Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. marts 2006.
Det er blot et spørgsmål om, hvornår virksomhederne skal hoppe med på IP-telefoni-bølgen. Det er et nødvendigt skridt. Tager virksomhederne det ikke i dag, vil de komme til at gøre det senere. Sådan lyder vurderingen fra Jan Damsgaard, der er professor på Institut for Informatik på Handelshøjskolen i København.
Professoren forudser, at den traditionelle telefon vil forsvinde fra skrivebordet - og blive erstattet af en mobil enhed, som er knyttet til den enkelte medarbejder, uanset om vedkommende er på pinden eller på farten.
- Der er en lang række fordele ved IP-telefoni. Der skal kun vedligeholdes ét netværk, samtidig med at det bliver lettere at flytte rundt på udstyr, forklarer professoren og tilføjer, at mange virksomheder i dag udnytter de ressourcer, der kan spares på telefoniudgifterne til at finansiere en opgradering af datanetværket.
Fremtiden vil dog ifølge Jan Damsgaard blive præget af den såkaldte UMA-teknologi (unlicensed mobile access), der gør det muligt for mobiltelefonen at virke som en IP-telefon, når den kommer i nærheden af et trådløst net hjemme, på kontoret eller hos kunder - og som en almindelig GSM-telefon, når den ikke kan fange et trådløst net. (Læs mere om UMA på side 22.)
TElefonkulturen ligger dybt i os
Udviklingen vil dog ikke være helt uden udfordringer.
- Telefonkulturen ligger så dybt i virksomheder, at når man først begynder at pille ved den, så stikker man hånden ind i en hvepserede af tekniske og organisatoriske udfordringer, siger professoren.
Han peger for eksempel på, at virksomheden kan komme til at ændre på, hvordan man får tildelt telefonnumre. Typisk har en afdelingsleder et telefonnummer, der slutter med et nul. Og bliver Kaj skiftet ud med Tina, overtager hun såvel kontor som lokalnummer. Med IP-telefoni kan den enkelte medarbejder få tildelt et telefonnummer første dag i virksomheden - og det vil følge vedkommende resten af tiden i huset.
- Det er noget, som virkelig har skabt ballade i nogle virksomheder - netop fordi der er så meget status forbundet med nummeret og stillingen. Tænk, hvis chefen fik et 67 16 67 11-telefonnummer ...
Boks:
TO tip fra professoren
Overvej at vente med IP-telefoni: Skal virksomheden flytte til nye lokaler eller have opgraderet netværket, er det tid til at kigge på IP-telefoni, vurderer Jan Damsgaard. Hvis ikke, kan det måske være en fordel at vente lidt:
- Det er kun et spørgsmål om tid, før vi hopper af datanetværket og får mobile enheder i stedet. Så har man ikke et akut behov for nyt system, kan man med fordel vente på nye og bedre telefoner. Med den nye UMA-teknologi får man måske slet ikke brug for et datanetværk for at kunne køre IP-telefoni.
Overvej blød IP-telefoni: Ifølge Jan Damsgaard er blød IP-telefoni som Skype og Google Talk et interessant område, som flere virksomheder burde tage et ekstra kig på.
- Ligegyldigt hvor man er i verden, logger man blot på - og kan så ringe eller chatte eller dele dokumenter. Det giver en god mulighed for at se, hvem der er til stede - særligt i en projektorganisation, hvor medarbejderne er ude af døren hele tiden, siger Jan Damsgaard.
Blød IP-telefoni stiller dog nye krav til virksomheden, fordi de står alene med driften.
OriginalModTime: 03-04-2006 14:25:51