Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. marts 2006.
Det er blevet sværere at få en business case for implementering af IP-telefoni til at hænge sammen udelukkende på besparelser.Derfor handler det om at sætte værdi på service og nye funktioner.
Af Annette Sand
Når en it-chef skal banke på døren til direktørens kontor og bede om en halv million kroner til et nyt telefonsystem baseret på IP-telefoni, er chancen for et ja og et værsgo umiddelbart størst, hvis chefen for virksomhedens it kan dokumentere, at det giver lavere omkostninger.
Hidtil har it-chefen typisk kunnet argumentere med besparelser på telefontrafikken og ved at konsolidere serverne. Men det er blevet sværere at få den business case til at hænge sammen, vurderer nordisk analysedirektør hos IDC Karsten Fogh Ho-Lanng. Det skyldes, at priserne for traditionel telefontrafik er faldende. Samtidig er IP-telefoni-bølgen rullet videre til en ny type virksomheder.
Ikke kun virksomheder med bestemte karakteristika (som eksempelvis geografisk spredte afdelinger, der kan spare meget på den interne trafik), der kaster sig over IP-telefoni. Også andre virksomheder er hoppet med på bølgen. Og her kan det være svært at hente de samme besparelser.
Det betyder, at de skal ind og kigge på, hvilke fordele IP-telefoni giver forretningen. Hvilke servicefunktioner kan forbedres? Og hvilke nye muligheder kan man skabe ved at integrere telefonsystemet med andre forretningsapplikationer?
Økonomiske fakta rykker
Jesper Haumann er teleanalytiker hos Devoteam Fischer & Lorenz og rådgiver blandt andet virksomheder i, hvordan en business case udformes bedst. Ifølge ham vil virksomheder typisk gå efter pengene i en business case.
- Det handler om økonomi. For det er benhårdt - og den nemmeste vej til at få et "go" hos ledelsen, siger teleanalytikeren og tilføjer, at det er forholdsvis enkelt at sætte kroner og øre på investering og drift.
Langt sværere er det med hensyn til de forretningsmæssige gevinster i form af nye funktioner og services i telefonsystemet. Det er bløde værdier, som kan være svære at argumentere for. Derfor handler det om at sætte fokus på processerne i forbindelse med telefonisystemet og lave brugerprofiler, der viser, hvilke gevinster virksomheden kan høste.
De små marginaler
It-chefen bør blandt andet slå på, at IP-telefoni kan give en bedre kundeservice: Integration til sagsstyringssystemer eller kundesystemer kan skabe smidigere arbejdsgange i virksomheden og give kunderne en bedre oplevelse. Det mener Susanne Ingemann, afdelingsleder for NetDesigns IP-telefoni-gruppe:
- Når en medarbejder kan se på telefonen, at en kollega er i møde til klokken 14, er det ikke nødvendigt at ringe op hver 20. minut. Det er måske en lille marginal, hvor der spares 30 sekunder. Men hvis mange medarbejdere sparer det flere gange om dagen, så er der stadigvæk tale om en vis sum penge.
OriginalModTime: 03-04-2006 14:23:34