Trin for trin

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. marts 2006.


At skifte til IP-telefoni efter en "big bang"-model er ikke nødvendigvis optimalt. Overvej at dele implementeringen op i faser.

Har virksomheden gennemført en detaljeret analyse af egne behov, vurderet mulighederne på markedet og vendt og drejet business casen, for så at vælge den helt rigtige løsning ... så burde implementeringen være til at gå til.
Men. Som bekendt er intet i denne verden sikkert. Heller ikke inden for IP-telefoni. Derfor råder seniorkonsulent hos PA Consulting Group Kim Eriksen virksomheder, som skal i gang med at indføre IP-telefoni, til at lave en klar plan for forløbet.
- Det er vigtigt at få beskrevet, hvad det præcist er, der skal implementeres - og hvordan det skal integreres med andre systemer, lyder det fra Kim Eriksen.
Han peger på, at det ofte kan blive en dyr affære at integrere IP-telefoni-systemet med andre forretningssystemer og nye services, da det tit er nødvendigt også at ændre på virksomhedens eksisterende applikationer.
Et skridt ad gangen
Der kan også altid gå et eller andet galt. Derfor råder teleanalytiker Torben Rune fra Netplan virksomheder til at vælge en glidende overgang, hvor det gamle telefonanlæg udfases gradvist - i modsætning til en "big bang"-transformation, hvor det er alt eller intet.
- Virksomheden kan eksempelvis foretage implementeringen afdelingsvis og skifte 100 eller 200 telefoner ad gangen - eller måske endnu langsommere, hvor de gamle telefoner skiftes ud med IP-telefoner, efterhånden som de går i stykker. På den måde kan man stille og roligt vænne brugerne til det nye anlæg.
Man kan også vente med at introducere nye funktioner, til alle har vænnet sig til deres IP-telefoner - og da introducere de nye funktioner gradvist, nævner Torben Rune.
Den model anbefaler også Jesper Haumann fra Devoteam Fischer & Lorenz.
- Hermed kan virksomheden bedre vurdere, om investeringen i bestemte funktioner og services er en god ide for alle medarbejdere. Eller om det måske kun kan betale sig i bestemte afdelinger, forklarer Jesper Haumann.

Boks:
Gode råd til implementeringen
Tag de ansatte med på råd: De ansatte i virksomheden har stor betydning for, om implementeringen af
IP-telefoni bliver en succes. De skal være parate til at tage nye ting til sig, understreger afdelingslederen af NetDesigns IP-telefoni-gruppe, Susanne Ingemann. Hun peger på, at virksomheden bør inddrage brugergrupperne
i planlægningen - og i hvordan systemet skal bruges i hverdagen.

Uddan brugerne: Det nytter ikke noget at kaste nye funktioner i hovedet på medarbejderne uden at uddanne dem. IP-telefoni indeholder mange smarte funktioner - men de er kun smarte, hvis de ansatte forstår at bruge dem, lyder det fra Thomas Bosø, som er ansvarlig for IP-telefoni hos netværksleverandøren Axcess.

Lav retningslinjer: Når en virksomhed indfører IP-telefoni, følger der en række nye funktioner med - eksempelvis muligheden for at optage samtaler. Derfor er det ifølge Kim Eriksen, seniorkonsulent hos PA Consulting Group, vigtigt, at firmaet sætter ord på, hvordan både virksomheden og dens ansatte må bruge systemet. Dels i forhold til de krav, lovgivningen stiller, dels i forhold til, hvad virksomheden og medarbejderne vil acceptere.

Opdater beredskabsplanerne: Man skal opdatere sine beredskabsplaner, når man går over til IP-telefoni. Virksomheden skal gøre sig klart, hvad der skal ske, hvis noget går galt, siger Kim Eriksen, der er seniorkonsulent hos PA Consulting Group.
- Hvis nu strømmen går, eller netværkskablet bliver klippet over - og telefonsystemet ryger. Hvad gør man så? Det skal der være klare retningslinjer for, siger konsulenten.
Det er ikke nødvendigvis et stort problem i alle virksomheder, påpeger han - men alligevel er det nødvendigt at beskrive de procedurer, der skal til for at håndtere situationen.

OriginalModTime: 03-04-2006 14:24:57




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Bliv klar til AI Act: Det vil påvirke både din udvikling, drift og organisation

Fordelene ved at anvende kunstig intelligens bliver stadig mere udtalte, og både som virksomhed og myndighed er det i stigende grad uholdbart ikke at udforske mulighederne. Men der er også risici forbundet på den nye teknologi, og på dette formiddagsseminar ser vi på, hvordan verdens første regulatoriske kompleks – EUs kommende AI Act – adresserer behovet for en etisk, ansvarlig og kontrolleret anvendelse af AI.

20. august 2024 | Læs mere


Det Digitale Produktpas

Kom med og hør om, hvordan du kommer i gang med at sikre din virksomhed er klar til Det Digitale Produktpas. Vi sætter fokus på, hvordan du bliver klædt på til at få styr og struktur på dine data, samt hvilke krav du skal sætte til dine leverandører og andre i din værdikæde, for at sikre den nødvendige information er tilgængelig.

21. august 2024 | Læs mere


Cyber Security Summit 2024

På Cyber Security Summit får du indsigt i det aktuelle trusselslandskab, overblikket over de nyeste værktøjer og trends indenfor sikkerhedsløsninger, indsigt i de relevante rammeværktøjer og krav samt de bedste løsninger og værktøjer til at sikre effektiv drift og høj compliance.

27. august 2024 | Læs mere