Denne artikel stammer fra det trykte Computerworlds arkiv. Artiklen blev publiceret den Computerworld d. 10. marts 2006.
Verdens største it-udstilling fejrer 20 års fødselsdag med radikale ændringer: International fokus på mindre virksomheder og integration af it og forbrugerelektronik.
Hannover: CeBIT går i år målrettet efter at tiltrække små og mellemstore virksomheder fra hele verden.
Et rent tysk udstillingsforum med it-løsninger til den gruppe er i år ændret til SME Forum med en international profil. Det har eksempelvis IBM udnyttet til at lade 50 partnere vise deres løsninger til de mindre kunder.
Ifølge Bob Parker, der er chef for Manufacturing Insights i analysehuset IDC, sker 99 procent af Europas produktion i små og mellemstore virksomheder. De har et skrigende behov for at få nytteværdi af nye teknologier. Udviklingen i produktiviteten i Europa har de seneste år kun være halvt så stor som i USA.
- Europæisk produktion er moderne og konkurrencedygtig. Men investeringerne i teknologi er for små og har ikke givet de ønskelige gevinster, mener han.
Bob Parker understreger, at en økonomi baseret alene på servicevirksomheder ikke vil klare sig godt i det lange løb. Derfor er der behov for industriel omstilling og en ny tilgang til produktion.
Med andre ord er der god grund til for it-branchen og CeBIT-arrangørerne at satse på de mindre og mellemstore virksomheder og på procesorienteringen i det hele taget.
SME Forum er da også en del af hovedområdet Business Processes. Sammen med Digital Equipment & Systems samt Communications udgør det rygraden på CeBIT 2006.
Da messecenteret i Hannover torsdag åbnede portene til de 27 haller, hvor der i år er 6.262 stande fordelt på 310.412 kvadratmeter, kunne arrangørerne konstatere, at CeBIT i Hannover fortsat er verdens største. Mens gigantmessen Comdex og den lokale danske Kontor&Data tidligere har måttet erkende, at det næsten er umuligt at lave en succesfuld allround it-udstilling, lykkes det stadig for tyskerne. Arrangørerne forventer omkring en halv million gæster gennem tælleapparaterne, inden CeBIT slutter på onsdag.
Tyskland er blandt de fem største økonomier i verden og den største eksportør i verden. Derudover er Tyskland Danmarks største eksportmarked.
Samtidig med den stålsatte satsning på at vise it-løsninger for virksomheder prøver CeBIT også at bygge bro over til de rare vækstrater på markedet for forbrugerelektronik. Tendensen er, at produkterne konvergerer og dermed indgår i både arbejds- og privatlivet. 1.300 af udstillerne har produkter, der illustrerer, hvordan it og forbrugerelektronik integreres. Disse udstillere er samlet i en hel ny messeafdeling med navnet "digital living".
Ifølge Ernst Rau, der er medlem af CeBIT's bestyrelse, udgør messens fokus på integration af forbrugerelektronik den største forandring i messens historie. Han mener, at it-branchen lige nu er i gang med at flytte sig til et helt nyt niveau.
- Mange udstillere ønsker i år fortsat to stande til henholdsvis traditionelle it-produkter og forbrugerprodukter. Men de to verdener vil snart være helt integreret, fordi det, der betyder noget, er den personlige gevinst fra digitale løsninger, siger Ernst Rau.
Læs mere om CeBIT på side 6 og følg den løbende dækning på www.computerworld.dk/cebit