlig blot en fusion mellem netborger.dk og danmark.dk og kommer på kort sigt ikke til rumme mere, end hvad disse to portaler rummer tilsammen i dag.
Samtidig lægger arbejdsgrupper under Finansministeriet i disse dage sidste hånd på analysen af mulighederne for at skabe den ‘rigtige' fællesoffentlige borgerportal, der helt i tråd med erhvervslivets portal Virk.dk, skal samle og forenkle det offentlige Danmark på nettet.
Analysen skal vise, om det overhovedet kan lade sig gøre at samle de utallige offentlige portaler, der findes i dag - og give et bud på, hvad det kommer til at koste at føre projektet ud i livet. Tidligere har analytikere over for Computerworld vurderet, at prisen kan ende oppe i nærheden af en halv milliard kroner, afhængigt af ambitionsniveauet, og det er endnu uafklaret, hvor disse penge skal findes, og der kan gå flere år, inden det gigantiske projekt lægger fra land.
I dag skal borgerne have en længere liste af bogmærker i deres browser, hvis de foretrækker digital kontakt med det offentlige. Skat.dk, netborger.dk, danmark.dk, sundhed.dk, kommunens hjemmeside og måske endda også it-borger.dk, e-Boks.dk og en række andre offentlige portalløsninger er blandt dem, en digitaliseret dansker i dag jævnligt stifter bekendtskab med.
Allerede i begyndelsen af sidste år begyndte KL derfor at argumentere for, at det ville være langt smartere at samle alle disse, så danskerne blot behøver at henvende sig et enkelt sted. Arbejdet ville dog kræve, et bredt samarbejde mellem stort set alle offentlige instanser i Danmark - et projekt, der på grund af antallet af interessenter, vil gøre borgerportalen til danmarkshistoriens måske største it-projekt. Portalen borger.dk er dog en noget mere overskuelig opgave.
- Vi kalder borger.dk for den midlertidige portal, for med den kommende kommunalreform er vi nødt til at have en løsning, som borgerne kan benytte sig af. Vi kan ikke vente på, at den fællesoffentlige borgerportal bliver færdig, lyder forklaringen fra Jens Meiland, der er projektleder på borger.dk.
Projektet med at udvikle den nye - og midlertidige - borgerportal, er dog langt fra lige så ambitiøst, som tanken er, at den permanente borgerportal skal være. For tiden arbejder projektgruppen med at planlægge den grundlæggende it-arkitektur, der ifølge Jens Meiland så vidt muligt kommer til at overholde alle de fællesoffentlige standarder - herunder blandt andet OIO/XML og digital signatur.
Herefter er udfordringen at sammenlægge danmark.dk og netborger.dk, og strukturere indholdet, så det er mere tilgængeligt og brugbart for borgerne, end tilfældet er i dag.
- Det er vigtigt for os at få skabt en portal, der virker. Derfor har vi sagt, at det er bedre at koncentrere sig om det grundlæggende og samtidig have et realistisk ambitionsniveau. Men samtidig er vi også bevidste om, at vi skaber nogle erfaringer, som vil kunne bruges, hvis den langsigtede fællesoffentlige borgerportal besluttes, siger Jens Meiland.
I og med at portalen ikke kommer til at tilbyde ret mange nye funktioner på kort sigt, understreger han da også, at ambitionen i første omgang blot er at flytte trafikken fra netborger og danmark.dk over til borger.dk. Portalen vil heller ikke vil blive lanceret med samme svulstighed, som Virk.dk blev det.
Besluttes det, at den store fællesoffentlige borgerportal skal gå i luften, bliver de komponenter, som borger.dk kommer til at bestå af, fusioneret ind i den, ligesom tanken er, at en række andre portaler skal smeltes ind. Derfor er chef for den digitale taskforce, Lars Frelle-Petersen glad for, at nogen nu vil gå foran og skabe nogle erfaringer, selv om han pointerer, at borger.dk ikke er en garant for, at den fællesoffentlige borgerportal vil blive besluttet.
- Den store fællesoffentlige borgerportal er en langt større beslutning, der skal træffes politisk. Men at tage det i små skridt er fornuftigt, og tingene hænger jo sammen. At lade borger.dk indgå i en kommende borgerportal er bestemt en af flere mulige scenarier, siger Lars Frelle-Petersen.
Budgettet for borger.dk er i første omgang meget begrænset. Ud over mandskabet, der får løn fra enten KL eller Videnskabsministeriet, er der kun afsat et mindre millionbeløb til udviklingen, der skal dække den egentlige udvikling. Men det er også realistisk, mener Esben Toft, der er konsulent med speciale i offentlige it-projekter hos Devoteam. Han anser borger.dk som et led i en udvikling, der har været i gang i længere tid, hvor det offentlige pludselig er begyndt at arbejde bedre sammen om it-projekter, anført af den digitale taskforce, der har formået at skabe fælles fodslag om et tættere samarbejde på tværs af stat, amter og kommuner.
- Og samtidig har KL en ambition om at brande sig mere på digitale løsninger, hvilket jeg anser for positivt, fordi det netop er KL, der skal få kommunerne til at bakke op om projekter som for eksempel borger.dk. Og det er helt rigtigt af dem at starte op i det små, og lægge to oplagte portaler sammen som første skridt til at få ryddet op i portalhelvedet, siger Esben Toft.
Han påpeger også, at KL med sit store engagement i opgaven har foretaget et strategisk træk, fordi borgerservice fremover kommer til at stå højt på kommunernes dagsorden. Her er digitale tilbud oplagte, og derfor giver det ifølge Esben Toft god mening, at KL nu har sat sig for bordenden. Det enorme arbejde med at få skabt en portal, der samler alle danske myndigheder handler nemlig ikke kun om teknik, men også om samarbejde og arbejdsprocesser, hvor det er nærliggende at frygte, at projektet vil blive fældet af modvilje hos de parter, der skal levere indholdet - sådan som det var tilfældet med Virk.dk.
- Men med borger.dk får man tidligt skabt en samarbejdsorganisation, med få parter og en ukompliceret opgave, hvor man kan øve sig. Det mener jeg er en stor styrke, siger Esben Toft, der også påpeger, at en af erfaringerne fra Virk.dk er, at tværoffentligt samarbejde og opbakning er nødvendige forudsætninger, hvis borger.dk skal få den nødvendige succes.
Den tanke erkender kontorchef i it- og telestyrelsen, Natascha Dexters også at have gjort sig. I dag driver og udvikler styrelsen danmark.dk, hvoraf størstedelen af indholdet følger direkte med over i den nye borger.dk.
- Det er helt bevidst, at vi går lidt stille med dørene om borger.dk. Det er væsentligt, at vi får en realistisk forventningsafstemning, og vi ønsker ikke at gå ud stort, som Virk.dk gjorde. For os er det i første omgang vigtigere, at vi nøjes med at fortælle, hvad der sker - nemlig at vi bare lægger to portaler sammen, siger Natascha Dexters.
Borger.dk skal efter planen gå i luften den 1. januar, 2007 - samtidig med at kommunalreformen træder i kraft. I løbet af forsommeren vil arbejdet med at analysere mulighederne for at lancere den store fællesoffentlige borgerportal blive gjort færdigt, og herefter er det en politisk beslutning, om den skal føres ud i livet. Hverken budget eller tidsplan for den fællesoffentlige borgerportal ligger dog endnu fast, men det er et faktum, at borger.dk bliver nedlagt som selvstændig portal, hvis den store, fællesoffentlige portal bliver besluttet. Til gengæld er planen, at indholdet fra borger.dk i så fald skal genbruges.
OriginalModTime: 20-04-2006 14:25:37