Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 21. april 2006.
ERP-løsningen
Navision har rundet 1.000.000 aktive brugere på de versioner, der i dag supporteres af Microsoft Business Solutions.
Efter fem års tilløb ser Microsoft-effekten ud til at sætte ind for de produkter, som softwarekoncernen overtog med købet af danske Navision i 2001.
En storstilet marketingkampagne er skudt i gang for Microsoft Dynamics-produkterne, og drømmen om at udvikle en super business application suite fra bunden er droppet til fordel for fokusering på udviklingen af de eksisterende ERP-løsninger ved hjælp af fælles teknologi.
En betydelig del af udviklingsarbejdet finder sted i det lave campusbyggeri i Vedbæk nord for København, som i dag huser Microsoft Development Center Copenhagen, der stadig kan bryste sig af at være Microsofts største udviklingscenter efter hovedkvarteret i Redmond. Men centret er tæt på at blive overhalet af koncernens udviklingsaktiviteter i Kina.
850 mennesker har deres daglige arbejde hos Microsoft i Vedbæk. Et arbejde, som blandt andet består i ansvaret for udviklingen af de ERP-produkter, som Microsoft overtog med Navision.
Produkterne hedder i dag Microsoft Dynamics NAV (Navision) og Microsoft Dynamics AX (Axapata). Men i modsætning til resten af den ekstremt profitable Microsoft-koncern har Business Solutions ikke været i stand til at demonstrere overskud før sidste kvartal, hvor tallene for første gange skiftede fra rødt til sort for forretningsapplikationerne.
I Vedbæk har Mogens Elsberg da også svært ved at holde armene under hovedhøjde. Han er general manager for Microsoft Dynamics NAV, der netop har rundet 1.000.000 aktive brugere på de versioner, der i dag supporteres.
- Det er et tal, der sagtens kan vise sig at være 1,5 millioner brugere, fordi Navision er et produkt, der er beregnet til at have op imod 100 samtidige brugere på en løsning og derfor er et ægte midtmarkedsprodukt. Uanset hvilket parameter det måles på, har Microsoft Dynamics NAV lige nu det bedste år nogensinde: Omsætning, nye kunder, nye partnere - vi tordner frem, siger Mogens Elsberg.
Hans fornemmelse for året bakkes op af en undersøgelse af det nordiske ERP-marked, som IDC Nordic har lavet. Her kan administrerende direktør Per Andersen berette, at 32 procent af de danske virksomheder planlægger væsentlige ændringer i ERP-løsningen over de næste 12 til 24 måneder.
Direkte adspurgt om, hvilken leverandør virksomheden vil skifte til, hvis de skifter leverandør, svarer 46 procent, at de vil skifte til Microsoft. 18 procent siger SAP og 11 procent Oracle.
I 2004 havde Microsoft et ERP-salg i Danmark, der svarede til en markedsandel på 15,8 procent hos de mindste virksomheder, 15,5 procent hos de mellemste og 4,9 procent hos de største. Til gengæld var Microsoft den eneste med fodfæste i alle tre ERP-segmenter.
Selvom Microsoft i teorien har medvind, er tyske SAP og ikke mindst Oracle lige i hælene på Mogens Elsberg og hans kolleger med løsninger og initiativer, der skal få især de mellemstore til at flytte blikket fra Microsoft.
Derfor har Microsoft Business Solutions søsat en markedsføringskampagne til 50 millioner dollars for Dynamics-produkterne, som vil være medvirkende til at trække forretningsområdet i rødt igen et par kvartaler, mens salgsfremgangen så gerne skulle fortsætte.
Af større betydning for folkene i camp Microsoft i Vedbæk er det, at de nu kan begynde at se resultaterne af den samlede teknologiudvikling i Microsoft Dynamics. Et af dem hedder Rapid Implementation Methodology (RIM) og har til formål dels at gøre implementeringstiden for Dynamics-produkterne kortere, dels lette arbejdet med at dokumentere implementeringen for Microsofts partnere.
I Microsoft Dynamics NAV består højhastighedsimplementeringen i grove træk af grunddata for den branche, som kunden tilhører, og en spørgeramme, der afgrænser kundens behov i forhold til bogføring, logistik og så videre. Så den partner, der sælger løsningen, kan starte med at importere de mere end 40 tabeller med grunddata for branchen, gå spørgerammen igennem og i princippet klikke på installér.
- Vores partnere kan sende spørgeskemaet ud til kunden som en del af salgsarbejdet. Så ved kunden, hvilke overvejelser der skal gøres, når løsningen skal implementeres, fortæller Mogens Elsberg.
- Samtidig hjælper vi partneren med at kunne udføre en kvalitetssikring på ERP-installationerne og via RIM gennemføre den dokumentation, som i dag ofte bliver udskudt og måske droppet, fordi det tager for lang tid, siger han.
Rapid Implementation Methodology til Navision-løsninger har foreløbig branchedata til vertikalerne højteknologi, produktion, detailhandel, fødevarer og møbelindustri.
Flere er på vej, men lige så vigtigt er det, at metodikken bag branchedataene er tilgængelige for Microsofts partnere, der selv kan udvikle disse branchedata, så de passer til de mere end 1.000 brancheløsninger, som allerede eksisterer i Microsoft Business Solutions katalog over Navision-løsninger.
Dermed har Microsoft lånt noget af den model med indgående fokus på forretningslogik i brancher, som har gjort SAP til verdens førende ERP-hus, fordi de har været i stand til at bryde grænsen ned mellem teknologi og forretningsprocesser.
Nu skal Microsoft bevise, at det kan lade sig gøre at automatisere den tankegang, så partnerne rent faktisk kan reducere implementeringstiden på Navision-løsninger med mellem 30 og 50 procent.
Billedtekst:
fremgang I Vedbæk er Mogens Elsberg godt tilfreds. Han er general manager for Microsoft Dynamics NAV, der netop har rundet 1.000.000 aktive brugere på de versioner, der i dag supporteres.
OriginalModTime: 20-04-2006 14:22:42