Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. marts 2006.
Skal business casen for en outsourcing-model gå igennem hos ledelsen, er det vigtigt, at den er forankret i virksomheden og ikke blot indeholder en analyse af omkostningerne.
Det handler om at tage udgangspunkt i motivationen og målsætningen med en outsourcing af it-driften, når business casen skal præsenteres. Er outsourcing eksempelvis et element i virksomhedens overordnede mål om at øge fokus på kerneforretningen, skal afsættet for business casen også tages her.
- Så vil det være de fordele, der skabes ved at outsource, som man skal kigge på. Kommer it-chefen ene og alene med en omkostningsanalyse - og ikke har tænkt de øvrige parametre igennem, vil der hurtigt blive stillet spørgsmål fra ledelsens side, forklarer Lars Smith, der er direktør for Siemens Business Services i Danmark.
Han råder it-chefen til at have for øje, at business casen skal være forankret i virksomhedens mål - og vise, at outsourcing kan være et godt værktøj i virksomhedens værktøjskasse.
Gætter på udbyttet
Ifølge IDC kan der være stor forskel på de store og de mindre virksomheder, når effekten af en outsourcing-model skal vurderes.
- De store virksomheder har oftest et godt sammenligningsgrundlag. De ved, hvad det kostede før - og hvad de kan få ud af at outsource driften. Men det ved mindre virksomheder med omkring 250 ansatte typisk ikke - de gætter, forklarer nordisk analysedirektør Karsten Fogh Ho-Lanng og tilføjer, at det giver udfordringer for en it-chef, som gerne vil outsource noget af sin drift, hvis han ikke kan dokumentere prisen og effekten over for sin direktør.
Hos it-virksomheden Steria råder den outsourcing-ansvarlige i Danmark, Eddy Vejlager, it-cheferne til at fokusere på de følgefordele, der knytter sig til at outsource driften af it. Det kan blandt andet være muligheden for øget sikkerhed og flere tilgængelige it-kompetencer.
Billedtekst:
Kommer it-chefen ene og alene med en
omkostningsanalyse - og ikke har tænkt de
øvrige parametre igennem, vil der hurtigt blive
stillet spørgsmål fra ledelsens side,
forklarer Lars Smith, der er direktør for
Siemens Business Services i Danmark.
Boks:
produktudvikling
Er der tale om små og mellemstore virksomheder, der outsourcer it-driften for at reducere omkostningerne, er de ofte nødt til at vælge en og samme leverandør, vurderer rådgivere. De peger på det manglende udbud af standardprodukter på outsourcing-området.
Ifølge Karsten Fogh Ho-Lanng, der er nordisk analysedirektør hos IDC, er det dog et område, som leverandørerne er meget opmærksomme på. Han forventer en øget produktudvikling, som især vil rette sig mod mindre og mellemstore virksomheder.
- Vi vil komme til at se nogle mere standardiserede produkter, som er nemmere at sælge, og som godt nok ikke giver den skræddersyede løsning til virksomheden, men til gengæld gør, at de små og mellemstore virksomheder får større glæde af at outsource driften af it, vurderer Karsten Fogh Ho-Lanng.
OriginalModTime: 04-04-2006 09:16:49