Byg business casen på mere end kroner og øre

Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 31. marts 2006.


Det er blevet sværere at få en business case for implementering af IP-telefoni til at hænge sammen udelukkende på besparelser.Derfor handler det om at sætte værdi på service og nye funktioner.
Af Annette Sand
Når en it-chef skal banke på døren til direktørens kontor og bede om en halv million kroner til et nyt telefonsystem baseret på IP-telefoni, er chancen for et ja og et værsgo umiddelbart størst, hvis chefen for virksomhedens it kan dokumentere, at det giver lavere omkostninger.
Hidtil har it-chefen typisk kunnet argumentere med besparelser på telefontrafikken og ved at konsolidere serverne. Men det er blevet sværere at få den business case til at hænge sammen, vurderer nordisk analysedirektør hos IDC Karsten Fogh Ho-Lanng. Det skyldes, at priserne for traditionel telefontrafik er faldende. Samtidig er IP-telefoni-bølgen rullet videre til en ny type virksomheder.
Ikke kun virksomheder med bestemte karakteristika (som eksempelvis geografisk spredte afdelinger, der kan spare meget på den interne trafik), der kaster sig over IP-telefoni. Også andre virksomheder er hoppet med på bølgen. Og her kan det være svært at hente de samme besparelser.
Det betyder, at de skal ind og kigge på, hvilke fordele IP-telefoni giver forretningen. Hvilke servicefunktioner kan forbedres? Og hvilke nye muligheder kan man skabe ved at integrere telefonsystemet med andre forretningsapplikationer?
Økonomiske fakta rykker
Jesper Haumann er teleanalytiker hos Devoteam Fischer & Lorenz og rådgiver blandt andet virksomheder i, hvordan en business case udformes bedst. Ifølge ham vil virksomheder typisk gå efter pengene i en business case.
- Det handler om økonomi. For det er benhårdt - og den nemmeste vej til at få et "go" hos ledelsen, siger teleanalytike­ren og tilføjer, at det er for­holdsvis enkelt at sætte kroner og øre på investering og drift.
Langt sværere er det med hensyn til de forretningsmæssige gevinster i form af nye funktioner og services i telefonsystemet. Det er bløde værdier, som kan være svære at argumentere for. Derfor handler det om at sætte fokus på processerne i forbindelse med telefonisystemet og lave brugerprofiler, der viser, hvilke gevinster virksom­heden kan høste.
De små marginaler
It-chefen bør blandt andet slå på, at IP-­telefoni kan give en bedre kundeservice: Integration til sagsstyringssystemer eller kundesystemer kan skabe smidigere arbejdsgange i virksomheden og give kunderne en bedre oplevelse. Det mener Susanne Ingemann, afdelingsleder for NetDesigns IP-telefoni-gruppe:
- Når en medarbejder kan se på telefonen, at en kollega er i møde til klokken 14, er det ikke nødvendigt at ringe op hver 20. minut. Det er måske en lille marginal, hvor der spares 30 sekunder. Men hvis mange medarbejdere sparer det flere gange om dagen, så er der stadigvæk tale om en vis sum penge.

OriginalModTime: 03-04-2006 14:23:34




Brancheguiden
Brancheguide logo
Opdateres dagligt:
Den største og
mest komplette
oversigt
over danske
it-virksomheder
Hvad kan de? Hvor store er de? Hvor bor de?
EG Danmark A/S
Udvikling, salg, implementering og support af software og it-løsninger til ERP, CRM, BA, BI, e-handel og portaler. Infrastrukturløsninger og hardware. Fokus på brancheløsninger.

Nøgletal og mere info om virksomheden
Skal din virksomhed med i Guiden? Klik her

Kommende events
Sådan bruger du aktivt AI til at styrke din cybersikkerhedsindsats

Kan AI styrke din cybersikkerhed og forebygge f.eks. ransomwareangreb? Ja – og endda særdeles effektivt! På denne konference kan du blive klogere på, hvordan du i praksis anvender AI til at styrke dit sikkerhedsniveau – og gøre cyberbeskyttelsen mere fleksibel.

27. november 2024 | Læs mere


Styrk din virksomhed med relevant, pålidelig og ansvarlig AI integration med SAP

Kom og få indsigt i, hvordan du bruger AI til at transformere og effektivisere dine arbejdsgange. Vi kigger nærmere på AI-assistenten Joule, der vil revolutionere måden, brugerne interagere med SAP’s forretningssystemer. Og så får du konkret viden om, hvordan du kommer i gang med at bruge AI til at booste din forretningsudvikling.

03. december 2024 | Læs mere


Fyr op under vækst med dataanalyse, AI og innovation

Hvor langt er den datadrevne virksomhed nået i praksis? Det kan du høre om fra virksomheder, som har foretaget transformationen. Du kommer også til at høre, hvordan de anvender AI i processen, hvilke mål de har nået, hvordan de har høstet gevinsterne og hvilke nyskabelser, der er på vej i horisonten.

04. december 2024 | Læs mere