Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den IT-Branchen d. 10. marts 2006.
Med lanceringen af en ny serie VoIP-produkter kan Linksys levere et komplet IP-omstillingsbord til små og mellemstore virksomheder til en brøkdel af prisen for traditionelle omstillingsborde.
IP-TEKNOLOGI Cisco-selskabet Linksys, der sidste år købte danske KiSS, har travlt med at finde nye forhandlere og partnere, der vil tage deres produktrække inden for internettelefoni, også kaldet Voice over IP (VoIP), til sig.
- VoIP er fuldstændig eksploderet. I de første seks måneder fra slutningen af 2004 til ind i 2005, hvor vi sendte vores første VoIP-produkter på markedet, solgte vi en million produkter. Frem til september 2005 har vi solgt tre millioner produkter, siger Ralf Labeda, der er nordisk salgsdirektør i Linksys, og fortsætter:
- Det er næsten den dobbelte tilvækst i forhold til, hvad vi så tidligere med udbredelsen af trådløst, der på det tidspunkt var den hurtigst voksende teknologi. Og ser vi længere fremad, vurderer analysehusene, at vi i 2009 vil have 58 millioner IP-telefonibrugere verden over.
Billige omstillingsborde
Selskabet har netop brugt CeBIT-messen i Tyskland til at introducere en ny produktlinje, der skal gøre det lettere for forhandlere og butikker at lange IP-produkter over diskene.
- Linksys har altid bestræbt sig på at gøre tingene enkle. Vores brugere er ikke ingeniører eller har stor teknisk indsigt. De er almindelige administratorer, og derfor skal produkterne være lette at anvende, siger Ralf Labeda.
Linksys demonstrerer blandt andet sit første VoIP-omstillingsbord til små og mellemstore virksomheder, og dermed har de taget hul på en konkurrence med mere etablerede leverandører af omstillingsborde. En konkurrence, der også betyder, at Linksys er på udkig efter nye partnere og forhandlere, der vil gå ud med de nye produkter.
- Når vi taler om telefoni i traditionel forstand, er det noget, der ofte ligger uden for de traditionelle it-forhandlere, men snarere sælges gennem el-firmaer, så der ligger der store muligheder for også at komme ind med VoIP, siger Ralf Labeda.
Linksys har etableret et undervisningsunivers på deres hjemmeside, hvor der kan hentes oplysninger om produkter og generel viden om netværksopsætning og funktionaliteten i de enkelte enheder. Videnportalen skal være en hjælp til partnere, der måske ikke er netværksingeniører, men som stadig gerne vil kunne tilbyde netværksløsninger til især små og mellemstore virksomheder.
Nye services
Linksys er ikke kun på udkig efter nye partnere til forhandling af VoIP-løsninger, men også partnere, der sammen med Linksys vil tilbyde forskellige services til eksempelvis små og mellemstore virksomheder. Det kan være onlinebackup, avancerede kalendere, videoovervågning eller andre services, der kan være omkostningstunge for den enkelte it-forhandler at få sat op, men som kan være nyttige at have i en salgssituation.
- Vi er på udkig efter innovative virksomheder, der er interesserede i at udvikle onlinetjenester, hvor vi i samarbejde med partnerne vil kunne tilbyde at stå for backend-delen over for eventuelt en internetudbyder eller ASP-leverandør, og hvor it-forhandlerne over for kunderne kan sælge de nye services, siger Ralf Labeda.
Visionerne er mange, men endnu har Linksys ikke i Danmark etableret konkrete aftaler. Ifølge den nordiske salgsdirektør er det dog lige på trapperne.
Billedtekst:
- VoIP er fuldstændig eksploderet. Frem til september 2005 har vi solgt tre millioner produkter, hvilket er næsten den dobbelte tilvækst i forhold til, hvad vi så tidligere med udbredelsen af trådløst, der på det tidspunkt var den hurtigst voksende teknologi, siger Ralf Labeda, der er nordisk salgsdirektør i Linksys.
OriginalModTime: 09-03-2006 14:49:30